اطلاعیه وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی

نویسنده

به گزارش خبرگزاری «مهر» وزارت علوم با انتشار اطلاعیه‌ای نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های «بدون آزمون» را اعلام کرد. طبق این گزارش اعطای بورسیه یا ادامه تحصیل به چهار روش «اعزام به خارج از کشور»٬ «تبدیل بورس خارج به داخل»٬ «ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها» و «ادامه تحصیل ایثارگران شاغل در وزارت و دانشگاه‌ها» صورت گرفته است.

در این اطلاعیه آمده است: «پذیرش دانشجوی بورسیه برای اعزام به خارج از کشور در دولت های نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، از طریق آزمون سراسری انجام نگرفته و به جای آن از مسیر “فراخوان” بر اساس دستورالعمل های خاص صورت پذیرفته است. در این دستورالعمل ها شرایط داشتن حداقل معدل در دوره کارشناسی ۱۴ و در دوره کارشناسی ارشد ۱۶ در کنار شرط سنی برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود. در بعضی سال ها، برای پذیرش متقاضیان با معدل های کمتر، فرمول های داخلی بدون اعلام در فراخوان ها اعمال شده است».

در این بیانیه مواردی نیز به عنوان «خلاف» و «توجیه‌ناپذیر» آمده است که «عدم رعایت قانون اعزام دانشجو و آیین‌نامه اجرایی آن»٬ «تصویب ضوابط فراتر از اختیارات شورای مرکزی بورس» از جمله این موارد است.