پشت ویترین

نویسنده

کتاب های روز

از قلب سگی تا طناب کشی…

 

شوهر عزیز من

نویسنده : فریبا کلهر

تعداد صفحه : 320 صفحه

قیمت : 9000 تومان

انتشارات : آموت

در این رمان نویسنده به طور مشخص به حال و هوای شخصیت‌هایش در دهه‌های پس از انقلاب می‌پردازد که به گونه‌ای خاص تلاطم مسایل سیاسی، اجتماعی و عشق در آن‌ها احساس می‌شود و دغدغه‌هایی مانند رابطه عشق، سیاست ‌و نقش مسایل اجتماعی در زندگی انسان‌ها را در وقایع سال‌های اخیر ایران طرح کرده است.

در رمان شوهر عزیز من گره خوردن زندگی اجتماعی با زندگی عاطفی را می‌بینیم و ماجرای آن در 10 سال اول انقلاب، یعنی سال‌های 50 تا 60 روایت می‌شود.

کتاب شوهر عزیز من اسفند سال 1390 در 320 صفحه و به قیمت 9هزار تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.

کلهر نویسنده‌ای است که تا همین یک‌ سال قبل نام او را با کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و آثاری چون هوشمندان سیاره اوراک، سالومه و خرگوش، دختر آیینه‌پوش، ابروهای جادویی کیوکیو، جزیره افسونگران، مرد سبزپوش شش‌هزارساله و… می‌شناختیم.

 

من منچستر یونایتد را دوست دارم

نویسنده : مهدی یزدانی خرم

تعداد صفحه : 225 صفحه

قیمت : 6000 تومان

انتشارات : چشمه

رمان من منچستر یونایتد را دوست دارم نوشته‌ی مهدی یزدانی خرم با حدود 200 صفحه توسط نشر چشمه منتشر شده است.

داستان این رمان که بدون فصل بندی است، بین سال های 1310 تا 1332 می‌گذرد.

من منچستر یونایتد را دوست دارم از زمان حال شروع می‌شود و با فلاش بک به گذشته می‌رود.

به گفته‌ی مهدی یزدانی‌خرم، رمان من منچستریونایتد را دوست دارم اصلا رمان تاریخی نیست.

در این رمان اتفاقات واقعی نقش محوری ندارند. مثلا در این رمان حادثه‌ی 30 تیر اتفاق می افتد، اما نقش چندانی ندارد. وی در پایان درباره‌ی دومین رمان خود گفت: “همچنین مایه های طنز در این رمان به چشم می خورد.”

یزدانی خرم پیشتر رمان به گزارش اداره هواشناسی، فردا این خورشید لعنتی… را نوشته که توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 

قلب سگی

نویسنده : میخاییل بولگاکوف

مترجم : آبتین گلکار

تعداد صفحه : 192 صفحه

قیمت : 5000 تومان

انتشارات : ماهی

در میان آثار میخائیل بولگاکف، داستان قلب سگی، از اهمیت خاصی برخوردار است.داستان در سال 1925 نوشته شد، ولی به دلیل نظریات ضدانقلابی آن، تا سال‏ 1987 در روسیه به چاپ نرسید.

شخصیت‏ پروفسور پری‏آبراژنسکی و شخصیت جدید فانتزی داستان، یعنی شاریکوف، ثمره‌ی انقلاب اکتبر 1917، نشان از خلاقیت جدید خارق العاده‌ی بولگاکف دارد. با بررسی رقتار شاریکوف، این انسان آزمایشگاهی، که خود را”عنصر کار” معرفی می‏کند، و با تأثیرپذیری‏اش از شوندر، نماینده‌ی انقلاب اکتبر و “مدافع منافع انقلاب”، می‏بینیم که‏ چگونه عرصه بر دیگران تنگ شده، تا آن‏جاکه حتی دیگر قادر به ادامه‌ی زندگی عادی‏ خود نیستند.

