فرانسوی ها: ایران دنبال بمب اتم است

نویسنده

franceb.jpg

مریم دستگیر

همزمان با اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی براینکه مردم کشورهای دیگر برای حل مسائلشان ازوی دعوت کرده اند ونامه نگاری های او به رهبران کشورهای جهان، یک نظرسنجی درفرانسه نشان داد که اغلب بزرگسالان فرانسوی معتقدند سازمان ملل باید درخصوص برنامه هسته ای ایران مداخله کند.

79 درصد از مردمی که دراین نظرسنجی توسط موسسه “تی ان اس- سوفرس” شرکت کرده اند از تحریم ایران درشورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده اند.

این نظر سنجی درحالی منتشر می شود که روز گذشته وزیر امورخارجه فرانسه گسترش فعالیت های هسته ای ایران را مورد سرزنش قرار داد وگفت که باید به این موضوع درشورای امنیت رسیدگی شود. ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه نیز ازتحریم علیه ایران به شرط انکه برگشت پذیرباشد حمایت کرده است.

سیزدهم نوامبر دومینیک دویلپین نخست وزیر فرانسه براقدام سریع سازمان ملل علیه ایران تاکید کرد و گفت “هدف منحصر به فرد ما این است که ایران را ملزم به رعایت تعهدات بین المللی کنیم. دستیابی به سلاح اتمی برای ایران جایز نیست.” افرادی که درنظر سنجی یاد شده شرکت کرده اند درپاسخ به این سوال که آیا به نظر شما سازمان ملل باید به اعمال تحریم علیه ایران بپردازند یانه 79 درصد جواب مثبت، 12 درصد منفی و9 درصد غیرمطمئن را انتخاب کرده اند. دراین نظرسنجی 1000 تن ازشهروندان فرانسوی به صورت فردی مورد مصاحبه قرار گرفته اند.

این درحالی است که در نظرسنجی دیگری مردم فرانسه، درخصوص اینکه ایران انرژی هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز می خواهد، اظهاربدبینی کرده اند. این نظر سنجی که توسط روزنامه پاریزین منتشر شده است از این موضوع خبر می دهد که 81 درصد مردم این کشورمعتقدند که رهبران ایران قصد دارند سلاح هسته ای بسازند.

این درحالی است که مقامات ایرانی همواره تاکید کرده اند که از انرژی هسته ای برای تهیه سوخت استفاده خواهند کرد. تنها هفت درصد ازمردم فرانسه معتقد هستند که ایران برنامه هسته ای معطوف به سلاح اتمی ندارد. دودرصد باقی مانده نظری دراین خصوص ابراز نداشته اند. حدود 18 درصد کسانی که مورد پرسش قرارگرفته اند گفته اند سخن محمود احمدی نژاد مبنی براینکه “اسراییل باید ازروی نقشه جغرافیایی حذف شود” را جدی می گیرند. 42 درصد گفته اند که خیلی جدی می گیرند و38 درصد هم گفته اند تقریبا جدی.

سخن محمود احمدی نژاد مبنی برپاک کردن اسراییل از روی نقشه جغرافیایی منشاء نگرانی هایی برای کشورهای غربی وبه خصوص آمریکابوده است اما این اولین بار است که مشخص می شود مردم کشوری اروپائی مانند فرانسه که اکثرشان با آمریکا بر سر حمله نظامی به عراق و افغانستان مخالفند و در درگیری ایران و آمریکا هم چندان علیه ایران نیستند نشان می دهند که با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی موافقت ندارند.

فرانسه یکی از همکاران ایران در قراردادهای بزرگ استخراج و تولید نفت است که هم نیاز فرانسه به سوخت را پاسخ می گوید و هم استقلال آن کشور از دشمنی های آمریکا را رقم می زند، اما همزمان با این نوع سرکشی ها گاهی فرانسوی ها از آمریکا در انتقاد از سیاست خارجی ایران جلو می افتند.

محمود احمدی نژاد چندی پیش فرستاده ویژه خود، هاشمی ثمره را برای دیداربا ژاک شیراک به کاخ الیزه پاریس فرستاد و همزمان امیدواری هائی در تهران پدید آمد که فرانسه به جای سهام ایران در شرکت هسته ای اوردیف که در زمان پادشاهی خریداری شده، در کنسرسیومی برای غنی سازی اورانیوم با ایران و روسیه شرکت کند. پیشنهادی که فرانسوی ها روی خوش به آن نشان ندادند. دو هقته بعد از سفر ثمره هاشمی، رییس جمهور فرانسه در یکی از تندترین اظهار نظرهای خود ایران را مشوق تروریست و عامل ناآرامی در عراق و لبنان خواند. چنان که در دو روز گذشته هم وزیر خارجه فرانسه در ماجرای ترور وزیر صنایع لبنان باز هم اشاره ای به نقش ایران کرد.