آمریکا در تلاش برای یافتن رد تهران در بورس آلمان

نویسنده

» گزارش دی ولت از همکاری بازار سهام آلمان با ایران

دویچه بورزه، یا بازار سهام و اوراق بهادار آلمان، که در گذشته در جریان “کلیر استریم” [از زیرمجموعه های شرکت بورس] به دلیل همکاری با ایران مورد اتهام قرار گرفته بود، اکنون نیز بار دیگر انگشت اتهام مسؤولان آمریکایی را به سوی خود متوجه می بیند. آمریکا تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است.

مقامات آمریکایی بار دیگر بازار بورس آلمان را به دلیل همکاری هدفمند و مناقشه آمیز با ایران مورد اتهام قرار داده اند. در اوایل سال جاری نیز این شرکت موافقت کرده بود که یک جریمه ۱۵۲ میلیون دلاری به وزارت خزانه ‌داری آمریکا بپردازد.

این وزارتخانه شرکت کلیر استریم را به نقض تحریم های بازرگانی اعمال شده آمریکا علیه ایران محکوم کرد. ظاهراً یک یک تحقیق کیفری علیه شرکت کلیر استریم آغاز شده و دادستان منطقه جنوبی نیویورک وظیفه بررسی موارد مربوط به پولشویی و نقض تحریم های بازرگانی را برعهده گرفته است.

یکی از مدیران بازار بورس آلمان دراین خصوص گفت: “علی رغم آنکه کلیر استریم با دادستان آمریکا همکاری می‌ کند، ولی این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی است.” یکی از سخنگویان شرکت کلیر استریم گفت: “در جریان این تحقیقات، ارتباط میان کلیر استریم و بانک مرکزی ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.”

درحال حاضر سرمایه گذاران به شدت نگران سرنوشت سهام خود هستند، چرا که به گفته مارتین پیتر، کارشناس بانک استان بادن وورتنبرگ، “مشخص نیست دعوای حقوقی میان آمریکا و شرکت زیرمجموعه بازار بورس آلمان به کجا بینجامد”. درهمین راستا، ارزش سهام بورس آلمان به میزان ۲ و نیم درصد کاهش یافت و از این حیث بزرگ ترین بازنده داکس بود.

 

ادامه دسترسی ایران به سهام و اوراق بهادار

در ابتدای سال ۲۰۱۴ وزارت خزانه ‌داری آمریکا “کلیر استریم” را متهم کرد که در اواخر سال ۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸ وجوه بانک مرکزی ایران را به ایالات متحده منتقل کرده و بدین ترتیب تحریم‌های اعمال شده ازسوی ایالات متحده علیه ایران را نقض کرده است.

این درحالی است که بانک مرکزی ایران همچنان به این وجوه دسترسی دارد. بازار بورس آلمان که به دلیل انجام این اقدام مورد تحقیق ایالات متحده قرار گرفته، همچنان بر بیگناهی خود اصرار می ورزد و ادعا می کند که هیچ تقصیری در چارچوب این اقدامات نداشته است.

سال گذشته بازار بورس آلمان همچنین تقبل کرده بود که یک اختلاف طولانی را در رابطه با جبران خسارت قربانیان حمله علیه آمریکا حل و فصل کند. بدین ترتیب قرار شد که از محل دارایی های ایران به خانواده سربازان آمریکایی که در سال ۱۹۸۳ طی سوءقصدی در یک پادگان در بیروت کشته شده بودند، در حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار سهام پرداخت شود.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این وجوه که در حسابی متعلق به کلیر استریم در ایالات متحده قرار داشت متعلق به ایران بوده است. خانواده سربازان قربانی که ایران را مسؤول این سوءقصد می دانستند در برابر دادگاه آمریکا به تحصن نشستند.

شرکت کلیر استریم مدت ها از آزاد ساختن این وجوه شانه خالی کرد که البته از این حیث وظیفه خود را انجام داد، چرا که شرکت های بورس باید از سهام مشتریان شان حمایت کنند. پس از تغییر برخی از قوانین ایالات متحده در سال ۲۰۱۲، کلیر استریم مجبور به پرداخت این وجوه شد.

از وکلای خانواده قربانیان خواسته شده که مدارک خود را که با جریان کلیر استریم و بانک مرکزی ایران مرتبط است به دفتر دادستان ارائه دهند.

منبع: دی ولت، ۳ آوریل