مرگ بن لادن و تشدید خطر ایران

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره تهدیدهائی برای صلح جهانی

اخبار مربوط به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده، خوشحال کننده بود و ضمن اجرای عدالت، یک لحظه درخشان در تاریخ ما خلق کرد. دشمنان را آگاه کرد که کسانی که به ما آسیب می رسانند را فراموش نخواهیم کرد؛ صرفنظر از آنکه چقدر طول بکشد تا عدالت اجرا شود، ما به دنبال آنها خواهیم بود.

با این حال، مرگ بن لادن سرآغاز طرح این پرسش است که ما چطور خودمان را در این موضع آسیب پذیر قرار داده بودیم. باید اطمینان حاصل کنیم هیچ دشمنی نمی تواند به سبب ضعف ما، دوباره اجازه آسیب رساندن به ما را پیدا کند.

بن لادن که القاعده را در اواخر دهه 1980 تأسیس کرد، مدت کوتاهی پس از آن با بمبگذاری در یمن، مصر و سفارت آمریکا در شرق آفریقا، جایی که 300 نفر جان خود را از دست دادند، دست به کار ایجاد رعب و وحشت شد. آمریکا تا اکتبر 2000 توجهی به این موضوع نداشت تا اینکه یک حمله انتحاری منجر به کشته شدن 17 پرسنل نظامی ما شد.

بن لادن با هر حمله تروریستی  احساس قدرت بیشتری می کرد زیرا دست روی دست گذاشتن آمریکا، نشانه ای از ضعف این کشور و صحه گذاشتن بر آسیب پذیری آن تلقی می شد. واضح است که از نظر بن لادن، خدا جانب او را گرفته بود.

وی سپس به خشونت آمیزترین اقدامات خود روی آورد و 10 سال پیش به بزرگترین جنایت در داخل خاک آمریکا دست زد.  همین رویداد به جنگ آمریکا علیه تروریسم در افغانستان و عراق انجامید.

میلیاردها دلار هزینه صرف شد؛ اقتصاد تا آستانه ورشکستگی پیش رفت و جان هزاران قهرمان آمریکائی از دست رفت. این ناتوانی  از درک دشمن و ایدئولوژی اوست که باعث می شود یک فرد نفرت انگیز تا حدی قدرت بگیرد که قادر به تحمیل صدمه ای بزرگ شود.

در اینجا شباهت اسرارآمیزی با حاکمیت افراطی ایران وجود دارد. آنها در سال 1983 پایگاه دریایی آمریکا را  در بیروت منفجر کردند وجان 240 نفر از بهترین سربازان  را گرفتند. محسن رفیق دوست فرمانده وقت سپاه پاسداران ایران علناً اعلام کرد «هم مواد منفجره و هم ایدئولوژی، که در انفجاراخیر400 افسر را به جهنم فرستاد، از سوی ایران تأمین شده بودند.» اما واکنش واشنگتن به صورت خروج نیروهایمان از لبنان بود.

ایرانی ها گروه حزب الله تشکیل دادند، به جهادی های اسلامگرا کمک کردند، تروریست های سراسر منطقه را آموزش دادند و به گروگانگیری با عواقب مرگبار دست زدند. کاخ سفید  در مقابل به عنوان جایزه، در جریان ماجرای ایران- کنترا در ازای آزادی برخی از گروگان ها به آنها اسلحه داد. این اقدامات نشان از ضعف داشت و بر این نکته صحه می گذاشت که «الله » تنها خدای موجود است و آن هم از آنها محافظت می کند.

رهبران ایران که از موفقیت های مستمر خود تشویق شده بودند، در اجرای حملات از طریق دست نشانده های خود نظیر انفجار برج خوبر در عربستان و مرکز اجتماع یهودیان در آرژانتین، خشونت بیشتری در پیش گرفتند.

اما واکنش ضعیف غرب، به صورت پیشنهاد مذاکره بود. ایرانی ها چندین سال به تجهیز و آموزش شبه نظامیان شیعه در عراق مشغول بودند و استراتژی آنها بر شکست نیروهای غربی، آسیب رسانی به آنها و وارد آوردن خسارات اقتصادی به آمریکا استوار بوده است. مسؤولان آمریکایی نیز تنها به هشدارهای خشک و خالی اکتفا کرده اند.

سپاه پاسداران در حال حاضر بیش از 1000 موشک دور برد در اختیار دارد، موشک هایی که تل آویو، ریاض و پایگاه های آمریکا در عراق، ستاد فرماندهی ناوگان پنجم در بحرین و پایتخت های اروپای غربی را در تیر رس خود دارند. در عین حال، آنها در زمینه موشک های قاره پیما و کلاهک هسته ای تسلیحات هسته ای در حال همکاری با کره شمالی و چین هستند.

بسیاری از رهبران ایران به عنوان تروریست شناخته شده اند و در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته اند. این فهرست شامل وزیر دفاع فعلی ایران و فرمانده سابق سپاه قدس و رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران نیز هست. احمد وحیدی از زمان انفجار مرکز یهودیان آرژانتین در سال 1994 که منجر به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن صدها نفر شد، تحت تعقیب بوده است.  وی به عنوان وزیر دفاع، مسؤول مستقیم برنامه های موشکی و هسته ای ایران شناخته می شود و ضمناً مسؤولیت اشاعه تسلیحات به تروریست های خاورمیانه و سراسر دنیا نیز بر گردن اوست.

نمی توان اجازه تکرار حوادث قبلی را به تاریخ داد. امروز آمریکا با دشمنی به مراتب بدتر از اسامه بن لادن و القاعده روبروست.

خویشتنداری و تردید به کار نمی آیند. پای صلح جهانی، ثبات جهانی و زندگی میلیون ها نفر در میان است. باید اولین کار آمریکا  توقف این افراط گراها و کمک به مردم ایران برای رهایی از چنگال این شیاطین باشد. یک حکومت جدید در ایران می تواند دنیا را به سوی امنیت بیشتر سوق دهد و به تروریسم جهانی پایان دهد.

بگذارید مرگ بن لادن به عنوان یک زنگ خطر برای حاکمیت اسلامی تندروی ایران و لزوم مقابله با آنها، پیش از آنکه برای همه ما دیر شود، باشد. تهدید هنوز وجود دارد و بسیار هم واقعی است.

منبع: فاکس نیوز- 6 مه