نگفتیم تنگه هرمز را می بندیم

نویسنده
شیرین کریمی

» وزیر دفاع حرف رحیمی را رد کرد

یک مقام نظامی در دولت دیروز به طور رسمی مواضع بحث برانگیز معاون اول احمدی نژاد را رد کرد و گفت جمهوری اسلامی نگفته است تنگه هرمز را می بندد؛ همزمان اما فرماندهان سپاه و ارتش از برگزاری مانورهای نظامی تازه در شرق کشور و خلیج فارس خبر داده اند.

شامگاه روز یکشنبه خبرگزاری فارس آخرین خبر بخش “امنیت و دفاع” خود را به مواضع سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع اختصاص داد. وی اعلام کرده جمهوری اسلامی قصدی برای بستن “تنگه” جنوب ایران ندارد. وی که پس از جلسه دیشب هیات دولت با خبرنگاران صحبت می کرد گفت: “ما نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم بلکه مسأله اینست که اگر کسی بخواهد امنیت خلیج فارس را به خطر اندازد، برای همه به خطر می‌افتد.”

این در حالی است که دو هفته پیش محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی ن‍ژاد صراحتا گفته بود در صورت تحریم نفتی جمهوری اسلامی، تهران اجازه نخواهد داد حتی یک قطره نفت از “تنگه هرمز” جابجا شود.

همزمان با این مواضع وزیر دفاع اظهارات تازه فرمانده نیروی زمینی ارتش اما حاکی از ادامه تنش هاست. امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش دیروز در حاشیه همایش “بصیرت افزایی” کارکنان این نیرو از برگزاری رزمایش نیروی زمینی در “آینده نزدیک” سخن گفت؛ رزمایشی که به گفته وی با محوریت “نیروی انسانی و تجهیزات پیشرفته” نیروی زمینی ارتش انجام می‌شود. این فرمانده نیروی نظامی هدف از انجام این مانور نظامی را چنین توصیف کرده :” اقتدار نیروهای مسلح را بیش از پیش به دنیا اثبات می‌کند.”

این اظهارات کمتر از پنج روز پس از پایان رزمایش “ولایت 90” در آب های جنوبی ایران مطرح می شود؛ رزمایش بحث برانگیزی که از شنبه دو هفته پیش آغاز شد و بهانه ای شد تا طی ده روز مقامات سیاسی و نظامی در تهران کشورهای جهان و در راس آن ها ایالات متحده را به بستن تنگه هرمز تهدید کنند.

حالا امیر پور دستان نیز به “سابقه شرارت” کشور های غربی در ارتباط با “نظام مقدس” اشاره کرده و به پرسنل نیروی زمینی گفته است: “کشورهای غربی امروز متناسب با شرایط جهانی و منافع خود محور اصلی فعالیتهایش را بر جنگ نرم قرار داده و طبیعی است که وقتی دشمن جنگی را آغاز می کند ما باید در برابر آن پدافند داشته باشیم.”

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی هم هفته پیش در پایان رزمایش ارتش در شرق تنگه هرمز فرمانده ناو هوایپما بر پنتاگون را مخاطب قرار داده و در قالب “توصیه و هشدار” گفته بود: “این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می دهیم.”

 به طور سنتی در سه دهه اخیر اینگونه تهدیدات توسط سرداران سپاه پاسداران مطرح می شداما به ویژه در دو سال گذشته فرماندهان ارتش نیز در این زمینه با سپاه هم قدم شده اند.

 امیر پوردستان دیروز البته اشاره ای به موقعیت جغرافیایی رزمایش نیروی زمینی نکرد و عمده تمرکز خود را به “بصیرت افزایی” کارکنان این نیرو اختصاص داد؛ مقوله ای که رهبر جمهوری اسلامی و حامیان سیاسی تاکید بسیاری بر آن دارند.

گفتنی است بیست و چهار ساعت پیش ازاین همتای وی در سپاه نیز از آغاز مرحله مقدمانی یک رزمایش در شرق ایران خبر داده بود؛ مانوری که مرحله اصلی آن قرار است از امروز در “منطقه عمومی خواف” برپا شود.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفته بود: “این رزمایش به منظور تقویت امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران و نیز در راستای انجام رزمایش‌های تقویمی نیروی زمینی سپاه در جهت حفظ و ارتقاء آمادگی رزمی و یگانی این نیرو برگزار می‌شود.”

در یک دهه گذشته جمهوری اسلامی به دلیل پرونده هسته ایش مورد انتقاد غرب قرار گرفته است؛انتقاداتی که به ویژه از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد شدت گرفته تا جایی که ایالات متحده، اسرائیل و متحدانش ضمن خطرناک خواندن پروژه های هسته ای جمهوری اسلامی، گفته اند برای توقف آن تمام گزینه ها از جمله “حمله به تاسیسات هسته ای” را مد نظر خواهند داشت.

پنجشنبه گذشته نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه از برگزاری رزمایش بزرگ این نیرو در بهمن‌ماه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داده بود؛ مانوری که در صورت برگزاری تعداد رزمایش های نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را به عدد چهار خواهد رساند. این حجم بالای تحرکات نظامی در سه دهه اخیر بی سابقه بوده است.

سردار فدوی که چهار روز پیش از اهمیت “استراتژیک تنگه هرمز” بر اقتصاد جهان سخن می گفت، همزمان با اعلام خبر مانور دریایی سپاه در خلیج فارس خاطرنشان کرد: “امروز جمهوری اسلامی ایران تسلط کاملی بر این منطقه داشته و تمامی تحرکات در آن را کنترل می‌کند.”

گفتنی است ناوگان پنجم ایالات متحده ناوگان در خلیج فارس و در آب های بحرین مستقر شده است؛آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تضمین داده است که امنیت منطقه را برقرار خواهد ساخت. این کشور اخیراً با عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرارداد فروش هواپیماهای جنگنده و تجهیزات دفاعی امضا کرده است.

ناظران می گویند انجام پیاپی مانورهای نظامی در منطقه حساسی چون خلیج فارس نشانگر تنش های سیاسی ـ نظامی میان تهران و واشنگتن است. آخرین برخورد جدی میان جمهوری اسلامی و آمریکا در آب های خلیج فارس به روز ۶ ژانویه ۲۰۰۸ مربوط می شود: در این روز ۵ قایق تندروی جمهوری اسلامی به سه ناو جنگی آمریکایی نزدیک شدند. در آن زمان نیز بحث حمله بازدارنده به تأسیسات اتمی ایران مطرح بود.

علی رغم تحرکات نظامی جدید ارتش و سپاه، کاخ سفید بیانیه هایش را به گونه ای منتشر می کند که خبری از نگرانی نسبت به مانورهای نظامی جمهوری اسلامی در ان ها به چشم نمی خورد. هفته گذشته سخنگوی کاخ سفید این تهدید ها را “توخالی” توصیف کرده و گفته بود: “هیچ تاثیری در تحرکات نظامی آمریکا، ندارد.”

جی کارنی، مسئول بخش مطبوعات کاخ سفید در واکنش به تهدیدات هفته گذشته فرمانده کل ارتش تصریح کرده بود: “این آخرین تهدید ایران است و تایید می کند که ایران به دلیل شکست در انجام وظایفش در قبال جوامع بین المللی، تحت فشار شدیدی است.”

در همین ارتباط دبیر کل سازمان ملل قرار است به منطقه سفر کند تا از اصطکاکی که میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده به وجود آمده بکاهد؛ بان کی مون گفته است دو دولت “باید تمام توان خود را برای فرونشاندن تنش در منطقه به کار گیرند و تلاش کنند تا اختلافات میان خود را از راه گفت‌و‌گو و راه‌های مسالمت آمیز، حل و فصل کنند.”