ایران، سنگسار و تابو

نویسنده

» مقاله ایندرو در مورد وضعیت زنان در دوره روحانی

سکینه آشتیانی که محکوم به سنگسار شده بود، روز ۲۱ مارس همزمان با آغاز بهار و سال ۱۳۹۳ عفو شد. زنان در ایران امیدوارند که بتوانند به حقوق بیشتری درست پیدا کنند.

از بعد از انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، تغییرات زیادی صورت نگرفته، اما اتفاقاتی افتاده است. اگرچه تعداد اعدام ها کمتر نشده است اما انجمن های فرهنگی و روزنامه های تعطیل شده کارشان را از سر گرفتند. در این میان می توان به بازگشایی مراکز تحقیقا حقوق زنان اشاره کرد.

روحانی از سه زن در کابینه اش دعوت کرد: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، الهام امین زاده، نماینده سابق مجلس و معصومه ابتکار، معاون خاتمی. روحانی یک ماه پس از آغاز بکارش بعنوان رئیس جمهور و قبل از سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس سازمان ملل، نسرین ستوده، وکیل را از زندان آزاد کرد.

در ماه نوامبر به نیروی انتظامی دستور داده شد که از دستگیری زنان بدحجاب دست بردارند. در اولین روز بهار که ایرانیان آغاز سال جدید را جشن می گیرند، اعلام شد که سکینه محمدی آشتیانی، زنی که در سال ۲۰۰۶ به جرم زنا و قتل همسرش، محکوم به مرگ شده بود، عفو شده است.

موضوع سکینه این حقیقت را روشن می کند که حتی در داخل جمهوری اسلامی ایران، عده زیادی هستند که خواستار تغییرات بخصوص در آستانه گشایش مذاکرات بر سر مسائل اتمی هستند.

اظهارات و موضعگیری های مقامات ایران در مورد سکینه ۳۹ ساله که به جرم زنا و قتل در دادگاه تبریز به سنگسار محکوم شده بود، بارها تغییر کرد تا اینکه وی با رضایت اولیای دم و خوشرفتاری در زندان عفو شد.

برای جرم های سنگین، احکام مجازات اسلامی مطابق با میزان جرم تنظیم شده است. احکامی که بعد از انقلاب در مورد زنا، شرب خمر و سایر جرم ها بکار گرفته می شود.

برای جنایت از جمله قتل و ارتداد مجازات اعدام اجرا می شود. تا دو سال پیش در کنار اعدام موضوع سنگسار هم مطرح بود. یک عمل وحشیانه که در قرآن برخلاف انجیل، گناه کار نبون کسانی که سنگ را پرتاب می کنند، مطرح نیست.

در جمهوری اسلامی قانون سنگسار مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است اما حذف نشده است.

رکسانا صابری، خبرنگاری که در سال ۲۰۰۹ به جرم داشتن یک بطری شراب و فعالیت بدون مجوز خبرنگاری بازداشت شد و به زندان اوین رفت، می گوید: “صدها مورد سنگسار در دهه هشتاد وجود داشته و بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، شش نفر سنگسار شدند.”

بعد از اعتراض های بین المللی به حکم سنگسار سکینه، مجلس اعلام کرد که به دلیل گذشت اولیای دم، پسرانش،حکم سکینه به ده سال تغییر پیدا کرده است.

اما بعد از مدتی دادستان کل کشور خبر لغو سنگسار سکینه را تکذیب کرد. تا اینکه امسال، محمد جواد لاریجانی، دبیر کمیته حقوق بشر قوه قضائیه اعلام کرد که سکینه عفو شده است.

در کشوری که اکثریت با ۳۰ ساله هاست و زنان ۶۰ درصد دانشجویان را تشکیل می دهند، سنگسار و شلاق زدن سلاحی است که علیه آنان بکار گرفته می شود.

با وجود محدویت پوشش و موانع از حجاب اجباری گرفته تا حق طلاق، زنان ایرانی از سال ۱۹۰۰ برای حقوقشان می جنگند و نقش هایی را به عهده گرفته اند که می توانند در جامعه دیده شوند.

فریان صباحی، خبرنگار کریره دلا سرا، می گوید: “نکته مهم این است که تنها ۸ درصد دانشجویان رشته های علوم انسانی را برای تحصیل انتخاب می کنند و بقیه وارد سایر علوم می شوند. زنان می خواهند مهندس هوا- فضا،یا پزشک بشوند.زنان در جامعه جا افتاده اند، کار می کنند، پول در می آورند و به همین دلیل توقعاتشان زیاد شده است. این موضوع توازنی که قبلا وجود داشت، به هم می زند.”

به نظر می رسد روحانی به این نکته وافق است و آن را پذیرفته است. او در تبلیغات انتخاباتی اش گفت: “عفاف، فراتر از حجاب است.”

ایندرو، ۱ آوریل