کسی در کشور اختلاف ندارد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» از دید موتلفه آشتی ملی بی معناست

اصولگرایان و اصلاح طلبان میانه رو در حالی مشغول رایزنی پیرامون طرح “دولت آشتی ملی” برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با چراغ خاموش هستند که حبیب الله عسگراولادی از چهره های سیاسی نزدیک به حزب موتلفه این ایده را مربوط به کشورهایی می داند که احزاب و گروه‌ها در آن دچار اختلافات شدید هستند و شرایط کنونی ایران از دید وی بی نیاز به آشتی ملی است.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در مصاحبه با خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی ـ نظامی، در تشریح دلایل مخالفت خود با ایده دولت آشتی ملی گفته است: “در کشور ما دو مفهوم انقلاب و ضد انقلاب وجود دارد، وزن ضد انقلاب در همان روزهای اول انقلاب اندازه‌گیری شد که کمتر از دو درصد بود بنابراین آشتی بین انقلاب و ضد انقلاب معنی ندارد.”

وزن دو درصدی “ضدانقلاب” مورد نظر عسگراولادی مربوط به همه پرسی تعیین نظام سیاسی پس از انقلاب در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ است که ۳۳ سال از آن می‌گذرد. براساس آمار‌ها در آن همه پرسی حدود ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی “آری” گفتند و بقیه “نه”.

به اعتقاد عسگراولادی مسلمان “کسانی که دلشان برای اسلام و کشور می‌سوزد با هم اختلاف فاحشی ندارند آنها درک درستی از منافع و مصالح ملی دارند به طوری که شاهدیم در ایام برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران هیچ حیاتی از سوی ضد انقلاب دیده نشد و فقط در فضای مجازی حرف‌هایی مطرح شد.”

عسگراولادی با تاکید بر اینکه “آشتی ملی جایی صورت می‌گیرد که قهر ملی وجود داشته باشد”، حامیان آشتی ملی را کسانی دانسته که اپوزیسیون جمهوری اسلامی هستند: “فقط عده‌ای با رفتن به آن طرف آب و فحاشی و هتاکی در رسانه‌های دشمن مشروعیت خود را از دست داده و در میان ملت به حساب نمی‌آیند تا بحثی به نام آشتی ملی موضوعیت پیدا کند.”

با وجود اینکه دبیرکل پیشین موتلفه، کشور را بی نیاز از آشتی ملی می داند اما این ناطق نوری بود که در سوم شهریورماه سال ۸۷ ایده وحدت ملی یا همان لویی جرگه را با برخی اصولگرایان و اصلاح طلبان در میان گذاشت تا با نوعی هماهنگی بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری دهم، قدرت را از احمدی نژاد بگیرند.

رسانه های اصولگرا اما “دولت وحدت ملی” را ایده اصلاح طلبان و سازمان های اطلاعاتی غرب برای براندازی عنوان کردند لیکن همان زمان هاشمی رفسنجانی با رد این مسئله که ایده دولت وحدت ملی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده، اعلام کرد: “این طرح را اول آقای ناطق نوری مطرح کرد که جزء اصلاح‌طلبان نیست. بعد هم آقای لاریجانی مطرح کرد که او هم جزء اصلاح‌طلبان نیست. بعد هم جامعه‌ روحانیت مبارز با خواست عسگراولادی، باهنر و حبیبی به میدان آمد.”

هاشمی رفسنجانی توضیح داد که “فقط وقتی آقای کرباسچی آن را قبول کرد، موج برگشت و گفتند اصلاح‌طلبان این را مطرح کرده‌اند؛ در حالی که اصلاح‌طلبان با این طرح مخالف هستند؛ چون این طرح به این معنی است که رییس‌جمهور اصولگرا و کابینه مشترک باشد، این طرح آقای ناطق است؛ آن را وارونه نکنید.”

