حمایت از احمدی نژاد در یک خط!

نویسنده
آزاده میررضی

» جامعه روحانیت دو شقه شد

پس از اعلام بینتیجه بودن آخرین جلسه انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز تهران و در شرایطی که ناتوانی اعضای این تشکل محافظهکار از رسیدن به تصمیم، باعث بروز اختلافات علنی بین اعضای مرکزیت این  تشکل شده، جامعه مدرسین قم با صدور بیانیه ای یک خطی از احمدی نژاد حمایت کرد. این بیانیه کوتاه که در رسانه ها نوعی “حمایت تحقیرآمیز” ارزیابی شده، در شرایطی صادر شده که در جلسه آخر این جامعه هم احمدین ژاد نتوانست حدنصاب لازم را در بین اعضای جامعه مدرسین کسب کند.

در بیانیه انتخاباتی یک خطی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که ظهر دیروز برای رسانه ها ارسال شد،آمده بود: “پس از بررسیهای لازم اکثریت اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت خود را از کاندیداتوری جناب آقای دکتر محمود احمدین ژاد اعلام نمودند.”

اما هنوز زمان چندانی از صدور این بیانیه نگذشته بود که سایتهای خبری فاش کردند و اندکی بعد محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین، نیز مجبور شد در نشست خبری خود اعتراف کند که احمدی نژاد پس از چند جلسه بحث مداوم، همچنان نتوانسته رای لازم برای حمایت قاطع این تشکل روحانی به دست بیاورد و در نهایت بنا بر این شده که اعلام شود “اکثریت” جامعه مدرسین از احمدی نژاد حمایت میکنند.

یزدی تصریح کرده که جلسه جامعه مدرسین برای تصمیمگیری انتخاباتی، سه رای با حدنصاب لازم فاصله داشته؛ که این به معنای غیرقانونی بودن این حمایت و تخلف یزدی از آییننامه تشکل متبوع خود است.

اما با این حال وی همین حمایت لرزان جامعه مدرسین را نیز به معنای تایید مطلق احمدی نژاد ندانسته و تاکید کرده که: “ضعفها و نواقص دولت نهم در جلسات مطرح و مستقیما به جناب آقای احمدی نژاد گوشزد شده است.”

رئیس جامعه مدرسین قم در حالی به اعلام حمایت از احمدی نژاد پرداخت که سایتهای اصولگرای منتقد دولت نهم در روزهای قبل فاش کرده بودند: “طرح حمایت از کاندیداتوری آقای احمدی نژاد از سوی برخی اعضای مهم این جامعه تا این لحظه با مخالفت روبهرو شده و حتی دو تن از مراجع عظام مخالفت خود را اعلام کردهاند.”

اما به رغم این حمایت نصفه و نیمه که سایت “جمهوریت” از آن به عنوان حمایت تحقیرآمیز یاد کرده، دومین تشکل روحانی جناح محافظه کار، یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران، هنوز نتوانسته در خصوص موضعگیری انتخاباتی خود به نتیجه ای برسد و آخرین خبرهایی که از جلسه هفته قبل این حزب رسیده، حاکی از تداوم بی تصمیمی و سردرگمی در میان پدران معنوی جناح محافظه کار است.

این سردرگمی و بلاتکلیفی، اعضای دو طیف مخالف و موافق احمدی نژاد در شورای مرکزی جامعه روحانیت را نیز عصبی کرده؛ تا جایی که برخی از آنها به طور علنی در رسانهها به اتهام زنی علیه یکدیگر پرداخته اند.

 

سکوت پرحاشیه روحانیت

 

سه شنبه شب گذشته دو تشکل روحانی در تهران و قم جلسه داشتند: اعضای محافظه کار “جامعه روحانیت مبارز” در تهران و اعضای اصلاح طلب “مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه” در قم. اما برخلاف جلسه اصلاحطلبان قم که نتیجه بخش بود و البته برخلاف تصورات قبلی به حمایت از موسوی ختم شد تا مجمع مدرسین نیز به مجمع روحانیون بپیوندد، جلسه بزرگان جناح محافظه کار در تهران باز هم بی نتیجه ماند و تنها به یک نتیجه منجر شد: سکوت!

