پشت ویترین

نویسنده

بُت دوره‌گرد در فاصله دو نقطه

 

 

بُت دوره‌گرد

نویسنده : مرجان بصیری

تاریخ چاپ : ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

قیمت :    ۶۵۰۰ ریال

۲۱۵ صفحه

رمان “بت دوره‌گرد ” روایت نابودی انسان امروز در برابر هجوم بی‌وقفه خاطرات است . حوادثی واقعی که در گذشته دور و نزدیک واقع شده ، مانند گردباد ، زندگی انسان این روزگار را با خود می‌کشاند و از سویی به سوی دیگر می‌برد . در این کتاب خواننده به تماشای مبارزه میان انسان و ذهن می‌نشیند . از یک سو تقلای یک فرد برای بیرون آمدن از گرداب خاطرات روزگار از دست رفته و از سویی دیگر واکنش شخصیت‌هایی که هر یک با نگاه و تفکر و احساس خاص خود ، در این ماجرا درگیر شده‌اند . انگار تمامی انسان‌های گذشته و حال و آینده بر روی کره زمین در تمامی تجربه‌ها با یکدیگر شریکند : “ امروز از مادر سها شنیدم که دخترش یک ماه پیش در بازار گم شده است . رفته بودم طبقه پایین . مادر سها داشت ناهار درست می‌کرد . رفتم توی آشپزخانه و نشستم پشت میز . ” نمی‌دانم اولین خواب خاصی که دیدم چه بود ؟ خیلی قبل‌تر از زمانی که وارد این دنیای خاطره‌ها بشوم

 

 

 ویلت

نویسنده:شارلوت برونته

مترجم:رضا رضایی

تعداد صفحات: ۷۱۲

نوبت چاپ: دوم

ناشر: نشر نی

ویلِت، آخرین و پخته‌ترین اثر شارلوت برونته، رمانی است “اصیل” و نمونهٔ کلاسیکی از آنچه در نقد ادبی به “آشنایی‌زدایی” معروف است. قهرمان داستان دختری است بی‌چیز اما جسور که زندگی کسالت‌بار را برنمی‌تابد و با اعتقاد کامل به فضیلت‌های اخلاقی به کام اجتماع می‌رود. ویلت روایت رنج و تلاش است برای ایفای وظیفه، گریز از بطالت‌های روزمره، و جست‌وجوی عشق، و نیز کشاکش آدمی با سرنوشت ناشناخته. شارلوت برونته ما را به سفری می‌برد برای کشف زوایای پنهان خیال و اندیشهٔ زنانه.

 

 

