نمایشگاه کتاب، جولان ماموران و گشت ها

نویسنده
نازنین کامدار

» جمع آوری کتاب ها و بازداشت بازدیدکنندگان

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که رسانه های حکومتی از بی اعتنایی بازدید کنندگان آن به “احساسات دینی مردم حزب الله” خبر داده اند،بهانه ای شد تا مامورین گشت ارشاد در مصلای تهران، مستقر شوند.این خبر را دیروز بهمن دری، رئیس نمایشگاه کتاب داده که از “آرایش وحشتناک” دختران و زنان بازدید کننده از نمایشگاه هم انتقاد کرده است.

انتقادها از وضعیت حجاب شهروندان در نمایشگاه در حالیست که خبرگزاری های رسمی از میزان نمازخوانی در نمایشگاه، فروش کتاب های آیت الله خامنه ای و خمینی و… گزارش داده اند.

خبرگزاری ایرنا روز گذشته نوشت حجم نمازگزاران در نمایشگاه به حدی زیاد بوده که حتی منجر به اختلال در رفت و آمد شده است.این خبرگزاری همچنین مدعی شد کتابی از آیت الله خمینی پرفروش ترین کتاب نمایشگاه بوده است.با این حال بهمن دری این نمایشگاه را که مدیریت آن بر عهده وی است، چنین توصیف کرده: “از مساله پوشش در نمایشگاه راضی نیستم. البته از همه‌ی کسانی که با رعایت عفاف و حجاب در نمایشگاه حاضر شده‌اند تشکر می‌کنم.آن‌چه مسلم است نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه جمهوری اسلامی است و ضرورت دارد حریم آن رعایت شود و باید بر اساس ضوابط قانونی جمهوری اسلامی فعالیت کنیم و اگر قرار باشد بستری فراهم شود که قوانین و مقررات نظام مورد تخطی قرار گیرد باید برخورد شود. نمایشگاه باید یک آوردگاه فرهنگی باشد”.

سایت الف هم به نقل از دری آورده است: “این‌جا محل عروسی یا بزم نیست که عده‌ای با آرایش‌های وحشتناک حضور داشته باشند که من هم از دیدن آنها شرم دارم. تعداد معدودی از بازدیدکنندگان با وضعیت نامناسبی در نمایشگاه حاضر شدند که شخصا راضی نیستم و نباید هم راضی باشم. البته غرفه‌داران و متصدیان غرفه‌ها مساله‌ حجاب را رعایت کرده‌اند و افرادی هم بودند که این مساله را رعایت نمی‌کردند و به آنها تذکر دادیم و خوشبختانه رعایت شد. البته برخی افراد ناآگاه هم هستند که فقط برای تفریح به نمایشگاه می‌آیند؛ در حالی که نمایشگاه کتاب صرفا محلی برای تفریح نیست و رعایت عفاف یک شرط اصلی است.در مشهد و قم اگر افرادی بخواهند بدحجاب وارد حرم شوند به آنها چادر می‌دهند تا بپوشند و من قداست نمایشگاه کتاب را به این شکل می‌بینم. برخی که ناآگاه هستند متاسفانه به شکلی در نمایشگاه می‌آیند که حتی در خانه‌ خودشان هم آن‌جور نیستند و مردم و افراد حزب‌اللهی را نسبت به نمایشگاه کتاب بدبین می‌کنند”.

به دنبال این سخنان خبرآنلاین نوشت: “گشت ارشاد در محل نمایشگاه مستقر شده و ماموران در حال تذکر به بازدید کنندگان هستند”.

گزارش هایی نیز از بازداشت برخی از شهروندان به بهانه بدحجابی منتشر شده است.

علاوه بر این روز گذشته اخباری در مورد جمع آوری کتاب برخی از ناشران به اتهام “ترویج اباحه گری”، “عرفان خرافی”،”بهاییت” و… منتشر شد.

این درحالیست که نمایشگاه کتاب از سوی وزارت ارشاد که در عین حال مسئولیت سانسور کتاب ها را نیز بر عهده دارد برگزار شده است.

