چهار سال شکست در فضایی امنیتی

نویسنده

» ورزش، برگ ناموفق دیگری در کارنامه دولت نهم

در گرماگرم رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری، بار دیگر ورزش به عنوان محکی برای سنجش کارنامه چهار ساله دولت محمود احمدی نژاد مورد استناد قرار گرفت. مصطفی آجرلو، رییس سازمان ورزش شهرداری تهران با انتشار یادداشتی، ضمن اشاره به “چهار سال شکست بار در همه زمینه های ورزشی” حاکم شدن روش های امنیتی ـ پلیسی را مهم ترین دستاورد این دوران معرفی کرد.

سردار آجرلو – که زمانی مدیرعامل باشگاه پاس تهران بود – در این یادداشت به تصمیم گیریهای غلطی که در یک مورد به محرومیت فوتبال ایران منجر شد، شکست بی سابقه در المپیک، ناکامی های فوتبال در زمینه بین المللی و ریشه دواندن فساد در فوتبال ایران، نداشتن برنامه برای تحول ورزش، ماجراهای ناخوشایند در انتخابات کمیته ملی المپیک و مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، و “حاکم نشدن روش‌های فرهنگی به جای روش‌های امنیتی - پلیسی در ورزشگاه‌ها” اشاره کرده است.

آجرلو در این یادداشت که در سایت تابناک درج شد، سازمان ورزش دولت نهم به ریاست محمد علی آبادی را مسوول یک دوره “سراسر شکست بارگ” در زمینه های داخلی و بین المللی خواند و نوشت: “ورزش علاوه بر اینکه نتوانست در این 4 سال عاملی برای شور و نشاط اجتماعی باشد به عامل تشنج اجتماعی هم تبدیل شد و نگرانی ‌های فراوانی را برای مردم پدید آورد.”

سخنان مصطفی آجرلو بلافاصله با واکنش سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان تربیت بدنی رو به رو شد وخبرگزاری فارس به انتشار آن مبادرت کرد.

 آخوندی نوشت: “آقای آجرلو متاسفانه بر خلاف آن چیزی که مقام معظم رهبری در هفته گذشته تاکید کردند مبنی بر اینکه بر مسائل انتخاباتی تخریب و بی انصافی نکنید؛ با بی انصافی به ورزش نگاه کرده است. اگر یک آدم ضد انقلاب قرار بود ورزش ما را بررسی کند قطعا در کنار موارد منفی یکی دو مورد مثبت در مورد ورزش می ‌گفت، اما آقای آجرلو که خود را نیروی نظام می ‌داند عجیب است که مطلبی در یکی از روزنامه های وابسته به کاندیداهای ریاست جمهوری چاپ و در آن کارنامه 4 سال ورزش را با سیاه نمایی مطرح‌ می ‌کند.”

یکی از صاحب نظران ورزش در ایران، که نخواست نامش چاپ شود، در اظهار نظر نسبت به این دوموضع، گفت: “مسائل مطرح شده در یادداشت آقای آجرلو آن چیزی است که در جامعه ورزش مطرح است، اما آقای آخوندی باردیگر واکنشی داشته که مانند برخورد وی با برنامه تلویزیونی نود بود. در آن هنگام هم دوستداران ورزش واکنش خود را نشان دادند.”

این کارشناس همچنین ضمن رد کارنامه “پر مدالی” که آخوندی به آن اشاره کرده، می گوید: “وی در جوابیه خود دو بار به قهرمانی در سطح نوجوانان اشاره کرده که به هیچ وجه “زمینه سازی” از سوی سازمان تربیت بدنی نداشته و به عوامل دیگری مربوط بوده است. در مورد مدال های پرتعداد هم ایشان به کیفیت این رقابتها و رشته هایی که گهگاه با تعداد بی شمار ورزشکاران ایرانی به مناسبتهای مختلف در داخل ایران انجام شده است و کمترین تعداد ورزشکار بی نام و نشان خارجی در آن حضور داشته اند، هیچ اشاره ای نکرده است.”