اعضای جامعه روحانیت در حالی در ماه آخر انتخابات هنوز در وضعیت بی تصمیمی به سر میبرند که حتی کوچکترین گروههای سیاسی نیز سمت و سوی انتخاباتی خود را انتخاب کرده و به یکی از جبهه های موجود پیوستهاند.حتی اصولگرایان منتقد دولت نیز یا همچون موتلفه و حزب باهنر انتقادات چهار ساله را فراموش کرده و به سمت دولت چرخیده اند، و یا به یکی از سه گزینهی ناگزیر سکوت، موسوی و یا رضایی روی آورده اند.

با این حال پدران معنوی جناح اصولگرا به رغم برگزاری پنجمین جلسه انتخاباتی خود، هنوز نمی توانند موضع خود را به طور قطعی در قبال انتخابات اعلام کنند و آنطور که برخی تحلیلگران اصلاح طلب میگویند، اجازه ی اعلام بیطرفی در انتخابات را نیز نیافته اند.

نگرانی از این وضعیت به حدی است که برخی رسانه ها خبر داده اند مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، همانند روزهای قبل از انتخابات دوم خرداد 76 این بار هم ممکن است نظر انتخاباتی رهبری و مصداق آن را اعلام کند. اما حتی اگر این خبر صحت داشته باشد، ظاهرا این بار اعضای جامعه روحانیت قصد ندارند چنین چیزی را بپذیرند و به یک احتمال قوی شکست، تن دهند.

 

مهدوی کنی، حامل پیام رهبر؟

 

از ابتدای هفته گذشته، سایتهای جناح دولتی شروع به انتشار اخباری کردند که القا کننده ی تمایل مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت، به حمایت این تشکل از احمدی نژاد و اعلام مخالفت هاشمی رفسنجانی با این کار بود.

این خبرسازیهای پراکنده در روز سه شنبه به اینجا رسید که خبری مبنی بر تهدید هاشمی به استعفا از جامعه روحانیت در یک سایت حامی دولت نهم منتشر شد. در این خبر، جمع بندی خبرسازیهای قبلی با بیانی صریح آمده بود: “به دنبال تصمیم آیت‏الله مهدوی‏کنی مبنی بر حمایت از دکتر محمود احمدی نژاد، حجت الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی‏رفسنجانی، تهدیدکرد در صورت حمایت جامعه روحانیت مبارز از محمود احمدی نژاد، از این تشکل موثر روحانی، استعفا خواهد داد.”

در واکنش به این خبرها، سایت “آینده” از فشارهای برخی محافل برای حمایت مهدوی کنی از احمدی نژاد خبر داد و تصریح کرد که حامیان دولت پس از ناکام ماندن از جلب حمایت جامعه روحانیت به نفع احمدی نژاد، تلاش میکنند حمایت خود مهدوی کنی را به عنوان راه تبلیغاتی جایگزین مطرح و یا سعی کنند از طریق او این پیام را به اعضای جامعه روحانیت برسانند که: “نظر رهبر بر روی احمدی نژاد است.”

در مطلب این سایت متمایل به محسن رضایی، با اشاره به سوابق نه چندان خوب مهدوی کنی در حمایتهای انتخاباتی، از جمله حمایت او از بنی صدر که باعث شد رودرروی جامعه مدرسین قم قرار بگیرد یا حمایتش از ناطق نوری که به شکست سنگین دوم خرداد منتهی شد، آمده: “همان محفلی که در دوم خرداد با فشار بر آیتالله مهدوی کنی وی را مجبور به موضعگیری صریح در انتخابات و هزینه کردن از خود و رهبر انقلاب به نفع یک کاندیدا نمود، بار دیگر قصد دارد این تجربه را تکرار کند و با القای مداوم اینکه نظر رهبری بر روی رئیس جمهور فعلی است، آیتالله مهدوی کنی را وادار به انتقال این موضوع به سایر اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران کند.”

حال مشخص نیست که مهدوی کنی حامل چنین پیامی هست یا خیر، و همچنین مشخص نیست که هاشمی در این میان چه کرده و آیا تماس و مخالفتی در کار بوده یا نه.

 

نزاع در جامعه روحانیت

 

تقریبا هیچ راه حل متعارفی برای هاشمی رفسنجانی باقی نمانده که به وسیله ی آن مخالفت خود با تکرار ریاست جمهوری احمدی نژاد را ابراز نکرده باشد؛ از اعلام انحراف از برنامه توسعه و چشمانداز گرفته تا فرستادن فرزندانش به ستاد میرحسین موسوی و نیز اعلام حمایت دو حزب نزدیک به او از موسوی.

حسن روحانی نیز هفته گذشته بار دیگر، و این بار از برخی جهات شدیدتر، علیه احمدی نژاد سخنرانی کرد تا موضع او نیز مشخص شده باشد. پورمحمدی و دعاگو و ناطق نوری نیز کم و بیش چنین وضعیتی دارند و ظاهرا هیچ کوششی برای پنهان کردن مخالفت خود با احمدی نژاد نیز نمی کنند.

اما از آن سو، تنها عضو جامعه روحانیت که حمایت خود از احمدی نژاد را علنی و بر اعلام آن به نام جامعه روحانیت اصرار کرده، یکی از اعضای روحانی حزب موتلفه به نام “جعفر شجونی” است که در چند سال اخیر به عضویت جامعه روحانیت نیز درآمده است.

شجونی اما این روزها آنچنان از مخالفت برخی اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت با احمدی نژاد عصبانی است که از هیچ فرصتی برای بدگویی از آنها نمی گذرد. او روز چهارشنبه هم در گفتوگو با یک سایت خبری، به یک عضو دیگر جامعه روحانیت حمله و او را به جاسوسی برای هاشمی رفسنجانی متهم کرد!

این عضو مشترک موتلفه و روحانیت به سایت “سلام” گفت: “جامعه روحانیت هیچ تردیدی برای حمایت از احمدی نژاد ندارد و اکثریت جامعه روحانیت اسمی جز احمدی نژاد نمی آورند و در آن جلسه که گفتند احمدی نژاد رای نیاورده، دروغ گفته بودند؛ چون آن جلسه اصلا به حد نصاب قانونی نرسیده بود و فقط 15 نفر آمده بودند.”

شجونی همچنین مخالفان احمدی نژاد در جامعه روحانیت را “فقط حسن روحانی، پورمحمدی و ناطق” معرفی کرد، ووقتی صحبت به این رسید که: “چرا آقای دعاگو گفته اند جامعه به طور مصداقی وارد انتخابات نمیشود”، امام جمعه شمیرانات را متهم کرد که: “دعاگو نفسش به هاشمی خورده و الان چپ میزند و حق نداشته اخبار جامعه روحانیت را به بیرون ببرد و ما این کار او را جاسوسی می دانیم.”

وی درباره جلسه جامعه روحانیت با هاشمی رفسنجانی نیز تصریح کرد: “هاشمی فقط اسمش در لیست جامعه است و 25 سال است که نمیآید و فقط بعضی از اعضا برای او جاسوسی میکنند. جامعه روحانیت جلسهای با هاشمی نداشته، من هم در آن زمان مصاحبه کردم و این را گفتم.”

گفته می شود در این فضا، بعید به نظر میرسد که اعضای مرکزیت جامعه روحانیت بهانه جدیدی برای کنار آمدن با هم پیدا کنند؛ مگر اینکه مهدوی کنی، آنطور که ادعا میشود، واقعا حامل پیام خاصی باشد که اعضای مخالف را وادار به سکوت کند.