پاریس: پای امارات ایستاده ایم

نویسنده

» مقاله تایمز درباره اتحاد فرانسه و امارات دربرابر ایران

چارلز برمنر

 

فرانسه امروز پایگاه استراتژیک خود در خلیج فارس را تأسیس کرد. نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی را افتتاح کرد و به این ترتیب، این پیام به ایران مخابره شد که پاریس در صورت وقوع هرگونه مناقشه ای، در کنار امارات خواهد ایستاد.

پایگاه یاد شده با حضور 500 پرسنل نیروی دریائی، هوائی و ارتش فرانسه، نمادی از عزم آقای سارکوزی برای قدرت نمائی بیشتر در منطقه است؛ جائی که امارات متحده عربی و بحرین در آن به عنوان بازیگران پیشروی غرب فعالیت می کنند.  

آقای سارکوزی قبل از افتتاح این تأسیسات گفت: “فرانسه از طریق این پایگاه، که اولین در نوع خود در خاورمیانه است، آمادۀ به دوش گرفتن مسئولیت برای تضمین ثبات در این منطقه استراتژیک است.”

«پایگاه صلح» که به ارائه خدمات به ناوگان جنگی فرانسه در تنگه هرمزمشغول خواهد شد، و نیز چهار جت جنگده مستقر در یک پایگاه هوائی در صحرا، بیشتر از آنکه جنبه نظامی داشته باشد، وزن سیاسی دارد.

ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه، دعوت ابوظبی برای استقرار پایگاه نظامی را رد کرده بود. با این حال، سارکوزی به تغییر تمرکز سنتی فرانسه بر آفریقا تن داد. این اردوگاه، اولین حضور خارجی فرانسه پس از پایان دورۀ استعمار در 50 سال پیش محسوب می شود و در مقایسه با پایگاه جیبوتی در خلیج عدن، کوچکتر است. جیبوتی همچنان در نقش پایگاه ناوگان نظامی فرانسه عمل می کند، ناوگانی که سرپرستی اقدامات پلیسی بین المللی برای مقابله با دزدان دریائی سومالی را برعهده دارد.

آمریکا بزرگترین قدرت نظامی خارجی حاضر در خلیج فارس است که به پایگاه های هوائی، توانمندی های ترابری و ستاد فرماندهی شاخه پنجم در بحرین مجهز است.

آقای سارکوزی در عین حال که فرانسه را به دفاع از امارات و اعمال فشار به رهبران آن برای خرید تجهیزات نظامی و انرژی هسته ای ساخت فرانسه متعهد کرده است، به اتخاذ شیوه ای سختگیرانه علیه ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور دست زده است.

ایران از حضور جدید فرانسه در منطقه ابراز ناخشنودی کرده است. این درحالی است که آقای سارکوزی دیروز از “عزم محکم و قدرتمند فرانسه برای ایستادن در کنار امارات متحده عربی به هر قیمت ممکن” خبر داده است.

تعهدات دفاعی فرانسه درقبال امارات متحده عربی، امروز مخالفت هائی را نیز برانگیخت. فرانسوا لمی، نماینده شاخص سوسیالیست در مجلس فرانسه گفت عبارات اسرارآمیز در توافق به عمل آمده خطرناک است. وی گفت: “(محتوای این قراداد) بسیار بیشتر از آن چیزی است که با قطر و کویت امضأ شده است.”

فرانسوا بایرو رهبر جناح میانه که به چهرۀ مخالف اصلی برای سارکوزی تبدیل شده است، گفت فرانسه چه بخواهد و چه نخواهد، خود را در معرض خطر کشیده شدن به کام یک مناقشه جدی منطقه ای قرار داده است.

آقای سارکوزی درحالی ابوظبی را ترک کرد که احتمالاً کام فرانسه از شیرینی یک قرارداد عظیم تسلیحاتی شیرین خواهد شد. قراردادی که آمریکا را نیز شگفت زده می کند. این معامله شامل احتمال فروش 60 جت جنگنده رافال شرکت داسو به ارزش 8 میلیارد دلاراست. مقامات محلی گفتند گفتگوها در این زمینه  پیشرفت داشته است.

فرانسه مشغول اعمال فشار بر امارات است تا جنگنده های میراژ خود را با جنگنده های رافال جایگزین کند؛ نسل جدیدی از هواپیماهای عملیاتی که ظرف ده سال گذشته حتی یک درخواست خرید هم نداشته است. از طرف دیگر، ابوظبی از طرف آمریکا تحت فشار است تا جنگنده های به مراتب ارزانتر اف-16 را انتخاب کند. 

منبع: تایمز آنلاین- 26 مه

www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article6367036.ece