پرواز هواپیمای ایران به یمن

نیویورک تایمز
نیویورک تایمز

» گزارش العربیه از حمایت تازه از حوثی ها

یک روز پس از آنکه مقامات پایتخت یمن، که اکنون در دست شبه نظامیان شیعه هوادار ایران است، قرارداد پرواز هواپیماهای مسافری میان ایران و یمن را امضا کردند، اولین پرواز هواپیمای ماهان وارد صنعا، پایتخت یمن شد.

این هواپیما یک گروه از امدادگران هلال احمر ایران به همراه کمک های پزشکی و دارویی را به یمن حمل کرد.

دیپلمات های ایرانی از این پرواز که اولین در نوع خود پس از سال ها به شمار می آید، استقبال کردند.

خبرگزاری سبا از یمن، که توسط شبه نظامیان شیعه که صنعا را در ماه سپتامبر به تصرف درآوردند اداره می شود گفت هواپیمایی ماهان-ار و یمنیه هر کدام ۱۴ پرواز در هفته بین دو کشورانجام می دهند.

عبدربوه منصور هادی، رئیس جمهور یمن که مورد حمایت غرب است و هفته گذشته از حصر خانگی توسط حوثی ها در صنعا فرار کرد، قرارداد هوایی بین دو کشور را “غیرقانونی” خواند.

هادی گفت: “آن هایی که این قرارداد را امضا کرده اند باید پاسخگو باشند.” او در جمع از رهبران قبیله ای در شهر عدن در جنوب این کشور سخن می گفت.

تهران همواره به حمایت از شبه نظامیان حوثی، که با نام انصارالله هم شناخته می شوند، متهم شده است.

در همین حال خبرگزاری سبا گزارش داد یک هئیت حوثی، به ریاست صالح احمد، “رئیس شورای سیاسی انصارالله” روز یکشنبه برای یک دیدار “رسمی” به تهران سفر خواهد کرد.

سبا گزارش داد که “این گروه که شامل یک هیئت اقتصادی نیز هست، با مقامات دولت ایران پیرامون چگونگی تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و سایر موارد همکاری میان دو کشور گفتگو خواهند کرد.”

گفته شده که این دیدار بخشی از تلاش هایی است که با هدف “گشودن افق های تازه در روابط با کشورهایی صورت می گیرد که به اراده مردم یمن احترام می گذارند.”

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته گفت حمایت “حیاتی” ایران از شبه نظامیان شیعه در یمن “منجر” به سقوط دولت یمن شد.

ایران “بازی مقصر دانستن” این کشور توسط جان کری را رد کرد و گفت دخالت کشور های خارجی در یمن “فقط باعث پیچیده تر شدن وضعیت در این کشور می شود.”

حوثی ها، که مدت زیادی است با دولت مرکزی یمن در جنگ بودند، از نقاط شمالی یمن در ماه سپتامبر به سوی صنعا پیشروی کردند.

این گروه، پس از رویارویی با مقاومت شدید القاعده و قبیله های سنی در بخش های جنوبی و مرکزی یمن، توانستند در ماه فوریه قدرت را در صنعا به دست بگیرند.

منبع: نیویورک تایمز - 1 مارس 2015