لغو قرارداد نفتی با چین

نویسنده

» گزارش گلوبال پست

ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت چین را بخاطر عدم توانایی این شرکت در به انجام رساندن تعهداتش، لغو کرده است.

قرار بود این شرکت در اولین فاز این توافق، ۱۸۵ حلقه چاه در میدان عظیم آزادگان جنوبی در مرز ایران و عراق حفر کند. اما وزیر نفت ایران در وب‌ سایتش نوشت، از سال ۲۰۰۹ که این قرارداد امضاء شده تاکنون تنها هفت حلقه چاه حفر شده است.

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: “بخاطر برآورده‌ نکردن تعهدات توسط شرکت چینی، فسخ قرارداد اعلام می‌شود.”

از زمان اعمال تحریم‌های غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران، چین نقش بزرگتری در بازار نفتی ایران ایفا می‌کند. تحت قرارداد آزادگان جنوبی، این شرکت قراربود روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند. اما جوادی گفت، یک ماه پس از مهلت ۹۰ روزه اواسط فوریه، شرکت چینی هنوز اقدامی نکرده است که این به فسخ قرارداد منجر می‌شود.

در قرارداد ۱.۷۶ میلیارد دلاری جداگانه‌ای که در ژانویه ۲۰۰۹ امضاء شد، شرکت نفت چین و شرکت نفت ایران در حال توسعه حوزه آزادگان شمالی با هدف ۷۵ هزار بشکه در روز هستند.

حوزه آزادگان یکی از بزرگترین میادین جهان با ذخیره حدود ۴۲ میلیارد بشکه است. سینوپک، یک غول نفتی دیگر چین، در حال توسعه میدان یادآوران در مجاورت آزادگان است.

منبع: گلوبال پست - 29 آوریل 2014