نرگس محمدی را آزاد کنید

نویسنده
شیرین کریمی

» اعتراضات ادامه دارد

با گذشت دو هفته از بازداشت از نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، صد ها تن از فعالین مدنی و سیاسی با انتشار بیانیه ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر از وی خواسته اند تا از مقامات جمهوری اسلامی بخواهد تا ترتیب آزادی این زندانی سیاسی مبتلا به فلج عضلانی که صاحب دو فرزند خردسال بی سرپرست است بدهند.

“آزادی نرگس محمدی” این درخواستی است که 311 تن از شخصیت‌ها و نهادهای فرهنگی، سیاسی و مدنی با نوشتن نامه ای خطاب به احمد شهید مطرح کرده اند.  آن ها با مخاطب قرار دادن گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با اشاره به بازداشت نرگس محمدی در زمان “اقامت اجباری” اش در شهر زنجان نوشته اند وی “ برای اجرای حکمی ناعادلانه به زندان اوین اعزام شد.”

 نرگس محمدی فعال ملی- مذهبی و نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دوم اردیبهشت در خانه پدری و به صورتی غیر مترقبه توسط ماموران امنیتی دستگیر شد. وی سپس به تهران انتقال یافت تا برای شش سال پشت میله های اوین بماند؛ حادثه ای که نگرانی شدید نگارندگان نامه به شهید را به همراه داشته است. آن ها به سابقه پیشین بازداشت وی در سال 88 اشاره کرده وی می نویسند :“نرگس محمدی پس از بازداشت قبلی توسط ماموران امنیتی، دچار بیماری‌ ناشناخته جسمی شده بود.”

 

فلج عضلانی

عذرا بازرگان مادر نرگس محمدی یک روز پس از بازداشت وی به روز گفته بود: “پزشکان نرگس گفته اند که او در اثر کمبود اکسیژن دچار حمله می شود و این خیلی خطرناک است از طرفی نرگس بعد از زایمان دچار آمبولی ریه بود و تا یک سال و نیم بعد از زایمان دارو مصرف می کرد بهبود پیدا کرده بود که در زندان عود کرد.”

نرگس محمدی به سه اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی،عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام  در حالی به زندان  رفته که  به “فلج عضلانی” هم مبتلا شده است.

تابستان سال 89 نرگس محمدی به مهدی کروبی ـ از رهبران سیاسی جنبش سبز ـ که برای عیادت از وی به بیمارستان رفته بود گفته بود: “اولین بار در سلول انفرادی دچار حمله شدم و دست و پایم از کار افتاد و تقریبا فلج شدم. این حمله ها ادامه داشت تاجایی که در برخی موارد علاوه بر فلج دست و پا حتی امکان حرف زدن نیز برایم وجود نداشت.”

 

دوقلوهای بی سرپرست

 به غیر از این ها اما آنچه از نگاه فعالین حقوق بشر بازداشت نرگس محمدی را سخت تر جلوه می دهد وضعیت  دو قلو های چهارساله وی است. گرچه “کیانا و علی” پیشتر بازداشت مادر یا پدر شان ( تقی رحمانی) را تجربه کرده بودند، اما پس از آنکه تقی رحمانی با تهدید بی وقفه مقامات امنیتی مجبور به ترک ایران شد، حالا فرزندان این دو با وضعیت نامعلوم مواجه هستند. امضا کنندگان بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به این وضعیت  به احمد شهید نوشته اند: “زندانی کردن نرگس محمدی هم چنین ظلمی بزرگ و نقض حقوق فرزندان خردسال اوست که بارها شاهد بازداشت والدین خود و حمله مأموران به خانه‌شان بوده و اینک از سرپرستی هر دو محروم شده‌اند.”

 

واکنش محمد خاتمی و آیت الله بیات زنجانی

گفتنی است پیشتر محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز، طی تماسی تلفنی با خانواده تقی رحمانی از دستگیری نرگس محمدی ابراز تاسف کرده بود.

به غیر از او آیت الله بیات زنجانی ـ از مراجع تقلید و حامیان جنبش سبز ـ هم در تماس تلفنی خطاب به مادر آقای رحمانی گفته است: “سن شما برای نگهداری دو فرزند دوقلوی نرگس محمدی بالاست و این وضعیتی که به وجود آمده است مایه تاسف است.”

تقی رحمانی که خود چهارده سال از عمر 52 ساله اش را در زندان سپری کرده است پیشتر از مراجع تقلید قم تقاضا کرده بود در برابر ظلمی که به نرگس محمدی همسرش می رود، موضع گیری کنند.

انتقال نرگس محمدی به زندان اوین به اندازه ای در رسانه ها بحث برانگیز بوده است که حتی سایت های اصولگرایان نیز از حاکمیت خواسته اند به آزادی وی رضایت دهد.  سایت بازتاب ـ نزدیک به محسن رضایی ـ هزینه عمده زندانی کردن نرگس محمدی را “بی سرپرست” شدن دو فرزند خردسال وی عنوان و تصریح کرده است: “زندانی کردن مادر دو کودک بی سرپرست است که چندان قابل توجیه برای افکار عمومی نیست و این دو کودک به سمبل مظلومیت معترضان در رسانه های جهانی تبدیل خواهند شد و در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که عواطف عمومی جامعه نسبت به جایگاه مادر حساس تر است، بازهم هزینه افزونتری را بر نظام تحمیل می کند.”

 خبرنگار بازتاب این سئوال را مطرح کرده است که  در  مقابل این “هزینه های سنگین “، زندانی کردن “مادر این دو کودک” چه منافعی برای نظام دارد؟

 

نامه کنش گران مدنی و سیاسی

311 تن از کنش گران مدنی و فعالین سیاسی در نامه اخیر خود با تاکید بر اینکه امضاءکنندگان این بیانیه، از طیف‌های مختلف فکری و سیاسی هستند از احمد شهید خواسته اند تا “ضمن پیگیری نقض مکرر و آشکار حقوق بشر در ایران، از مقامات ایران بخواهید هر چه زودتر این مادر بیمار را از شرایط تنش‌زای زندان که بنا به تشخیص پزشکان برای وی بسیار مضر است، آزاد سازند.”
فعالین حقوق بشر مطمئن نیستند گزارش های حقوق بشری شهید تا چه اندازه می تواند قوه قضائیه جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد. وی تاکنون دو گزارش مفصل از نقض حقوق بشر منتشر کرده است. وی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی گرگ صفت و مزدور خطاب شده است.