میر حسین خواستار پایان تحریم های آمریکا

نویسنده

» نگاه سانفراسیسکو کرونیکل به مواضع اخیر نامزدهای انتخابات

ناصر کریمی

کاندیدای اصلاح طلب پیشرو که محمود احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری ایران به چالش کشیده، این هفته اعلام کرد روابط کشورش با آمریکا می تواند بهبود یابد، به شرط آنکه واشنگتن از تحریم اقتصادی ایران دست بردارد.

میر حسین موسوی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت، تعلیق تحریم های آمریکا که از سال 1374 برقرار شده، می تواند “نشانه مثبتی” باشد و خوش بینی ها را برانگیزد.

موسوی با وعدۀ تغییر در سیاست خارجی دولت تندروی احمدی نژاد، که به گفته این نامزد اصلاح طلب تنها به انزوای بیشتر ایران از جامعه بین المللی منجر شده، پا به عرصۀ رقابت های انتخاباتی 22 خرداد گذاشته است.

اظهارات موسوی درحالی ایراد شده که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درحال تعیین مواضع خود در قبال پیشنهاد دولت اوباما برای گفتگو با ایران هستند.

احمدی نژاد روز دوشنبه با پیشنهاد مناظره رو در رو با اوباما در صحن سازمان ملل درصورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور کشور، به نمایش بزرگی دست زد. با این حال، وی با حمله تند و تیز به واشنگتن و اعلام اینکه تهران هرگز از غنی سازی اورانیوم در ازای کم شدن تحریم ها و دریافت سایر مشوق های اقتصادی دست برنخواهد داشت، به تعدیل موضع خود دست زد.

تلویزیون دولتی ایران روز جمعه فیلم 30 دقیقه ای انتخاباتی تهیه شده از سوی دفتر احمدی نژاد را به نمایش گذاشت که در آن، وی به افتتاح چندین واحد از تأسیسات هسته ای کشور مشغول بود. ضمناً در این فیلم، بر تعهد وی برای کمک به فقیران، ضمن نمایش دیدار او از مناطق دورافتادۀ کشور، تأکید می شد.

محسن رضائی نامزد محافظه کار کشور نیز در هفته جاری از رویکرد گام به گام خود برای پایان دادن به سردی روابط با واشنگتن خبر داد؛ روابطی که از مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی سال 1357 به بعد، در همین حالت باقی مانده است.

رضائی، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب، نسبت به گفتگو با غرب بر سر برنامه هسته ای کشوراعلام آمادگی کرده است. وی تنها نماینده ای است که در این مورد سخن گفته است. رضائی یک رقیب جدی محسوب نمی شود، با این حال می تواند بخشی از آرای احمدی نژاد در اردوگاه محافظه کاران را به خود اختصاص دهد و از این نظر، کمک اصلاح طلبان محسوب می شود.

میر حسین موسوی روز جمعه گفت روابط ایران- آمریکا پیچیده است و برای ترمیم به زمان نیاز دارد.

وی از برنامه هسته ای ایران دفاع کرد و گفت تهران همچنان به معاهدات بین المللی پایبند می ماند و در عین حال، حق خود برای دراختیار داشتن دانش فنی هسته ای را به رسمیت می شناسد و از جامعه بین المللی انتظار دارد به این حق احترام بگذارد.

موسوی اضافه کرد ایران باید «اعتماد سازی» کند که این برنامه به سوی تولید تسلیحات هسته ای منحرف نخواهد شد. ایران ادعا می کند این برنامه تنها در خدمت تولید انرژی هسته ای صلح آمیز است.

مسأله تحریم های اقتصادی آمریکا با ابراز نظر اخیر رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در کانون توجهات قرار گرفت. وی از احتمال کارآمدتر بودن تحریم های سنگین تر در مقایسه با تهدیدات نظامی برای خروج از بن بست موجود بر سر برنامه هسته ای ایران سخن گفته است.  

دولت اوباما از کنگره خواسته است قانونی را برای بازگذاشتن دست رئیس جمهور به استفاده از تحریم های جدید و تنبیهات مالی تصویب کند. تحریم های فعلی آمریکا، چندین بانک و شرکت دولتی ایران، عوامل وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب، و نیز برخی شرکت های خارجی در حال معامله با ایران را مشمول کرده است.

تنبیهات اقتصادی و مالی ایالات متحده، جدا از تحریم های سه گانۀ اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای آن کشور است.

موسوی گفت ایران از تحریم های آمریکا لطمات زیادی دیده است، اظهارات صریحی که کمتر در ایران به زبان آورده می شود.

موسوی گفت: “برای خرید هواپیمای مسافربری، به هرکجا که می رویم با کارشکنی آمریکا در انعقاد قرارداد روبرو می شویم.” وی گفت اگر واشنگتن “علائم مثبت بیشتری” ارسال کند، وی “نسبت به آیندۀ روابط با آمریکا خوش بین تر” خواهد بود.

مهدی کروبی، نامزد اصلح طلب دیگر نیز وعده داده است که  روابط با آمریکا را بهبود بخشد و با اوباما دیدار کند، به شرط آنکه این اقدام به منافع ملی کشور کمک کند.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 29 مه 

www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi