حضور بسیجیان اصلاح طلبانه است

نویسنده
محسن خیرخواه

» استقبال ستاد موسوی

یک هفته پس از اعتراض تند مهدی کروبی به سخنان فرمانده سپاه در خصوص دخالت بسیج در انتخابات، یک سردار بازنشسته سپاه و حامی میرحسین موسوی خبر از تشکیل “شاخه بسیج” در ستاد نخست وزیر پیشین جمهوری اسلامی داد و ضمن اظهاراتی صدور مجوز فعالیت سیاسی بسیجیان را حرکت “اصلاح طلبانه” سپاه توصیف کرد.

سردار محسن رشید که در سمت سخنگوی کمیته “ایثار گران” ستاد میرحسین موسوی مشغول فعالیت است ضمن اعلام خبر راه اندازی شاخه بسیج در ستاد موسوی، به بیانیه هفته گذشته سپاه پاسداران و همچنین اظهارات اخیر فرمانده  این نهاد نظامی اشاره  کرد و اظهار داشت: “صدور این بیانیه به عنوان یک حرکت اصلاح‌طلبانه از سوی سپاه به حساب می‌آید و کمیته ایثارگران از آن استقبال کرده و در ستاد مردمی مهندس موسوی شاخه‌ای مختص بسیج راه‌اندازی کرده است.”

رشید که از سپاه پاسداران بازنشسته شده است با این توضیح که پیشتر افراد بسیجی به دلیل اعتراض پایگاه بسیجی شان نمی توانستند در ستاد میرحسین موسوی ثبت نام کنند، از قول موسوی گفت: “ اگر فرهنگ بسیجی نبود من در دوره نخست وزیری موفق نبودم”.

وی همچنین ضمن تکرارسخن موسوی مبنی براینکه بسیج “مدرسه عشق” است این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که نهاد های مدنی و تحول خواهان کشور همواره نگرانی عمیق خود را از دخالت های بسیج در امور سیاسی بخصوص انتخابات ابراز کرده اند.

 

خط و نشان نکشید

پیش از این مهدی کروبی در واکنش به اظهارات سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، دخالت بسیج در انتخابات را شدیدا مورد نکوهش قرار داده بود. مهدی کروبی در پاسخ به سردار جعفری که بسیج را به دو شاخه نظامی و غیر نظامی تقسیم و برای بخش غیرنظامی مجوز دخالت در سیاست صادر کرده بود، گفته بود:” آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است، نیروهای مسلح هستند، این خط و نشان‌ها را نکشید، مردم را حساس‌تر می‌کنید”.

کروبی روزی هم که به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح طلبان برای ثبت نام به وزارت کشور رفت، از “ایستادگی محکم” در صورت بروز “کوچکترین تخلفی” در انتخابات سخن گفت و پیامد این تخلفات را به عهده “برادران بزرگواری” دانست که به زعم وی “ برای خود آوازهایی می‌خوانند، می‌گویند بسیج دو قسم است. کم‌کم لابد می‌شود چهار قسم و بعد شش قسم.”

 

کمک به عملیات روانی دشمن

چند روز  پس از این انتقادهای صریح، سپاه پاسداران با انتشار این بیانه ای بر مواضع فرمانده سپاه تاکید کرد و بین “تشکیلات و سازمان” بسیج با افراد بسیجی به عنوان “آحاد ملت” تفاوت قائل شد. در این بیانیه با ابراز تاسف از اینکه اوج گیری رقابت های سیاسی “موفقیت عملیات روانی دشمن” را به دنبال خواهد داشت، تلویحا مهدی کروبی مورد اشاره قرار گرفته بود:” معمولا در موسم انتخابات از سوی برخی اشخاص، جناح ها و رسانه ها، مطالبی مطرح می شود که منجر به فضا سازی هایی علیه این نیروهای خدوم متعهد کشور و بستر سازی برای عملیات روانی و هجمه های ناجوانمردانه دشمنان می گردد.”

بیانیه سپاه در ادامه با طرح این پرسش که “آیا هیچ عقل سلیمی می پذیرد که این جمعیت عظیم و تاثیر گذار به جرم اعلام آمادگی در شرایط خاص برای دفاع از کشور و انقلاب از صحنه های سرنوشت ساز کشور حذف و کنار زده شود” مجددا میان بسیجیان فعال با بسیجیان عادی تفکیک قائل شده بود.

 

نشانه جدی از دخالت نظامیان

در همین راستا بود که مجید انصاری در یک برنامه زنده تلویزیونی که از صدا و سیما پخش شد تصریح کرد: “نباید تشکیلات دیگری مانند بسیج که کارکرد دیگری دارند در انتخابات دخالت کنند چراکه این نمونه بداخلاقی انتخاباتی است.”

 او همچنین در پاسخ به موضع گیری سعید ابوطالب، نماینده اصولگرای مجلس هشتم که از “حق” بسیج دانشجویی و دانش آموزی برای “انتخاب” کاندیدای خود سخن می گفت، خاطرنشان کرد: “این رای دادن به کاندیدایی خاص که به صورت دستوری و سازمان یافته است، نباید صورت بگیرد. اما متاسفانه در انتخابات قبلی نیز سابقه داشته است که دعوت به مشارکت از سوی بسیج، نه به معنای عام آن بلکه به نفع یک کاندیدا باشد”.

این نماینده مجلس ششم و عضو مجمع تشخصیص مصلحت همچنین با تاکید بر اینکه برخی “نهادهای نظامی” تلاش هایی علیه کاندیدای اصلاح طلبان ترتیب کرده اند، افزود که این جریان هنوز “فراگیر” نیست اما “نشانه های جدی” آن مشهود است.

از دیگر کسانی که به منازعه کروبی و سردار جعفری واکنش نشان داد، حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان بود. شریعتمداری در سرمقاله روز دوشنبه گذشته با تاکید بر اینکه فرمانده سپاه نگفته است که بسیج به نفع چه جریانی وارد عرصه شود توضیح داده بود: “مدعیان اصلاحات با اعتراض به سردار جعفری حضور بسیجیان در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را علیه نامزدهای اصلاح‌طلب می‌دانند.”

ناظران امور سیاسی بر این باورند که بسیج نقش عمده ای در پیروزی محمود احمدی نژاد در رقابت های نهمین دوره ریاست جمهوری در سال 84 ایفا کرده است و بیم آن دارند که جناح حاکم بکوشد با استفاده از بسیج و سپاه بار دیگر نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهد.