چهار سال خفت کافی است

نویسنده

» همایش دوم خرداد با حضور خاتمی

مراسم بزرگداشت دوازدهمین سالروز دوم خرداد که دیروز توسط حامیان میرحسین موسوی و با حضور محمد خاتمی برگزار شد، به صحنه انتقاد کم‌سابقه چهره‌های هنری، فرهنگی و سیاسی از چهار سال عملکرد دولت احمدی‌نژاد تبدیل شد؛ تا جایی که برخی از این چهره‌ها چهار سال گذشته را دوره “حقارت، خفت، نکبت و دروغگویی” نامیدند و فائزه هاشمی گفت: “اگر احمدی نژاد دوباره پیروز شود، ادعای امام زمانی می‌کند!”

 

دوازده سال پس از دوم خرداد 1376 حدود 20 هزار جوان  با پوشیدن لباس‌ها و استفاده از شال‌ها و پرچم‌های سبزرنگ که نماد حمایت از میرحسین موسوی است، دور هم جمع شدند تا آن روز را با تلاش برای پیروزی موسوی در انتخابات آینده  پیوند بزنند.

 

یکصدا علیه احمدی‌نژاد

بر اساس اعلام قبلی بنا بود این مراسم ساعت 16 آغاز شود.، اما در ساعت 15:30 نه تنها روی سکوها و در جایگاه تماشاگران جایی برای نشستن نبود که محوطه‌ی داخلی مجموعه نیز پر  و در‌ها بسته شده بود. در استادیوم سرودهای یار دبستانی ،ای ایران و ترانه‌هایی از احسان خواجه‌امیری، رضا یزدانی و ترانه‌های تبلیغاتی اصلاح‌طلبان طنین‌انداز بود و همچنین شعارهایی چون: ننگ بر این دولت مردم‌فریب، احمدی تیم تو وردار و برو، رجایی قلابی نمی‌خوایم نمی‌خوایم، احمدی حیا کن رجایی رو رها کن، بیست  و سی حیا کن اصلاحات رو رها کن، ننگ ما ننگ ما وزیر فرهنگ ما و …

 

سخنرانان این مراسم نیز دست کمی از حاضران نداشتند و شور و هیجان سالن، آنها را نیز به اظهارنظرهای صریح و تند علیه دولت نهم و رئیس آن واداشت؛ از کیومرث پوراحمد (کارگردان) که گفت چهار سال قبل اشتباه کردیم که قهر کردیم و نتیجه‌اش این شده که دروغ می‌شنویم و در دنیا سرافکنده شده‌ایم، پس نباید دیگر آن اشتباه را تکرار کنیم؛ تا کامبوزیا پرتوی (کارگردان) که تصریح کرد: من چهار سال احساس حقارت کردم، چهار سال با هر سفری که این آدم رفت و هر تریبونی که به دست آورد، من احساس حقارت کردم، یک آدم کوچک ما را هم در این چهار سال کوچک کرد؛ تا حمید فرخ‌نژاد (بازیگر) که اظهار داشت: احمدی‌نژاد در این چهار سال کاری کرد که ما مثل خاله سوسکه در داستان‌ها به کتک خوردن عادت کنیم؛ و یا فائزه هاشمی که این چهار سال را سراسر نکبت و خفت توصیف کرد و هشدار داد که اگر احمدی‌نژاد دوباره پیروز شود، ادعای امام زمانی می‌کند و خلاف‌های گذشته را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد.

 

سخنرانان دیگر

محمد نعیمی‌پور، مدیرمسئول روزنامه یاس نو هم یکی از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به آنکه این در دوره اصلاحات توسط قوه قضاییه تعطیل شد و در این دوره توسط دولت، خطاب به وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت: “آقای صفار! دوره سفاکی شما هم به پایان می‌رسد.”

در بخش دیگری از برنامه در حالیکه مجری مراسم خبر از حضور همسر شهید رجایی در سالن داد، جمعیت یکپارچه فریاد ‌زد: “احمدی حیا کم، رجایی رو رها کن”.

خانم رجایی با حضور در پشت تریبون ضمن سخنانی از جمله گفت: “میرحسین موسوی شخصیت برجسته‌ای است که نه در طول بیست سال که در طول سی سال پس از انقلاب مظلوم واقع شده و من وظیفه‌ی خودم می‌دانم که ایشان را معرفی کنم. اگرچه آقای موسوی خودش شخصیت برجسته ای است اما اگر قرار باشد شهید رجایی به عنوان الگوی مردم شبیه‌سازی شود نزدیک‌ترین فرد به او از نظر شخصیتی و مدیریت و بینش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میرحسین موسوی است.”

وی در پایان به تشکیل کمیته‌ی صیانت از آرا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: “وقتی ملت ایران امروز درخواست تشکیل این کمیته را دارد و حکومت زیر بار نمی‌رود مردم حق دارند بیشتر نگران شوند.”

 

سخنران دیگر این مراسم >سید هدایت جهان‌آرا، پدر شهید جهان‌آرا بود. او که پدر سه شهید و دو جانباز است، ضمن بیان خاطراتی از آزادسازی خرمشهر،خواستار مقاومتی همچون دوران جنگ در انتخابات آتی شد.

 

فقط با کمک مردم

همایش دوم خرداد با سخنرانی محسن امین‌زاده شروع شد.  وی با اشاره به اراده‌ ای که در آستانه‌ دوم خرداد 76 نمی‌خواست خاتمی پیروز شود گفت: “آن روز همه می‌گفتند امکان ندارد پیروز شویم. آن‌ها امکانات حکومتی دارند و صدا و سیما در اختیار رقیب خاتمی است. آن‌ها تخریب و تقلب و تهدید می‌کنند و نخواهند گذاشت ما پیروز شویم. اما شدیم. خاتمی با کمک مردم پیروز شد.پیش از آن روز رقیب خاتمی با تمام رفتارش نشان می‌داد رئیس‌جمهور آینده است و از رسانه‌ها و همه‌ی امکانات استفاده می‌کرد اما ملت ایران سرنوشت را به شکل دیگری رقم زد و پیروزی را برای خود و خاتمی به ارمغان آورد. ملت با خاتمی بود و پیروزی با ملت بود.” وی افزود: “امروز هم دوم خرداد است و آمده‌ایم تلاشی را آغاز کنیم که منجر به پیروزی در بیست و دوم خرداد شود. این بار نیز همه‌ی امکانات در اختیار رقیب موسوی است و از هیچ تلاشی، از دروغ گرفته تا ساخت فیلم‌های جعلی دریغ نمی‌کنند. بیش از هر زمانی دروغ گفته می‌شود. بیش از هر زمانی از ثروت ملت ایران برای تبلیغات سوء استفاده می‌شود و رئیس‌جمهور می‌گوید در زمان او کشور تهدید نشده. او کشور را در انزوای بی‌سابقه‌ای قرار داده‌‌است اما ملت ایران واقعیت را می‌دانند و تجربه کرده‌اند. ملت ایران آمده تا بار دیگر پیروز شود و سرنوشت کشورش را در مسیر درست قرار دهد. ما پیروزیم چون ملت ایران می‌داند که در صورت تداوم این رویه با چه سرنوشت تکان‌دهنده‌ای در عرصه‌های گوناگون روبه‌رو خواهد شد. ملت ایران در دوم خرداد پیروز شد چون تصمیم گرفته بود پیروز شود و امروز این ملت برای میرحسین موسوی به صحنه آمده تا او پیروز شود.”

سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق در این مراسم ضمن انتقاد از “اقتصاد صدقه‌ای، آپارتاید نژادی و مذهبی و جنسیتی، ریا و تحجر و ظاهرپرستی”، به مقایسه شرایط فعلی با شرایط انتخابات سال 76 پرداخت و گفت: “امروزه شرایط متصلب‌تر، ممیزی اندیشه‌ها بیشتر و آزادی‌ها محدود‌تر و فعالیت‌های پیش از انتخابات و هنگام انتخابات برای جلوگیری از ورود اراده ملت در جریان است و خواهد بود”.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه “اصلاحات، راه کم‌هزینه برای رستگاری و سربلندی است” نفس انتخابات را برای ایران که تاریخی استبدادزده دارد نعمتی بزرگ دانست و با برشمردن خصوصیات دوم خرداد، این روز را منهای انتخاب یک فرد، روزی نمادین دانست: “در دوم خرداد روش، منش، شیوه، اندیشه‌ها و نگاه متفاوت به جهان، از ایران عرضه شد که با آنچه رسماً ترویج می‌شد متفاوت بود و مردم به این روش و شیوه رأی دادند. که ما این وجه را اصلاحات می‌نامیم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این جریان در متن حاکمیت تداوم نیافت. اینکه ما اصلاح‌گران چقدر کاستی داشتیم و چقدر سازهای مخالف کارگر افتاد بحثی در مجال دیگر است…بزرگداشت دوم خرداد، بزرگداشت فرد نیست، بلکه پاسداشت نماد و سنبل یک جریان نیرومند تاریخی است.”

خاتمی آنگاه دوم خرداد را روز مخالفت با خرافات، تحجر و ظاهرپرستی و روز کرامت ملت ایران خواند و تاکید کرد: “دوم خرداد یعنی احترام به ملت و اقوام ایرانی، دوم خرداد یعنی پاسداشت خواست تاریخی ملت ایران یعنی آزادی، استقلال، پیشرفت و عدالت….دوم خرداد یعنی برنتابیدن فقر و تحقیر ملت ایران و تلاش برای برخورداری یکایک مردم از مزایای زندگی. عدالتی که دوم خرداد می‌گوید در عدالت اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه هر کجا حقی است باید احیا شود و کدام حق بالاتر از حق آزادی است؟ عدالت دوم خرداد عدالت توزیع فقر و صدقه نیست. اگر سازوکارهایی وجود داشت که به عدد صدقه‌بگیران اضافه شد، جفای به صدقه‌بگیران و ملت ایران است.”

 

حاضر غایب

میرحسین موسوی که دیروز در اصفهان مشغول سخنرانی‌های انتخاباتی بود، در همایش خود غایب بود.  وی اما با ارسال یک پیام ویدئویی اظهار امیدواری کرد که این مراسم به گسترش موج سبز بینجامد.

اما به جای موسوی، همسر وی زهرا رهنورد در جلسه حاضر بود تا آرزو کند که “دوم خردادها پاینده باشد با افکار و اندیشه‌هایی که ناب، خالص، ایرانی و اسلامی باشد نه من درآوردی و نه اسیر خرافات و اوهام.”

وی در پایان، امیدهایش را چنین بیان کرد: “به این امید که آزادی بیان، قلم و اندیشه هرگز در دولت دهم فراموش نشود. به این امید که دانشگاه‌هایمان استقلال داشته‌باشند. به این امید که زندانی سیاسی و دانشجوی زندانی نداشته‌باشی. به این امید که برای زنانمان رفع تبعیض شود و حمایت از زنان مثل یک آرزوی در دل‌خفته باقی نماند. به این امید که مملکت سرافرازی داشته‌باشیم بدون ماجراجویی در سط بین‌المللی. به این امید که مردم از فقر و تورم 25 درصدی نجات پیدا کنند. به این امید که گرسنگی‌ها و نابه‌سامانی‌ها از بین برود. امیدوارم رئیس جمهور دهم عزت و افتخار و شکوفایی در سطح ایران و بین‌الملل به ارمغان بیاورد.”

در مراسم دیروز همچنین داریوش مهرجویی، فرشته صدرعرفایی، حنا مخملباف، بهاره رهنما، لیلی رشیدی، پگاه آهنگرانی و… حضور داشتند و هر یک سخنان کوتاهی در لزوم حضور در پای صندوق های رای ایراد کردند.