جامعه به کودک آزاری بی تفاوت شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ماجرای فرنود راستگو در مصاحبه با متخصصان

“هدف از احداث این صفحه (در فیس بوک)، ماندگار شدن اتفاقی بود که طی آن فرنود بر شدت سانسور در صداوسیما تاکید کرد، بدون آن که تحت تعقیب قرار گیرد و این رخداد قابل توجه است… آمار طرفداران این صفحه مانند بدهی‌های دولت ایالات‌متحده، هر لحظه در حال افزایش است. آخه چرا؟….جرم فرنود این است که خودش بوده و حقیقت را گفته… حال، باید رسانه‌ای را تمسخر کرد که جز دروغ و تفریط، خط مشی دیگری ندارد اما اصرار دارند آن را «رسانه ملی» بنامند… میشه با گینس صحبت کرد تا این صفحه را به خاطر لایک‌هایش زیادش در زمان کم، ثبت کرد… دوستانی که انگلیسی بلد هستند، پیگیری کنند”.

این جملات، نمونه هایی از اظهارنظرهای بیش از 30 هزار عضو صفحه ای است که در فیس بوک به اسم “فرنود راستگو” ایجاد شده. صفحه ای که مسئولان آن می گویند در “اعتراض به سانسور در صدا وسیما، …” آن را راه اندازی کرده اند.

فرنود، کودک 4 یا 5 ساله در برنامه رنگین کمان، برنامه مخصوص خردسالان در تلویزیون جمهوری اسلامی در پاسخ به سئوال مجری برنامه خردسالان گفته بود “وقتی به دستشویی میروم خودم شوشولم را می شویم”. خاله نرگس هم سریع گفته بود که نه نباید دست به ماشین لباس شویی بزنید و…

ویدئوی فرنود بلافاصله در یوتیوب و شبکه های اجتماعی منتشر شد در فیس بوک کمپین صدهزار امضا برای فرنود راه افتاد و چندین صفحه با اسم فرنود به وجود آمد که در میان آنها صفحه ای با عنوان “فرنود راستگو” طی دو روزه به بیش از 30 هزار عضو رسید.

اما این تمام واکنش ها به قضیه فرنود نیست. در وب سایت بالاترین برای این مساله موضوع داغ زده شد و وب سایت جام نیوز، از سایت های حامی محمود احمدی نژاد با دستاویر قرار دادن این مساله به تمسخر جنبش سبز و رهبران جنبش پرداخت.

 

فرنود و بی تفاوتی جامعه نسبت به کودک آزاری

اما در میان منتقدین این نحوه برخود با مساله فرنود، نیز به ضایع شدن حقوق او به عنوان یک کودک اشاره کردند و گفتند آنچه این روزها در سطح فضای مجازی مطرح شده تجاوز به حقوق فرنود به عنوان یک کودک است. برخی دیگر اما پرسیدند چرا به مساله ای این چنینی این همه توجه می شود، اما در مقابل به کودک آزاریتوجه چندانی نمی شود و….

مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران ایران در این زمینه به “روز” می گوید: متاسفانه کودک آزاری اینقدر تکرار و در جامعه گفته شده که برای مردم به صورت عادی درآمده است. وقتی قبح قضیه ای از بین می رود حساسیت ها نیز نسبت بدان از بین میرود در اصل اینقدر این مساله در جامعه تکرار شده و مردم شنیده اند که شنیدن مواردی از این دست به صورت عادی درآمده. اما درباره فرنود باید گفت برای مردم متاسفانه به صورت یک تفریح درآمده؛ یک نوع سرگرمی پیدا کرده اند اما این نیز برای چند روز است و خیلی سریع فراموش خواهد شد.

آقای اقلیما می افزاید: در همه جایدنیا وقتی معضلی و مساله ای پیش می آید می روند دنبال ریشه های مساله تا آن را حل کنند اما در کشور ما متاسفانه اینطور نیست. مساله عنوان و بعد به فراموشی سپرده می شود چون کسی هم پاسخگو نیست. برای همین مردم خیلی بی تفاوت شده اند این همه اخبار تلخ را می شنوند و می گذرند. دیگر مهم نیست برایشان. می گویند به من چه ربطی دارد اما قضیه ای مثل فرنود برایشان می شود سرگرمی. شما ببینید می گویند فلان رشته های تحصیلی از دانشگاه دولتی حذف شده اما مردم بی تفاوتند؛ می گویند خب می رویم دانشگاه آزاد و… این واقعا برای جامعه خوب نیست که مردم حساسیت شان را به مسائل از دست بدهند.

هادی معتمد، آسیب شناس اجتماعی اما معتقد است که مساله فرنود و واکنش مجری برنامه و سپس واکنش جامعه نسبت به این مساله بیانگر حساسیت بسیار بالای رسانه ملی است و اینکه این حساسیت بالا، کوچکترین مساله ای را تبدیل به معضل میکند.

