افزایش نود درصدی بهای سفر هوائی

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از گران شدن پروازهای خارجی هما

شرکت هواپیمای دولتی ایران بعد از تصمیم دولت مبنی بر متوقف کردن پرداخت یارانه سوخت به این شرکت، قیمت بلیت پرواز های خارجی را نود درصد افزایش می دهد.

روز ۲۲ نوامبر ایران ایر بخشنامه افزایش قیمت‌ها را به آژانس‌های مسافرتی ابلاغ کرده است. قیمت بلیت عادی به لندن، که قبلا ۹ میلیون ریال بود، به ۱۷ میلیون و ششصد هزار ریال رسیده است. قیمت بلیت سفر به دوبی از  قبلا ۸.۳ میلیون ریال به ۱.۶ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.

ایران ایر یک بار هم بعد از سقوط چهل درصدی ریال در برابر دلار در ماه اوت قیمت‌ها را بالا برده بود زیرا نرخ سوخت ۸۳ درصد افزایش پیدا کرده بود. در حالیکه دولت به برخی از واردکنندگان اجازه داده است که کالا‌ها را با نرخ دلار ۱۲۲۶۰ ریالی وارد کنند، شرکت هواپیمایی ایران ایر در ماه سپتامبر اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند از این امتیاز بهره‌مند باشد.

قیمت‌ها به دلیل فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا و اروپا بالا رفته است. این تحریم‌ها به منظور متوقف کردن برنامه‌های اتمی ایران اعمال شده است.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون توسعه مجلس، گفته بود که ایران ایر به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند از تجهیزات و لوازم یدکی بوئینگ و ارباس استفاده کند و ناچار است قیمت بلیت را افزایش بدهد.

ایران ایر به ۱۷ شهر اروپایی از جمله لندن، پاریس، آمستردام و سه شهر در آلمان پرواز دارد و ناوگان پروازی‌اش شامل ۵۱ هواپیما است. ایران سوخت هواپیما را از ۲۰۰۰ ریال به ۷۰۰۰ ریال افزایش داد. این درحالی است که ایران در پالایشگاه بندرعباس نفت سفید تولید می‌کند اما ایرلاین‌ها در سرتاسر جهان در خارج از کشورشان با قیمت‌های بین المللی سوخت گیری می‌کنند.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، روز ۱۴ اکتبر گفت: “با توجه به اینکه قیمت سوخت در برخی از کشور‌ها بالاست، تصمیم گرفتیم تا ما هم نرخ را بالا ببریم.” شرکت های هوایی خارجی از جمله هواپیمایی قطر نرخ بلیت را به ایران افزایش داده است تا تفاوت قیمت بین ایران ایر و نرخ ارائه داده شده را از بین ببرد.

بلومبرگ، ۲۵ نوامبر