ناطق نوری چندماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری نهم از محمود احمدی نژاد خواسته بود در شهرداری تهران بماند و به نفع یکی از دو کاندیدای اصولگرا یعنی قالیباف یا لاریجانی کنار بکشد اما با واکنش تند احمدی نژاد مواجه شد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز در سرمقاله آن روزهای ارگان تشکل متبوع خود نوشت: “متعاقب طرح ایده دولت وحدت ملی از سوی ناطق نوری و استقبال سرد جناح اصلاح طلب، آقایان عسگراولادی، باهنر و حبیبی به جامعه روحانیت رفتند و با ارائه گزارش واقع‌بینانه از اوضاع کشور بر این نکته پافشاری کردند که نه کشور با این رئیس‌جمهور و سیاست‌های آن قابل اداره کردن است و نه احمدی‌نژاد قابل اصلاح.”

پس از آنکه خبرگزاری ایرنا طرح ناطق نوری را استراتژی عبور از احمدی نژاد معرفی کرد، ناطق نوری در دفاع از طرح خود ضمن رد گزارش ایرنا، چنین گفت: “من وقتی طرح وحدت ملی را مطرح کردم دیدم که دوزاری ها نیفتاده است و هرکسی هم آتش آن را برای نان خودش می خواهد و می خواهد بهره برداری سیاسی کند؛ من هم فتیله را کشیدم پایین و این بحث در نطفه خفه شد.”

 

بازگشت به آشتی ملی

سه سال و اندی پس از طرح دولت “وحدت ملی” اینک همان طرح با توجه به شرایط جدید با تابلوی “آشتی ملی” معرفی می شود و گمانه زنی هایی نیز درباره کاندیداهای آن منتشر شده است.

با وجود اظهارات عسگراولادی در نفی آشتی ملی و شرایط مناسب کشور اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم که براساس آمارهای وزارت کشور بیش از ۱۴ میلیون از آرای اعلام شده را به خود اختصاص دادند نزدیک به دو سال است در حبس خانگی به سر می برند.

از سوی دیگر احزاب اصلی اصلاح طلبان نظیر مشارکت و مجاهدین با حکم دادگاه منحل و سایر احزاب نیز به محاق رفته اند. به همین دلیل برخی ریش سفیدان سیاسی جمهوری اسلامی که مقبولیت بیشتری نزد اصولگرایان و اصلاح طلبان دارند روی آشتی ملی به صورت غیرمستقیم مانور می دهند.

همزمان رسانه های نزدیک به حاکمیت، سپاه پاسداران یا کاندیداهای احتمالی انتخابات آتی، به شدت نسبت به این طرح حساسیت نشان می دهند. به اعتقاد آنها طرح موضوعاتی چون کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی، تاکتیکی برای ایجاد فضای مناسب به منظور کاندیداتوری ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.

ناطق نوری هم که مدتی است سکوت چندساله اش، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، را شکسته در گفتگو با هفته نامه نگاه پنجشنبه به طور تلویحی به اتهاماتی که احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی با میرحسین موسوی، به فرزندانش زده بود پاسخ داد: “اگر نسبتی داده شد، چرا تحقیق نشد، بررسی نشد که این درست است یا درست نیست. واقعاً برای من سوال است و اصلاً این برای من مسئله است، برای جامعه هم مساله است، مردم ماها را می بینند. ما روحانی هستیم. در انقلاب هم بوده ایم. متاسفانه به ما انقلابی هم می گویند، الگوی مردمیم.”

او چند روز پس از انجام این گفتگو به مشهد رفت تا در مراسم شب بیست و سوم ماه رمضان سخنرانی کند، اما وقتی صحبت های او به هشدار درباره زد و بندهای فامیلی در جمهوری اسلامی رسید و گفت “آنچه که مردم را استوار، مقاوم و وفادار نسبت به آرمان‌ها و انقلاب اسلامی می‌کند، اقامه عدل است. زد و بندها،‌ فامیل بازی، همشهری‌گری، رفاقت‌بازی و مسائل این‌چنینی باعث می‌شود که مردم دلزده شوند” بطری های آب بود که همراه با شعار مرگ بر ضدولایت فقیه به سوی رییس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی پرتاب شد.