راه‌ عشق

داستان‌ تحول‌ روحی‌ مهاتما گاندی‌

نویسنده : اکنات‌ ایسواران‌

مترجم : شهرام‌ نقش‌ تبریزی‌

تاریخ چاپ : ۱۳۹۱

قیمت :    ۵۵۰۰۰ ریال

ناشر: ققنوس

در سال‌ ۱۸۹۲ جوانی‌ ۲۳ ساله‌، خجول‌، کم‌حرف‌، کوچک‌ اندام‌ و کاملاً معمولی‌ به‌ نام‌ موهانداس‌ گاندی‌، با گذشته‌ای‌ سرشار از شکست‌، از هندوستان‌ رهسپار آفریقای‌ جنوبی‌ شد. ده‌ سال‌ بعد، همه‌ ـ حتی‌ مخالفانش‌ ـ او را قدّیسی‌ می‌دانستند که‌ رهبری‌ صد هزار نفر را در یکی‌ از تأمل‌ برانگیزترین‌ تجربیات‌ تاریخ‌ به‌ عهده‌ گرفته‌ است‌: مبارزة‌ “ساتیاگراها”، جنگی‌ بدون‌ خشونت‌. وی‌ هنگامی‌ که‌ به‌ هند باز می‌گشت‌، دیگر موهانداس‌ گاندی‌ نبود بلکه‌ “مهاتما” بود، “روح‌ بزرگی‌” که‌ آزادی‌ کشورش‌ از سلطة‌ بیگانه‌ به‌ دست‌ او، بدون‌ شلیک‌ گلوله‌ای‌ میسر می‌شد. اکنات‌ ایسواران‌ (نویسندة‌ کتاب‌)، در هند گاندی‌ رشد کرد. در سنین‌ بین‌ بیست‌ تا سی‌ سالگی‌ بود که‌ اولین‌ دیدارش‌ با گاندی‌ انجام‌ گرفت‌. قصد او از این‌ دیدار، پی‌ بردن‌ به‌ راز دگرگونی‌ او بود ـ نه‌ راز گاندی‌ سیاستمدار، که‌ راز “گاندی‌، به‌ مثابه‌ یک‌ انسان‌.” ایسواران‌ بعدها در گرماگرم‌ کار حرفه‌ای‌اش‌ به‌ عنوان‌ نویسنده‌ و استاد، به‌ تمرین‌ مدیتیشن‌ پرداخت‌ تا به‌ مدد آن‌، همان‌ دگرگونی‌ روحی‌ را در زندگی‌ خود نیز به‌ وجود آورد. او اول‌ بار برای‌ بازدید از موسسة‌ فول‌برایت‌ به‌ آمریکا آمد و در سال‌ ۱۹۶۰، مرکز مدیتیشنِ کوه‌ آبی‌ را در شهر برکلی‌ در ایالت‌ کالیفرنیا بنیان‌ نهاد. ایسواران‌ در حال‌ حاضر مرتباً سخنرانی‌هایی‌ در بارة‌ گاندی‌، مدیتیشن‌ و شیوة‌ سیر و سلوک‌ روحی‌ در مذاهب‌ بزرگ‌ جهان‌ ایراد می‌کند. کتاب‌ حاضر با بخش‌ جدیدی‌ به‌ قلم‌ تیموتی‌ فلیندرز به‌ نام‌ “ساتیاگراها در عمل‌” و مقدمه‌ای‌ به‌ قلم‌ میشل‌ ان‌. ناگلر از دانشگاه‌ کالیفرنیا در برکلی‌ در اختیار علاقه‌مندان‌ قرار می‌گیرد.

 

 

آنتوان‌ چخوف

(شش داستان و نقد آن)

نویسنده : آنتوان چخوف

مترجم : بهروز حاجی‌ محمدی‌

تاریخ چاپ :        ۱۳۹۱

قیمت :    ۳۰۰۰۰ ریال

ناشر: ققنوس

فصل‌های‌ کتاب‌ عبارتند از: وانکا، خواب‌آلود، دانشجو، گریشا، اندوه‌، اسقف‌ و سالشمار زندگی‌ آنتوان‌ چخوف‌

 

 

 عکاسان بزرگ جهان

نویسنده:برایان کو

مترجم:پیروز سیار

تعداد صفحات: ۴۰۸

نوبت چاپ: ششم

ناشر: نشر نی

عکاسی صدوشصت‌سال بیش عمر ندارد و با وجود این، در زمان حاضر مبدل به یکی از اساسی‌ترین قالب‌های هنری جهان شده است. در این کتاب جذاب، آثار بیش از چهل تن از بزرگ‌ترین نمایندگان این هنر تجزیه و تحلیل شده است و ضمن بحث دربارهٔ زمینه‌های بسیار متنوعی همچون عکاسی خبری، تک‌چهره، منظره و مُد، رهیافت‌ها و سبک و شیوهٔ برگزیدهٔ بزرگ‌ترین عکاسان جهان ارائه گشته است. از نیسفور نیِپس که موفق به ثبت نخستین عکس شد و لویی داگر که اولین شیوهٔ عکاسی را اختراع کرد، تا جوئل مایروویتز که امروزه یکی از نمایندگان اصلی عکاسی رنگی در امریکا است، در این اثر معرفی شده‌اند. سبک و آثار این مجموعهٔ بزرگ عکاسان، با تکیه بر گزیده‌ای از تصاویر آنان بررسی شده و خصوصیات شیوه‌های آن‌ها در تحلیل‌های تفصیلی که در شرح عکس‌ها آمده، به صورتی گویا بیان گشته است. در مقدمهٔ کتاب با عنوان “سیری در تحولات فنی عکاسی” که نوشتهٔ برایان کو، یکی از بزرگ‌ترین متخصصان تاریخ عکاسی دنیا است، اصلی‌ترین شیوه‌های فنی عکاسی (اعم از قدیم و جدید) که در این کتاب از آن‌ها یاد شده و مورد استفادهٔ این عکاسان مختلف بوده، تشریح شده است. علاوه بر این، از پیشرفت‌های پیاپی که در ساخت دوربین‌ها و سایر تجهیزات عکاسی روی داده نیز سخن به میان آمده است. فصل‌های مربوط به عکاسان، حاصل کار گروهی از متخصصان عکاسی است که به‌طور خاص به شیوه و سبک عکاسان موردنظر علاقه‌مند بوده‌اند. این کتاب حاوی تصاویر فراوان است و بیش از دویست عکس و طرح‌های توضیحی که اختصاصاً برای این اثر تهیه شده‌اند، بدان زینت بخشیده‌اند. واژه‌نامهٔ تفصیلی و فهرست راهنما، بخش‌های تکمیل‌کنندهٔ کتاب را تشکیل می‌دهند.

