وزیر جدید علوم: انتقادات دانشجویان براندازانه نباشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در آستانه‌ی روز دانشجو

هم‌زمان با سخنان حسن روحانی درباره “سر آمدن دوران افراط و فضای امنیتی” و پای‌بندی او به وعده‌های‌اش نسبت به دانشجویان، وزیر علوم دولت گفت که دانشجویان نباید “انتقادات مغرضانه” بکنند.

 محمد فرهادی، وزیر جدید علوم دولت روحانی،‌در حاشیه مراسم رونمایی از “منشور حقوق دانشجویی”، گفت: “اگر دانشجو یا استاد انتقادی دارد باید بتواند آن را مطرح کند، اما اینکه نباید این انتقادات مغرضانه و در جهت براندازی باشد. به معنای واقعی کلمه نقد باید دلسوزانه باشد”.

فرهادی اضافه کرده که تشکل‌های دانشجویی حاضر در دانشگاه‌ها نیز “باید در چارچوب آیین‌نامه‌ها و قوانین در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و در چارچوب قوانین حرکت کنند. نباید این‌گونه باشد که آنها دنباله‌رو و در طول یک تفکر و جناح سیاسی خاصی فعالیت کرده و خود و دانشگاه را به آن سمت بکشانند، لذا باید در این زمینه مراقبت‌های لازم در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد”.

این سخنان وزیر علوم در حالی بیان شده که حسن روحانی روز دوشنبه در استان گلستان، گفت: “به جوانان دانشجوی عزیز وعده می‌دهم، پای قول‌های خودم خواهم ایستاد. اینکه ۵ وزیر به مجلس معرفی کردم، اگر لازم بود ۵۰ وزیر را به مجلس معرفی می‌کردم، اما از راه خود و وعده‌ای که به شما جوانان پارسال دادم، باز نخواهم ایستاد. دوران افراط و فضای امنیتی به سر آمده است. ما در دوران وحدت و اتحاد و اعتدال و فضای باز برای کمک به یکدیگر و اعتلای فرهنگ، راه خود را ادامه می‌دهیم”.

 این سخنان حسن روحانی در استانه روز دانشجو و به فاصله یک هفته پس از رای اعتماد مجلس نهم به وزیر علوم، در نوع خود جالب توجه است. معرفی فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس و استقبال اصول‌گرایان از معرفی و مواضع وی، با انتقاد برخی از حامیان روحانی مواجه شده بود.

 این مساله به خصوص پس از سخنان فرهادی در جلسه رای اعتماد، پررنگ‌تر شد. فرهادی در آن جلسه از تحول در علوم انسانی وکنترل فضای دانشگاه سخن گفته بود.

 با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، در مراسم معارفه فرهادی گفته بود که او از جنس وزیران و سرپرستان قبلی وزارت علوم است و در تفکر سیاسی، مدیریتی و علمی تفاوتی با وزیران قبلی ندارد.

 روحانی پیش از این نیز چندین بار سخنانی مشابه را به زبان آورده بود. از جمله در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفت: “در این یکسال تلاش کردیم فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله بگیرد و اگر فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده، بر سر کار و کلاس خود بازگردد”.

 او سال گذشته نیز در مراسم روز دانشجو - در دانشگاه شهید بهشتی - گفت: “دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست‌ هستند. هر کجا که حرکتی در این کشور، اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجو برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود”.

 آن‌گونه که علی‌رضا امیرآبادی، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته، حسن روحانی قرار است برای مراسم روز دانشجوی سال جاری در این دانشگاه حضور پیدا کند.

به گفته امیرآبادی “ده نفر از دانشجویان نیز می‌توانند در این مراسم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه سخنرانی کنند”.

 برگزاری مراسم روز دانشجو از سوی دانشجویان منتقد اما با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شده. اعتراضی که سال گذشته نیز وجود داشت. آن‌زمان رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - نوشته بود: “از مدت‌ها قبل برخی از رسانه‌های نزدیک به جریان فتنه از برنامه ریزی دقیق و گسترده برای ایجاد فضای پرتنش و آشوب طلبانه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور به ویژه برخی دانشگاه‌های اصلی پایتخت خبر می‌دادند”.

 به نظر می‌رسد که اصول‌گرایان برای مراسم امسال نیز نگرانی مشابهی دارند و “ایجاد فضای پرتنش” در دانشگاه‌ها از نگرانی‌های آن‌هاست.