چهره هفته

نویسنده

دیوید کراننبرگ، کارگردان

داستان جنایت های در راه…..

دیوید کراننبرگ“، بازیگر و کارگردان کانادایی، امسال با فیلم “شهر جهانی” در شصت و پنجمین جشنواره سینمایی کن به عنوان یکی از نامزدهای دریافت نخل طلایی حضور یافت. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته “دان دولیلو” است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. “رابرت پتینسون” بازیگر فیلم موفق “گرگ و میش” در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است

 

دیوید کراننبرگ فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرد. او اولین فیلم بلند خود را به نام “استریو” در سال ۱۹۶۹ ساخت. او یک سال بعد فیلم “جنایت های آینده” را ساخت که در آن اولین نشانه های بارز فیلم هایش، ازجمله جنسیت، آزمایشات عجیب روی بدن انسان، و مقوله های مربوط به پزشکی و روانکاوی به چشم می خورد.

کراننبرگ در سال های ۷۰ چندین فیلم تلویزیونی ساخت و مجدداً در سال ۱۹۷۵ با ساخت فیلم “لرزه” به سینما بازگشت. این فیلم به همراه دو فیلم “هار” [سال ۱۹۷۷] و “فرزندان” [سال ۱۹۷۹] که در آنها دو ژانر وحشت و علمی-تخیلی درهم آمیخته شده، کراننبرگ را به عنوان یک کارگردان “پیشتاز” در این حوزه مطرح کرد.

فیلم “شکار انسان” [سال ۱۹۸۱] که به فروش خوبی دست یافته بود عاملی برای شهرت کراننبرگ شد. او دو سال بعد فیلم “عرصه تصویر” را با بازیگری “جیمز وود” در رابطه با قدرت مدیوم ها ساخت. او که در این دو فیلم به موفقیت قابل توجهی دست یافته بود، در سال ۱۹۸۳ فیلم “منطقه مرگ” را با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته “استفن کینگ” ساخت. کراننبرگ نقش اول این فیلم را به “کریستوفر واکن“، بازیگر موفق آمریکایی داد که ۵ سال قبل از آن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بخاطر فیلم “شکارچی گوزن” دریافت کرده بود.

شهرت بین المللی کراننبرگ به ویژه پس از ساخت فیلم “مگس” در سال ۱۹۸۶ به دست آمد. این فیلم بازسازی از فیلم “مگس” ساخته کورت نویمان در سال ۱۹۵۸ بود. او در سال ۱۹۹۶ جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره کن را بخاطر فیلم “تصادف” به دست آورد.

او که به روابط میان انسان و تکنولوژی بسیار علاقه مند است، در سال ۱۹۹۹ فیلم “هستی” را با بازی “جود لا” ساخت و در آن به تعریف مرز میان جهان واقعی و واقعیت مجازی پرداخت. او در سال ۲۰۰۳ فیلم “عنکبوت” را ساخت و در آن روحیات یک فرد روان گسیخته را با بازی “ریف فاینز” به تصویر کشید. از دیگر فیلم های او می توان به “داستان خشونت” [سال ۲۰۰۵] و “یک روش خطرناک” [سال ۲۰۱۱] اشاره کرد.

از فیلم هایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می توان به “شب گذشته” [سال ۱۹۹۸] و “جیسون ۱۰” اشاره کرد.

 

بیوگرافی مختصری از دیوید کراننبرگ:

دیوید کراننبرگ در سال ۱۹۴۳ در تورنتو به دنیا آمد و درحال حاضر نیز ساکن همین شهر است. او علی رغم تحصیلات علمی خیلی زود به سوی فعالیت های هنری روی آورد. او پدر “براندون کراننبرگ“، کارگردان و فیلمنامه نویس است.

 

فیلم شناسی دیوید کراننبرگ:

۱۹۶۹- “استریو

۱۹۷۰- “جنایت های آینده

۱۹۷۵- “لرزه

۱۹۷۷- “هار

۱۹۷۹- “گروه سریع

۱۹۷۹- “فرزندان

۱۹۸۱- “اسکنرها” [این فیلم در ایران تحت عنوان “شکار انسان” شناخته می شود]

۱۹۸۳- “عرصه تصویر

۱۹۸۳- “منطقه مرگ

۱۹۸۶- “مگس” [با بازی “جف گلدبلام” و “جینا دیویس“، همسر رضا جراحی]

۱۹۸۸- “شباهت کامل

۱۹۹۱- “ضیافت عریان

۱۹۹۳- “پروانه

۱۹۹۶- “تصادف

۱۹۹۹- “موجودیت” [با بازی “جود لا”، “جنیفر جیسون لی” و “ویلم دافو”]

۲۰۰۲- “عنکبوت” [با بازی “ریف فاینز” و “گابریل بیرن”]

۲۰۰۵- “داستان خشونت” [با بازی “ویگو مورتنسن“، “ماریا بلو“، “اِد هریس” و “ویلیام هرت”]

۲۰۰۷- “وعده های شرقی” [با بازی “ویگو مورتنسن”، “”نائومی واتس” و “ونسان کاسل“، بازیگر فرانسوی]

۲۰۱۱- “یک روش خطرناک” [با بازی “کیه را نایتلی“، “مایکل فاسبندر“، “ویگو مورتنسن” و “ونسان کاسل”]

۲۰۱۲- “شهر جهانی” [با بازی “رابرت پتینسون“، “ژولیت بینوش“، “پل جیاماتی” و “ماتیو آمالریک”]