 

 

 در فاصله دو نقطه

 نویسنده:ایران درودی

تعداد صفحات: ۲۸۸

نوبت چاپ: سیزدهم

 ناشر: نشر نی

در فاصلهٔ دو نقطه اتوبیوگرافی ایران درّودی، نقاش ایرانی است. او در این کتاب ماجرای زندگی خود را از هنگام تولد شروع کرده است و نکته به نکته تمامی آنچه شخصیت وی را ساخته است به زبانی ساده بازگو می‌کند. لابه‌لای صفحات کتاب به مناسبت موضوع تصاویری از تابلوهای نقاش به‌چاپ رسیده است.

 

 

قدرت، گفتمان، زبان

سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:سید علی‌اصغر سلطانی

تعداد صفحات: ۲۷۲

نوبت چاپ: سوم

ناشر: نشر نی

 بخش اول کتاب قدرت، گفتمان و زبان به مباحث نظری می‌پردازد و رویکردهای مختلف تحلیل گفتمانی را بررسی می‌کند؛ در همین راستا دو گروه از نظریه‌ها را که یکی ریشه در زبان‌شناسی و دیگری ریشه در فلسفهٔ سیاسی دارد مرور می‌کند و سرانجام با ترکیب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و نظریهٔ گفتمان لاکلا و موف، چارچوب نظری مناسبی برای تحلیل‌های بخش دوم فراهم می‌آورد. در بخش دوم کتاب، تحولات سیاسی اجتماعی ایران و سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه دو جریان اصلاح‌طلب و محافظه‌کار بر مبنای چارچوب نظری یادشده تحلیل می‌شود. درواقع کتاب حاضر نشان می‌دهد که چرا جنبش اصلاحات شکل گرفت، چگونه استمرار یافت و چرا افول کرد. به‌علاوه، تعامل دو گروه اجتماعی تأثیرگذار و سازوکارهایشان برای مقابله با یکدیگر بررسی می‌شود.

 

 

جویندگان-۱۰۰فیلمنامه (۴۵)

 نویسندگان: فرانک نیوجنت، جان فورد

مترجم: حسین نعیمی

تعداد صفحات: ۲۲۴

نوبت چاپ: اول

ناشر: نشر نی

جویندگان دومین فیلمنامه‌ای‌ست از فیلم‌های جان فورد که در مجموعهٔ “صد فیلمنامه” قرار می‌گیرد، یکی از شاخص‌ترین آثار فورد و عضو دائمی فهرست‌های فیلم‌های مورد علاقهٔ منتقدان در دهه‌های اخیر.

جویندگان به‌طرز غریبی فیلم شخصیت‌پردازی و روابط میان آدم‌هاست. از طنز همیشگی فورد (جز در چند صفحه) چندان نشانی نیست؛ درعوض، اندوهی عمیق توأم با درماندگی و استیصال در لحظه به لحظهٔ فیلم موج می‌زند. اندوهی که حتی پیش از وقوع ماجراهای تراژیک ابتدایی فیلم، در شخصیت اتان به چشم می‌خورد. برای چنین شخصیت تلخ‌اندیشی تنها چیزی که می‌تواند انگیزه‌ای قوی ایجاد کند، انتقام است؛ انتقامی که عملاً از وجوه فردی فراتر می‌رود، و با جنبه‌های نژادپرستانه‌اش شکلی فلسفی به خود می‌گیرد؛ انتقام از تقدیر.