هشدار به ایران و فوریت عمل برای سوریه

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از اظهارات اوباما و اولاند:

باراک اوباما روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که ایالات متحده “هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد” تا ایران به بمب اتمی دست پیدا نکند. فرانسوا اولاند نیز خاطرنشان کرد که باید نسبت به سوریه فوریت عمل به خرج داد.

این هفته بیش از ۱۲۰ رییس جمهور و رییس دولت از سراسر جهان در نیویورک گردهم آمدند تا در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل که روز سه شنبه آغاز شد شرکت کنند.

رییس جمهور آمریکا گفت: “ایران مجهز به سلاح اتمی […] برای موجودیت اسراییل، امنیت کشورهای خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی به مثابه یک تهدید است. به همین دلیل ایالات متحده هر کاری خواهد کرد تا ایران به تسلیحات اتمی دست نیابد.”

او در ادامه افزود: “آمریکا می خواهد این پرونده را بوسیله دیپلماسی حل و فصل کند و ما معتقدیم که برای این کار هنوز زمان وجود دارد، ولی این زمان محدود است.”

چند دقیقه قبل از آغاز سخنرانی باراک اوباما، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نسبت به “اظهارات جنگ طلبانه” بین ایران و اسراییل ابراز نگرانی کرد. او گفت: “چنین حملاتی فاجعه بار خواهند بود.”

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه که برای اولین بار در این مجمع شرکت کرده بود نیز به نوبه خود اظهار داشت که فرانسه از قطعنامه های شورای امنیت حمایت خواهد کرد تا “کشور مالی تمامیت ارضی خود را به دست آورد”. این درحالی است که شمال این کشور توسط اسلام گرایان تندرو اشغال شده است.

 

بهار عربی، یک “پیشرفت”

رییس جمهور فرانسه همچنین به فوریت عمل درخصوص سوریه اشاره کرد و بار دیگر خاطرنشان ساخت که پاریس “دولت موقت سوریه و نماینده سوریه آزاد را به محض اینکه تشکیل شود به رسمیت خواهد شناخت”.

او از سازمان ملل خواست که “مناطق آزاد شده” را تحت حمایت خود بگیرد و تأمین “کمک های انسان دوستانه برای پناهندگان” را تضمین نماید. او در خلال یک کنفرانس مطبوعاتی به دخالت “غیرقابل قبول” ایران که به اعزام نظامیان و ارسال تجهیزات به سوریه اقدام می کند اشاره کرد.

قطر در میان دیگر کشورهایی که از اپوزیسیون سوریه دفاع می کنند خواستار مداخله نظامی کشورهای عربی در سوریه برای “خاتمه دادن به حمام خون” شد.

امیر قطر، شیخ حامد بن خلیفه الثانی، به اعزام یک گروه ۳۰ هزار نفری توسط اتحادیه کشورهای عرب اشاره کرد که در سال ۱۹۷۶ برای خاتمه دادن به جنگ داخلی لبنان به این کشور اعزام شدند. او سپس در قالب “طرح دوم” خود، موضوع ایجاد یک منطقه غیرپروازی را مطرح نمود که براساس آن بخش هایی از خاک سوریه تحت محافظت قرار خواهند گرفت.

باراک اوباما نیز به نوبه خود اظهار داشت که حکومت بشاراسد باید “کنار برود” تا “رنج و مشقت های مردم سوریه پایان یابد”. به گفته یک دیپلمات آمریکایی، ایالات متحده بزودی تخصیص یک کمک اضافه بر سازمان را برای شورشیان سوریه اعلام خواهد کرد تا آنها بتوانند “از خود دفاع کنند”، ولی عدم تأمین تسلیحات همچنان در دستور کار خواهد بود.

بان کی مون از جنگ داخلی سوریه به عنوان “فاجعه منطقه ای” یاد کرد که صلح جهانی را به خطر انداخته و از شورای امنیت که نسبت به این موضوع اتفاق نظر ندارد خواست به این وضعیت خاتمه دهد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۵ سپتامبر