 یک ناشر در این مورد به روز می گوید: “آقایان ماه ها و حتی سالها کتاب ها را معطل اداره سانسور می کنند و حالا پس از آنکه مجوز هم داده اند مثل اسرائیلی ها به غرفه ها حمله  و کتاب های مجوز دار را جمع آوری می کنند. چرا؟ چون فلان حاج آقا ناگهان یک کلمه ای در کتاب دیده و اظهار نظر فرموده اند که این کتاب ترویج اباحه گری است. به همین سادگی زحمت یک ناشر و نویسنده و… را نقش بر آب می کنند. متاسفانه فرهنگ چاپلوسی هم آنچنان رواج پیدا کرده که مسئولان نمایشگاه برای خوش خدمتی، حتی به طور زبانی هم از کتاب هایی که خودشان مجوز داده اند، دفاع نمی کنند”.

 اما بهمن دری، رئیس نمایشگاه کتاب دیروز در یک برنامه زنده رادیویی جمع آوری کتاب هارا چنین توجیه کرد: “ گزارش‌هایی شده درباره‌ کتاب‌هایی با صبغه‌ بهایی و وهابی‌گری و عرفان‌های نوظهور که با آنها برخورد شده و ما قبل از نمایشگاه هم به ناشران ابلاغ کرده‌ایم که حضور این آثار در نمایشگاه کتاب تخلف نمایشگاهی است و ضرورت دارد رعایت شود. طی چند روز اخیر ما به ناشران تذکر دادیم و یکی چند عنوان کتاب هم که دارای مجوز نبوده‌اند و به صورت ریستوگراف عرضه شده بودند جمع‌آوری شده است. البته نمی‌شود گفت که این اقدامات زیر سر شبکه‌ها یا جریان‌های مافیایی است اما به دلیل جنبه‌های اقتصادی و منافعی که ممکن است داشته باشد برخی اقدام به این کارها می‌کنند و آثاری را که به ریستوگراف چاپ شده است و مجوز نداشته عرضه شده که با آنها برخورد شده است. ما معتقدیم که نمایشگاه کتاب یک آوردگاه فرهنگی است و این‌گونه اقدامات نباید صورت بگیرد”.

او البته درپاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه “مسوولین کمیته‌های نمایشگاه ضوابط را به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌کنند و کتاب‌هایی هم از محل نمایشگاه جمع‌آوری شده که تخلفی را مرتکب نشده‌اند” اظهار کرد: “من در جریان نیستم اما آن را پی‌گیری می‌کنم اما در مجموع نسبت به سال گذشته ما شاهد کمترین برخوردها بوده‌ایم و پیش آمده کتاب‌هایی که شرایط حضور در نمایشگاه را احراز نکرده‌اند جمع‌آوری شده‌اند و بوده کتاب‌هایی که مربوط به سال 79 و یا حتی 71 بوده است این آثار هیچ منع محتوایی نداشته و ندارند و اگر به اداره کتاب بروند مجوز می‌گیرند اما به دلیل اینکه جزو ضوابط است که آثار سال 85 به این طرف عرضه شود آثار قبل از آن سال اجازه‌ی عرضه ندارند”.

 در همین راستا رجانیوز، از سایت های نزدیک به دولت هم در گزارشی، ضمن حمله به یک انتشاراتی نوشته است:“میان انبوه کتاب‌ها و انتشاراتی‌ها، نشر “ث” با رویکرد ضدفرهنگی خود مشغول فعالیت گسترده است به نحوی که مساحتی بالغ بر سه غرفه در اختیار دارد. اغلب کتاب‌های منتشر شده توسط این انتشاراتی رمان‌هایی هستند که اباحه‌گری، روابط نامشروع بین دختران و پسران و زندگی غربی را تبلیغ و ترویج می‌کنند. لازم است تا مسئولان فکری برای این ناشر بکنند”.

از سوی دیگر سایت جهان نیوز از بی اعتنایی بازدیدکنندگان به وفات دختر پیامبر اسلام  خشمگین شده و از مراجعه کنندگانی که قبل از ساعت 13 که نمایشگاه به همین دلیل تعطیل بوده، انتقاد کرده است.

از مسائل دیگر موجود در نمایشگاه، زد و خورد گروهی که “اراذل و اوباش” نامیده شده اند، در مقابل چشمان ماموران نیروی انتظامی بوده؛ بر اساس اخبار سایت های رسمی  مامورین حاضرهیچ دخالتی در این کتک کاری نکرده و تنها شاهد صحنه بوده اند.