ورود ایران بدون هماهنگی

فیگارو
فیگارو

» نگاه فیگارو به حمله هوایی در عراق

به گفته پنتاگون و الجزیره، جنگنده های ایرانی طی روزهای اخیر چندین موضع عملیاتی متعلق به تروریست های داعش را در عراق بمباران کرده اند. ایران به نوبه خود این اطلاعات را “تأیید نکرده”. این حملات ازسوی ایالات متحده مورد تأیید قرار گرفته.

دریادار جان کربی، سخنگوی پنتاگون، دراین خصوص گفت: “ما شاخص هایی داریم که نشان می دهد آنها با جنگنده های فانتوم اف-۴ حملات هوایی انجام داده اند.” ازسوی دیگر، دولت آمریکا اظهار داشته که این حملات هوایی با نیروهای ائتلاف بین المللی که ایران از اعضای آن نیست، هماهنگ نشده. ایران اما چنین حملاتی را تأیید نکرده. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی دراین ارتباط گفت: “در سیاست ایران برای حمایت و مشاوره دادن به مسؤولان عراقی در مبارزه علیه داعش تغییری حاصل نشده.” او در ادامه افزود: “من این اطلاعات را درخصوص همکاری نظامی با عراق تأیید نمی کنم. مشاوره ها و حمایت های نظامی ما در چارچوب قوانین بین المللی انجام می شود.”

کمی قبل تر از آن، تصاویر جنگنده های اف-۴، مشابه با آنچه در ارتش ایران است، به آماج هایی در استان دیالا در نزدیکی مرز ایران و عراق حمله کردند. این تصاویر در شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر شد. عراق و ایران در نبرد علیه دولت اسلامی دارای روابط تنگاتنگی هستند. ارتش ایران در خاک عراق کاملاً فعال است و به شبه نظامیان شیعه و واحدهای مختلف ارتش عراق کمک رسانی می کند، ولی این اولین باری است که واشنگتن تأیید کرده حملات هوایی توسط جنگنده های ایرانی علیه داعش انجام شده. این درحالی است که ایران همچنین هواپیماهای شکاری سوخو Su-25 را برای عراق تأمین کرده و همچنین شایعه شده که خلبانان ایرانی هدایت این هواپیماها را برعهده دارند.

 

“عراق هماهنگی حملات را انجام می دهد”

ایالات متحده خاطرنشان می سازد که پنتاگون وظیفه هماهنگی حملات هوایی توسط کشورهای مختلف حاضر در ائتلاف بین المللی را برعهده ندارد و این وظیفه دولت عراق است. جان کربی دراین خصوص گفت: “ما مأموریت هایی را در آسمان عراق انجام می دهیم و این کار پس از هماهنگی با دولت عراق انجام می شود. کنترل آسمان عراق دراختیار دولت این کشور است.” او همچنین افزود: “هیچ چیز درخصوص سیاست ما که فعالیت هایمان را با ایران هماهنگ نمی کنیم عوض نشده.”

جنگنده های آمریکایی بر فراز آسمان عراق مأموریت هایی را به طور روزانه انجام می دهند و در این راستا، هواپیماهای نظامی کشورهای دیگر مانند فرانسه، استرالیا، یا کانادا نیز مشارکت می کنند. ایالات متحده حملات هوایی خود علیه دولت اسلامی را در تاریخ ۸ اوت در عراق آغاز کرد و در ماه سپتامبر نیز حملاتی را در آسمان سوریه انجام داد.

منبع: فیگارو، ۳ دسامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran