تخلفات انتخاباتی نیاز به بررسی دارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نمایندگان مجلس در مصاحبه با روز:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با “روز” اعلام کردند  تخلف انتخاباتی دولت و همچنین عدم بی طرفی شورای نگهبان در انتخابات 88 باید مورد بررسی قرار گیرد.

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به “روز” می گوید تخلف انتخاباتی دولت در پرداخت سحام عدالت باید مورد بررسی قرار گیرد و بعد از اعلام نتیجه هیات تحقیق و تفحص، اگر تخلف احراز شود به قوه قضائیه ارجاع شود.

سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز به “روز” می گوید شورای نگهبان باید در مورد کاندیداها به صورت یکسان و عادلانه وارد شود و تبعیضی صورت نگیرد و سخنان آقای فولادگر مبنی بر عدم رعایت بی طرفی هم نیاز به بررسی و تحقیق دارد؛ نمیتوان بدون بررسی حرف زد.

با گذشت دوسال از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری دهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر نکاتی دست می گذارند که پیش از این از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان برخی نشانه های تقلب در انتخابات 22 خرداد اعلام شده بود.

 عدم بی طرفی برخی از اعضای شورای نگهیان و موضع گیری به نفع یکی از نامزدهای انتخابات 88 از یک سو و تخلف انتخاباتی دولت در پرداخت سهام عدالت در زمان انتخابات مذکور، دو موضوعی است که پیش از این از سوی مخالفان احمدی نژاد و معترضان به نتیجه انتخابات، به عنوان نشانه های مخدوش بودن آن اعلام شده بود.

 اکنون مجلس شورای اسلامی در حالی هیات تحقیق و تفحص برای بررسی تخلف دولت تشکیل میدهد و نماینده اصفهان از تذکر به اعضای شورای نگهبان به دلیل تخلف در انتخابات 22 خرداد سخن می گوید که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بازداشت خانگی به سر می برند.

 

ارجاع به قوه قضائیه

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته به خبرانلاین، نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفته که “یکی دو مورد دخالت” برخی اعضای شورای نگهبان در انتخابات 22 خرداد 88منجر به تذکراتی به آنها شده است.

آقای فولادگر نگفته این تذکر از سوی چه کسی یا چه کسانی داده شده اما گفته که “این آقایان در حمایت از یکی از نامزدها در آن انتخابات موضع گیری کرده بودند که به آنها تذکر داده شد”.

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این زمینه به “روز” می گوید: افراد شورای نگهبان مثل ما می مانند؛ به شخصی اگر مصاحبه کرده و نظری داده نمی شود گفت که بی طرفی را رعایت نکرده اما اگر به صورت رسمی اعلام نظری کرده باشند قطعا بی طرفی را نقض کرده اند.

به آقای حیدرپور می گویم میرحسین موسوی و مهدی کروبی اکنون در بازداشت خانگی هستند به این دلیل که بر این تخلف ها در انتخابات گذشته تاکید داشته و  قضیه عدم بی طرفی شورای نگهبان و همچنین تخلف دولت در قضیه سهام عدالت را پیش از این آنها گفته بودند. حالا نمایندگان مجلس همان حرف را میزنند و…

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پاسخ میدهد: این مسائل هنوز تایید نشده، قضیه تذکر به شورای نگهبان و صحبت های آقای فولادگر را هنوز در جریان نیستم. درباره سهام عدالت هم هنوز مشخص نیست که این تخلف به چه صورتی بوده و انجام شده یا نه. باید تحقیق و تفحص صورت گیرد و و هیات تحقیق و تفحص هم مشغول بررسی است اگر به این نتیجه برسد که دولت تخلف کرده وپرداخت سود سهام عدالت به صورت غیرعلمی و غیر صحیح صورت گرفته و تخلف انتخاباتی بوده قطعا مسیر قانونی خود را طی خواهد کرد و به قوه قضائیه ارجاع داده خواهد شد.

پیش از این مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود درباره توزیع غیر قانونی پول در میان 9 میلیون نفر از شهروندان توسط دولت محمود احمدی نژاد در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تحقیق و تفحص صورت گیرد.

 نمایندگان مجلس با  176  رای موافق، 19 رای مخالف و 7 رای ممتنع، به طرح تحقیق و تفحص درباره نحوه “واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت” در خرداد ماه 88 رای داده بودند.

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه گفته بود که تصمیم نمایندگان مجلس، بر مبنای گزارش این کمیسیون درباره عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن زمان “به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده ارائه نشد و پس از دو سال، نوبت به ارائه این گزارش رسید.”

 

بررسی بی طرفی شورای نگهبان

سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این زمینه به “روز” می گوید: ابتدا باید محرز شود که این تخلف بوده یا جرم صورت گرفته؛ بعد از پایان تحقیق و تفحص می توانیم در این زمینه قضاوت کنیم. الان شائبه تخلف است و همین شائبه باعث شده که به سمت کشف آن برویم که آیا توهم بوده یا تخلف و یا جرم صورت گرفته است.

او درباره تذکر به برخی اعضای شورای نگهبان درباره انتخابات سال 88 نیز می گوید: تعیین صلاحیت ها یک کار اساسی و ذاتی برای شورای نگهبان است اما صلاحیت ها براساس قانون و مقررات اسلامی باید بررسی و تایید یا رد شود. اینکه یک طرفه بیان قضاوت کنند و یا موضع گیری یک طرفه داشته باشند درست نیست. شورای نگهبان در این چندساله نشان داده که دنبال افراد سیاسی و سالم دلسوز نظام است و در همین انتخابات مجلس هم دیدیم 30 – 40 نفر هم اقلیت به مجلس آمدند و بقیه هم از جناح دیگری آمدند و خب گروهبندی جامعه هم رعایت شده و شورای نگهبان باید درست و عادلانه وارد شود و خدای نکرده تبعیض نکند.

به آقای ذاکر می گویم اما بحث درباره موضع گیری برخی اعضای شورای نگهبان در حمایت از یکی از کاندیداهاست که به گفته آقای فولادگر، باعث تذکراتی هم شده. می گوید: این نیاز به تحقیق و تفحص و بررسی دارد که آیا رفتار عادلانه بوده یا عادلانه نبوده و به چه نحوی این مساله مطرح شده. من بعید میدانم شورای نگهبان و در راس آنها آیت الله جنتی، آخرت خودش را برای برخی مسائل بسوزاند. باید بیشتر تامل کنیم که آیا این اتفاق افتاده یا نه. آقای فولادگر هم باید ببینیم از چه حیثی این مساله را مطرح کرده و بررسی کنیم که آیا صحت دارد یا نه؛این مساله هم باید بررسی شود و نمیتوان بدون بررسی حرف زد.

به این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می گویم همین مساله ای که اقای فولادگر مطرح کرده و همچنین تخلف در قضیه سهام عدالت را میرحسین موسوی و مهدی کروبی بارها اعلام کرده بودند اما توجهی نشد حال چه شده مجلس نسبت به این مسائل حساسیت پیدا کرده و آنها که این مسائل را عنوان کردند در بازداشت خانگی هستند اما الان این مسائل دغدغه نمایندگان مجلس شده؟

آقای ذاکر می گوید: مجلس طبیعی است که وقتی اطلاعاتی می رسد آن را پی گیری و احقاق حقوق کند هم در بعد انتخابات و هم در بعد بیت المال. مجلس احساس مسئولیت میکند و اطلاعات را آرام آرام جمع آوری و هر شائبه ای که وجود دارد را پی گیری میکند. به هر حال برخی اوقات این اطلاعات از طرف مردم میرسد و برخی اوقات از طرف رسانه ها و منابع دیگر اما ما بررسی میکنیم.

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، نمیانده کازرون و دیگر عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس اما در حالیکه از اظهارات آقای فولادگر و تخلف شورای نگهبان اظهار بی اطلاعی میکند همین که اسم میرحسین موسوی را در قالب سوال می شنود تلفن را قطع میکند.