بیانیه وزارت اطلاعات شامل دولتی ها نمی شود

نویسنده
شیرین کریمی

» مصاحبه با رسانه‌های خارجی برای مخالفان جرم است

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در حالی با اعلام اسامی  60 موسسه خارجی، رسانه‌ و شبکه‌مختلف فارسی زبان خارج از کشور، مصاحبه و ارتباط با  آن‌ها  را “ممنوع و غیرقانونی” اعلام کرده که  احمدی نژاد در 4 ساله‌ی اول دولت خود،  25 مصاحبه اختصاصی با رسانه‌های خارجی داشته که بیشتر آن مصاحبه‌ها سهم شبکه‌های آمریکایی بوده است.(1) مصاحبه هایی که در7 ماه گذشته نیز ادامه داشته است؛در آخرین مورد هم یکی از حامیان دولت وی همین دیروز،در مصاحبه با سی ان ان

شرکت کرد و به نوشته رجانیوز “به سؤال‌های جهت‌دار مجری ـ کریستین امان پور ـ پاسخ ‌داد” تا روشن شوداین ممنوعیت شامل حال دولتی ها و حامیان آنها نمی شود.

این اطلاعیه‌ها همچنین در شرایطی مطرح می‌شود که مصاحبه‌های احمدی‌نژاد و نزدیکان دولت وی در طول ماه‌های گذشته با رسانه‌های کشورهایی که متهم به شرکت در “اغتشاشات بعد از انتخابات” شده اند،ادامه داشته است. از جمله‌ این مصاحبه‌ها می‌توان به مصاحبه احمدی‌نژاد با شبکه ان.پی.آر (رادیوی ملی آمریکا) اشاره کرد.

احمدی‌نژاد در طول سال‌های ریاست جمهوری 43 درصد مصاحبه‌های خود را با شبکه‌های آمریکایی و یا در کنفرانس‌های مطبوعاتی در حضور رسانه‌های آمریکایی انجام داده است. (2) وی یکی از مهمترین دستاوردهای سفرهای خود را تعداد قابل توجه گفت و گوهایش با “رسانه های  آمریکایی”  عنوان کرده بود. این در حالی است که وی در همین دوران حتی یک مصاحبه با روزنامه‌های منتقد داخلی نداشته و مصاحبه منتقدان و مخالفان دولت با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور مصداق جرم محسوب می‌شود.

 

معاند با نظام

معاون خارجی وزارت اطلاعات طی روزهای گذشته با اعلام اسامی 60 بنیاد و موسسه خارجی و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور گفته است که آن‌ها با ایجاد “جنگ نرم” در “اغتشاشات پس از انتخابات ایران” دست داشته‌اند و هر گونه ارتباط با آن‌ها از جانب اشخاص “حقیقی و حقوقی” را ممنوع و غیرقانونی دانسته‌ است.

این مقام امنیتی که نامش نیز در خبرگزاری‌ها درج نشده  از مردم هم خواسته است که “از برقراری هرگونه ارتباط غیرمتعارف با سفارتخانه ها، اتباع بیگانه و مراکز وابسته به آنها” خودداری کنند.

 

علیه دولت نباشد

در حالی که صدا و سیما و بیش‌تر رسانه‌های داخل ایران همسو با دولت هستند و روزنامه‌های منتقد و مخالف توقیف شده و اندک رسانه‌های باقی‌مانده توسط دولت “کنترل” می شوند و مدام تذکر دریافت می‌کنند، تمامی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور از طرف وزارت اطلاعات رسانه‌های “مرتبط با جنگ نرم”  اعلام شده اند که به قصد “فتنه سازی” فعالیت می‌کنند.اما این “فتنه سازی ها” وقتی است که مخالفان دولت و یا چهره های مستقل،درآن ها حضور داشته باشند؛والا حضور حامیان دولت در این رسانه ها، “جنگ نرم به قصد فتنه سازی” تفسیر نمی شود.در همین راستادر طول 7 ماه گذشته و در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیکان و هواداران محمود احمدی‌نژاد از این رسانه‌ها برای تبلیغات استفاده ‌کرده اند. حسن ‌الله وردی‌نژاد، دبیرکل حزب اسلامی ‌رفاه ایران و از اعضای ستاد حامیان محمود احمدی‌نژاد پیش از انتخابات در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی با “صدای آمریکا” همراه یکی از اعضای ستاد محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات به گفت‌وگو پرداخت. وی البته در اقدامی عجیب این مصاحبه را تکذیب کرد و خبر شرکت خود در برنامه زنده صدای آمریکا که بسیاری آن را دیده بودند،اقدامی “جهت تخریب رئیس‌جمهور محبوب جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد” خواند!

 در طول ماه‌های گذشته بسیاری از حامیان و هواداران دولت نیز با برقراری تماس‌های تلفنی در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی، هم‌چون بی‌بی‌سی فارسی شرکت و سخنانی در حمایت از دولت مطرح کرده‌اند.

با وضع این قوانین و این اطلاعیه‌ها، به نظر می رسد مصاحبه با شبکه‌ها و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور فقط برای منتقدان و مخالفان دولت که در داخل کشور هیچ رسانه‌ای ندارند جرم محسوب می‌شود، چرا که در غیر این صورت اولین شخصی که می تواند مجرم محسوب ‌شود احمدی‌نژاد است که تا کنون با به کارگیری 146 هزار و 700 واژه به شکل مصاحبه‌های اختصاصی  با شبکه های خارجی صحبت کرده است. (3)

منابع:

1 و 2 و 3 ـ انواری، امیرهادی، رسانه‌های امریکا در رتبه نخست گفت وگو با احمدی نژاد، روزنامه اعتماد، 12 آبان