هشدار دوم سپاه به احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» احمدی نژاد فاز دوم هدفمندی را متوقف می کند؟

همزمان با اوج گیری اختلافات احمدی نژاد و مجلس بر سر لزوم تابعیت دولت از مصوبات مجلس و همچنین کشمکش بر سر مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها که روز پنجشنبه علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس از مخالفت آیت الله خامنه ای با اجرای خودسرانه آن توسط دولت خبر داد، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز ضمن اظهاراتی از دولت به دلیل “کم توجهی به مطالبات مقام معظم رهبری” انتقادکرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی محمد جعفری در همایشی در دانشگاه نظامی امام حسین گفته است: “سال‌ها از بیانات و انتظاراتی که مقام معظم رهبری از دولت و مسئولین نظام دارند و آنها را بیان می‌کنند می‌گذرد در حالی که این امر محقق نمی‌شود و امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام موثری برداریم”.

او افزوده است: “ما هم اکنون در مرحله سوم و چهارم انقلاب اسلامی که ساختن دولت اسلامی و ساختن جامعه اسلامی است، هستیم اما متاسفانه به کندی پیش می‌رویم. باید هر کسی که دغدغه اسلام و نظام اسلامی را دارد و می‌تواند کار نرم افزاری و فکری انجام دهد در این عرصه تلاش کند”.

فرمانده کل سپاه گفته است: “ما از سطح انتظاری که شهدا و انقلاب اسلامی برای ما تعریف کرده‌اند فاصله زیادی داریم ما باید در این راه تلاش و مجاهدت کنیم و حتی به شهادت برسیم”.

 انتقادات عزیز جعفری از دولت واکنش گسترده ای در سطح رسانه های داخلی داشته به طوری که دقایقی پس از انتشار در صدر اخبار قرار گرفته است.

انتقاد علنی فرمانده کل سپاه از بی اعتنایی دولت به مطالبات آیت الله خامنه ای در حالی بیان شده که هفته گذشته آیت الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه نیز از دولت احمدی نژاد به دلیل بی تدبیری در برخورد با گرانی ها انتقاد کرده و گرانی ها را “مصنوعی” دانسته بود.

این سومین موج درگیری سپاه و دولت احمدی نژاد از سال 88 تا کنون است که ابعاد رسانه ای پیدا می کند.

نخستین درگیری سپاه با محمود احمدی نژاد مربوط به ماجرای مشهور به “قهر 11 روزه” احمدی نژاد به خاطر مخالفت آیت الله خامنه ای با برکناری حیدر مصلحی بود که طی آن مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در اظهارات بی سابقه ای چنین گفت: “دوستانه خدمت احمدی نژاد عرض می کنم، که ایشان در عبارات شان هم تجدید نظر کنند؛ این که می آیند و می گویند من ثابت می کنم رابطه من و مقام معظم رهبری، رابطه پدر و فرزندی است، معتقدم این سخن ولو این که این طور هم باشد، اشتباه است؛ باید پرسید این که آقای احمدی نژاد که می گویند رابطه من با مقام معظم رهبری رابطه پدر و فرزندی است، یعنی چه؟ باید گفت که رابطه با رهبر معظم انقلاب باید رابطه امام و مأموم باشد؛ این رابطه، رابطه مطیع و مطاع، رابطه مقلد و مقلد است؛ این حرف ها یعنی چه که رابطه ام با رهبری رابطه پدر و فرزندی است؟؛ این حرف ها معنی ندارد. این حرف، حرفی انحرافی است”.

ذوالنور افزوده بود: “توقع داریم احمدی نژاد موضع ش را شفاف تر بیان کند؛ رابطه پدر و فرزندی یعنی چه؟ مقام معظم رهبری، ولی حاکم است، او نائب امام زمان است و بدون امر او، نه رئیس جمهور و نه هیچ کس دیگر مشروعیت ندارد”.

چندی پس از این سخنان احمدی نژاد که به هیات دولت بازگشته بوددر اظهاراتی کنایه آمیز در “همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز” از فرماندهان سپاه که در همایش حضور داشتند به عنوان “برادران قاچاقچی” یاد و شایعات پیرامون اسکله های غیر مجاز را تایید کرد.

سخنان وی واکنش جعفری را در پی داشت؛به نوشته مهر او در پاسخ به ادعای احمدی نژاد گفت: “این بحثی انحرافی است که توسط افرادی که به نظر ما، ذینفع هستند، مطرح می‌شود”.

پس از این اظهارات بود که موج دوم رویارویی سپاه و احمدی نژاد بر سر بازداشت اطرافیان اسفندیار رحیم مشایی آغاز شد و طی آن ده ها تن از افرادی که سپاه آنها را از اعضای “جریان انحرافی” می دانست، بازداشت شدند.

در همان زمان فرمانده سپاه درباره بازداشت این افراد گفت: “با توجه به اینکه سپاه ضابط قوه قضائیه است و همچنین بدلیل اینکه پرونده برخورد با جریان انحرافی دارای پیچیدگی های خاصی است براین اساس به صلاحدید قوه قضائیه سپاه اقدام به دستگیری و بازداشت این افراد نموده است”.

او افزوده بود: “این افراد تخلف امنیتی ندارند بلکه بیشتر تخلفات شان در حوزه های اقتصادی و اخلاقی است”.

هم اکنون نیز به نظر می رسد این درگیری بی ارتباط با شایعاتی مبنی بر بی اعتنایی مجدد احمدی نژاد به نظر آیت الله خامنه ای درباره توقف فاز دوم هدفمندی یارانه ها نباشد.