قلب سگی در زمان حیات بولگاکف منتشر نشده و اواخر دهه 80 قرن گذشته میلادی به چاپ رسیده است. در این داستان، پروفسوری یک سگ را تحت عمل جراحی قرار می‌دهد و از او یک انسان می‌سازد، ‌ولی این انسان متاثر از ایدوئولوژی زمان شوروی، ‌موجودی مضر از آب درمی‌آید که در نهایت ترجیح می‌دهند او را به ماهیت اولش، یعنی سگ برگردانند.

این کتاب در واقع نقدی بر سیاست‌های سوسیالیستی شوروی است که ادعا می‌کرده می‌تواند انسان جدیدی بسازد.

قلب سگی، در نمایشگاه کتاب از سوی انتشارات ماهی رونمایی شد.

 

طناب کشی

نویسنده : مجید قیصری

تعداد صفحه : 128 صفحه

قیمت : 3500 تومان

انتشارات : چشمه

طناب کشی یک رمان با پیش زمینه‌ی دفاع مقدس است، اما هیچ کدام از شخصیت‌های موجود در آن ایرانی به شمار نمی‌روند، بلکه به نوعی می‌توانیم آنها را ایرانی‌زاده‌هایی بدانیم که به شهر نجف مهاجرت کرده‌اند و به نوعی نژاد ایرانی دارند. داستان این رمان از لحظه سقوط صدام و ورود نیروهای آمریکایی به عراق آغاز می‌شود. حوادث این رمان نیز بلافاصله بعد از پایین کشیدن مجسمه‌ی صدام حسین توسط مردم در شهر نجف شروع می‌شود.

 

قیدار

نویسنده : رضا امیرخانی

تعداد صفحه : 294 صفحه

قیمت : 9000 تومان

انتشارات : افق

داستان قیدار درباره‌ی یک گاراژدار تهرانی در دهه 50 شمسی است که نام او و کامیون‌هایش در تمام جاده‌های ایران و میان رانندگان شناخته شده است. از سوی دیگر مرام و مسلک رفتاری قیدار نیز در میان تمام افرادی که با او در ارتباط هستند به نوعی زبانزد است، اما در طول داستان با مجموعه وقایعی که برای وی رخ می‌دهد، قیدار به سمت نوعی تکامل و بازتعریف از خود دست پیدا می‌کند.

 

تمشک‌های نارس

نویسنده : آسیه جوادی

تعداد صفحه : 200 صفحه

قیمت : 6000 تومان

انتشارات : آموت

این کتاب شامل 45 داستان کوتاه است که در گونه‌های داستان‌های تخیلی، واقعی‌ و نیز در مواردی در گونه‌های داستانی مابین تخیل و واقعیت نوشته‌ شده‌اند.

این داستان‌ها در طول سال‌های متمادی فعالیت نویسندگی جوادی به نگارش درآمده و تعدادی از آن‌ها پیش‌تر در نشریات مختلف نیز به چاپ رسیده است.این روز مزه سیب می‌دهد، غاری در کانادا، هشت فرشته، عصرها تنها عصرها باهم، سونامی، فرای عزیزم شاید تو بتوانی، کیف تنهایی، در آرزوی اسب آبی شدن، چهار چهره سنگی و تمشک‌های نارست را پنهان کن، عنوان تعدادی از داستان‌های این مجموعه هستند

میل به آزادی، دلتنگی، روحیه مادرانه نسبت به فرزند، روحیه زنانه نسبت به همسر و دوستان مختلف و سرانجام میل به رهایی از مهم‌ترین موضوعاتی است که جوادی در داستان‌هایش به آنها می‌‍پردازد.

 

نامحرم

نویسنده : یاسر نوروزی

تعداد صفحه : 424 صفحه

قیمت : 11000 تومان

انتشارات : آموت

داستان رمان نامحرم نوشته‌ی یاسر نوروزی روایت مقطعی از زندگی نوجوانی به نام ناصر، در محله‌های پایین شهر تهران است.

رمان، روایتی رئال از اتفاقاتی است که برای نوجوانی به نام ناصر می‌افتد. مهم‌ترین اتفاقات رمان را در چند محور باید پی‌گیری کرد؛ اول ماجرای دختری به نام سونیا که از خانه فرار کرده و توسط ناصر و دوستانش پناه داده می‌شود. دوم، تعلق خاطر ناصر نسبت به دختری به نام سما که سرانجام به عشق می‌انجامد. و سوم، خرده‌قصه‌هایی که از بچه‌محل‌های ناصر و دوران کودکی او روایت می‌شود.