او در عین حال معتقد است مخاطبین فیس بوک بیشتر از جوانان هستند نه عوام مردم و همین جوانان هم به تابویی که به نوعی و توسط یک کودک در صدا و سیما شکسته، واکنش نشان داده اند. برخی هم در این میان بهره برداری سیاسی می کنند؛ در این میان خیلی هم به این بچه و موضوع این بچه اهمیت نمیدهند بلکه میخواهند بهره برداری خود را از این قضیه بکنند.

 

فرنود نماد چیست؟

در این میان اما کسی که صفحه “فرنود راستگو” را در فیس بوک درست کرده می گوید انتظار بیش از 100 عضو برای چنین صفحه ای را نداشته است.

فرورتیش رضوانیه، طنزپرداز ایرانی که مسئولیت این صفحه را برعهده داشته به “روز” میگوید: از دیدگاه تلویزیون ایران، انسان چیزی به اسم پایین تنه ندارد. آخر سانسور تا چه حد؟ تبلیغ کاندوم و نوار بهداشتی ممنوع است و کسی حق ندارد حرفی بزند. فرنود تابوی چندین ساله را شکست و ما این صفحه را ایجاد کردیم اما فکر نمیکردیم بیش از صد نفر عضو شوند اما یکباره استقبال عجیبی شد. اما برخی متاسفانه در این صفحه شروع به عقده گشایی جنسی و توهین کردند، برخی دیگر قضیه را کاملا سیاسی کردند تا جایی که ناچار شدیم وال صفحه را ببندیم و توهین ها را حذف کنیم. چون کار ما اعتراض به کتمان حقیقت و اعتراض به سانسور بود و اصلا سیاسی نبود متاسفانه مجریان صدا و سیما دستور العمل دارند که اگر کسی چیزی گفت چیز دیگری بگویید تا مخاطب فکر کند اشتباه شنیده و… و خاله نرگس هم همین دستور العمل را به کار بست.

به آقای رضوانیه می گویم برخی معتقدند اقدام شما تجاوز به حقوق یک کودک محسوب می شود. او می گوید:اگر به حقوق فرنود تجاوز شده کسی که ویدئوی فرنود را در اینترنت منتشر کرد به حقوق او تجاوز کرده نه ما. فرنود کودکی است که به دور از مصلحت سنجی های ما بزرگتر ها و به دور از دروغ و دغل، حقیقت را بیان کرد و در عین حال نماد کودکانی است که از همان ابتدای زندگی دروغ می شنوند.

از آقای رضوانیه می پرسم این مدت خیلی خبرها از کودک آزاری ها منتشر می شد چرا برای این مساله صفحه ای در فیس بوک درست نکردید؟ می گوید: برای این مساله چندین صفحه در فیس بوک درست شده اما متاسفانه مردم استقبال نکردند مردم دنبال سرگرمی هستند خسته هستند از حجم بالای اخبار تلخ و میخواهند کمی بخندند.

او در عین حال تذکر میدهد که دیگر مسئول صفحه “فرنود راستگو” نیست و این صفحه را به کسی دیگر واگذار کرده و همچنین اینکه:صفحات دیگری که در فیس بوک به وجود آمده اند ربطی به من و این صفحه ندارد.

 

سایت جام نیوز، پشت پرده کمپین فرنود؟

اما در عجیب ترین واکنش ها به قضیه فرنود در صفحات مجازی، وب سایت جام نیوز، از سایت های حامی محمود احمدی نژاد با اشاره به صفحه “فرنود راستگو” و همچنین صفحه “کمپین صدهزار امضا برای فرنود”، جنبش سبز و رهبران این جنبش را زیر سئوال برد و نوشت: برخی از طرفداران این جنبش این کودک را به عنوان رهبری خود، جایگزین میرحسین موسوی و مهدی کروبی کرده اند و در مدح وی جملات قصاری را در اینترنت منتشر کرده اند. هم اکنون این موضوع به عنوان یکی از موضوعات داغ سایت صهیونیستی بالاترین به صورت گسترده در حال پیگیری است و چندین صفحه از این سایت به این موضوع تعلق دارد.

سایت جام نیوز درحالی نوشته “عده ای از طرفداران و دوستداران وی در سایت بالاترین اعلام کردند به دنبال کمپینی با 100000 امضا به عنوان حمایت از رهبر محبوبشان هستند”. که خود مرتکب اشتباه شده است. براساس عکسی که این سایت از صفحه کمپین صدهزار امضا برای فرنود منتشر کرده، این صفحه نه توسط کاربران بالاترین که توسط نویسنده جام نیوز مدیریت می شود و گزینه های مدیریت صفحه در این عکس کاملا مشهود است.

اکنون با گذشت چند روز از این قضایا، صفحات دیگری در فیس بوک در حمایت از حقوق فرنود ایجاد شده؛ صفحاتی با عناوینی چون “ما مخالف تمسخر فرنود به اسم حمایت هستیم”.