پس از آن سعید قاسمی از رهبران انصار حزب الله ضمن قبول مسوولیت حمله به ناطق، به او چنین هشدار داد: “گر به تضعیف دولت ادامه دهد، انصار حزب‌الله عنان پاره می‌کند و سراغ او می‌رود، همان ‌طور که در مشهد دیدیم.”

بدین ترتیب خروج ناطق از محاق سکوت به علامت قرمز برای اصولگرایان رادیکال تبدیل شد که یادآور همان ایده وحدت ملی چند سال پیش است.

همچنین اخباری مبنی بر تمایلات شخصی شیخ ناطق برای حضور در انتخابات به شرط موافقت آیت الله خامنه ای زمزمه می شود.

تیمور علی عسگری رابط پارلمانی مرکز بررسی های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و از حامیان هاشمی رفسنجانی در خصوص رابطه دولت آشتی ملی و ناطق نوری به روزنامه اعتماد می گوید: “چون نام آقای ناطق به عنوان یکی از گزینه های احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری مطرح شده و اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل نسبت به ایشان نظر مثبت دارند و حوزه و روحانیت ایشان را قبول دارد و وحدت ملی هم با محوریت چنین چهره هایی شکل خواهد گرفت، آنها چنین واکنش هایی را به سخنان آقای ناطق نشان می دهند. چون وحدت همه جانبه دلسوزان و نخبگان نظام را برای اقتدارگرایی خودشان نمی پسندند این نوع تشبثات و حرکات غیرمنطقی را پیش می گیرند. بنابراین آنچه از آنها سر می زند خلاف انتظار نیست بلکه اینها تا انتخابات ریاست جمهوری هم تمایل دارند این فضا را ادامه دهند.”

اگر علی عسگری، ناطق را گزینه گروه های سیاسی معتدل می داند که دولت وحدت ملی حول وی انجام می شود،چهره های دیگر نزدیک به هاشمی رفسنجانی که از قضا کاندیدای محتمل انتخابات ریاست جمهوری یازدهم محسوب می شوند، نظر مساعدی نسبت به این طرح ندارند.

محسن رضایی در گفتگو با سایت بسیج پرس ضمن مخالفت با طرح دولت وحدت ملی گفته است: “من این طرح را شکست خورده می دانم و هر کس تا به حال به من مراجعه کرده و آن را مطرح ساخته، آن را نپذیرفتم.”

رسانه های نزدیک به قالیباف از جمله سایت فردا متعلق به مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران هم در گزارشی با عنوان رونمایی از بخش مهم پروژه دولت وحدت ملی نوشت: “بر اساس این برنامه ریزی اطرافیان آیت الله هاشمی رفسنجانی و مجموعه سیاسی که طرح کاندیداتوری هاشمی را برجسته می کنند، این موضوع به عنوان اهرم فشاری استفاده می شود تا گروه ها و طیف های سیاسی دیگر به گزینه مورد اجماع تن دهند و در یک معامله سیاسی هاشمی با تعیین شرط حمایت سایر گروهها از یک کاندیدای واحد، از شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا منصرف می شود.”

باقر قالیباف شهردار تهران از مدت ها پیش ستادهای انتخاباتی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فعال کرده است.

همزمان، سیدمحمد خاتمی نیز که از او به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم نام برده می شود، انعکاس رسانه ای اظهارات و دیدارهای خود با گروه های مختلف را بیشتر از قبل کرده است.

با این وجود عسگراولادی معتقد است: “اصلاح‌طلبان یا دوم خردادی‌هایی که از مردم در فتنه سال ۸۸ جدا شدند اگر توفیق سلام صادقانه مجدد پیدا کنند و مورد تایید صلاحیت قرار گیرند می‌توانند در انتخابات به عنوان نامزد حضور و شرکت داشته باشند ولی آنها رفته‌اند که نیایند اگر قرار بود بیایند در کنار ملت می‌ماندند و با قرار گرفتن در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور یک صدا از شرف و حیثیت ملت دفاع می‌کردند.”