یاسر نوروزی هم‌اکنون در شبکه‌های مختلف رادیو و همچنین مطبوعات و نشریات، عهده‌دار برنامه‌ها و صفحات ادبی است.

 

 

غرامت مضاعف

نویسنده : جیمز ام. کین

مترجم : بهرنگ رجبی

تعداد صفحات : 151 صفحه

قیمت : 3800 تومان

انتشارات : چشمه

غرامت مضاعف عنوان رمانی‌ست نوشته‌ی جیمز ام. کین، این رمان به همراه رمان دیگر او یعنی پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند، جزو مشهورترین رمان‌های نوآر تاریخ ادبیات هستند. جی ام کین را آغازگر رمان نوآر امریکا دانسته‌اند؛ بیلی وایلدر از روی این رمان اثر سینمایی مشهوری ساخته. غرامت مضاعف داستان مامور بیمه‌ای‌ست که از سر اتفاق به “خانه‌‌ی مرگ” پا می‌گذارد و در این خانه با زنی آشنا می‌شود و این آشنایی منجر به جنایت و کشتن شوهر زن توسط زن و مامور بیمه می‌شود. نقشه‌ای که مامور بیمه، همراه با خود زن، هم برای تصاحب مبلغ بیمه‌ی شوهر زن و هم برای تصاحب خود زن اجرا می‌کند. آن‌ها به اتفاق نقشه پیچیده‌ای برای کشتن شوهر زن می‌کشند و اجرا می‌کنند اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و داستان پیچش‌ها و پیچیده‌گی‌های بیشتری دارد. شخصیت‌های رمان غرامت مضاعف شخصیت‌های پیچیده‌ای هستند و نویسنده در هر ماجرایی از داستان نکته‌ی تازه‌ای برای غافل‌گیر کردن خواننده‌ی خود کنار گذاشته‌است. رمان غرامت مضاعف رمان خواندنی و اثرگذاری از آب درآمده‌. غرامت مضاعف را نشر چشمه تازه‌گی‌‌ها منتشر کرده است.

 

 نشریات

“بخارا” ویژه‌ی قمر آریان منتشر شد

هشتادوششمین شماره مجله “بخارا” ویژه قمر آریان منتشر شد.

شماره جدید “بخارا” در 800 صفحه با تصویری از دکتر قمر آریان ـ که به تازگی از دنیا رفت ـ بر روی جلد منتشر شده است.

از مطالب این شماره “بخارا” می توان به ؛ “ای شعرِ پارسی/ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی”، “یادی از ایرج افشار”، “از روزنوشت‌های منتشرنشده ایرج افشار”، “خداوندگار ما دُن کیشوت/ سایمون لایز/ دکتر عزت‌الله فولادوند”، “در هوای حق و عدالت/ دکتر محمدعلی موحّد”، “تاریخ‌نگاری ایران باستان/ گفت‌وگو با دکتر رحیم شایگان/ علی دهباشی”، “جوینده‌ای فرسوده‌پای/ دکتر محمدعلی موحد”، “پنج “کوتاه، مثل آه”/ منصور اوجی”، “شب/ یوهان کریستف فردریش فن شیلر/ ترجمه سارا رحمانی”، “قلمرنجه (12)/ بهاءالدین خُرّمشاهی”، “نوازش قلمی در هوای دلتنگی(5)/ دکتر جواد مجابی”، “دوباره میسازمت، وطن!/ سیمین بهبهانی”، “دیگر حتی… (در سوگ سیمین دانشور)/ لیلی ریاحی”، “نامه منتشرنشده قمر آریان به احمد مهدوی دامغانی”، “جاودانگی جان پرخروش شکیبا/ دکتر روزبه زرین‌کوب”، “عبدالحسین زرین‌کوب در سوک خلیل/ دکتر حسن لاهوتی”، “یادگاری از عبدالحسین زرین‌کوب و قمر آریان در دفترچه شهاب دهباشی”، اشاره کرد.