آنفلوآنزای فرهنگی نیویورکی چطور منتقل شد؟

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» حسن عباسی دوباره فعال شد

حسن عباسی معروف به دکتر عباسی دوباره فعال شده و هر هفته سخنرانی می کند. او درجدیدترین سخنرانی خود که شنبه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان انجام شد، ضمن تحلیل انتخابات 22 خرداد، مواضع منتقدین احمدی نژاد و کسانی را که معتقد به تقلب گسترده در انتخابات بودند، منطبق بر برنامه آمریکا و انگلیس دانست و آنها را متهم به پی ریزی کودتای “آژاکس 2” کرد.

کودتای آژاکس عنوان برنامه کرومیت روزولت بر علیه مصدق بود که در پی آن در 28 مرداد 1332 مصدق بازداشت و به زندان و تبعید محکوم شد.

 

توطئه توئیتری

حسن عباسی که خود را رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز می خواند و معتقد است تنها استراتژیست واقعی در ایران است، در این سخنرانی که عنوان آن “آژاکس2، توطئه توئیتری” بود، با اشاره به اطلاعات ارائه شده از سوی “انستیتو بروکینگز” ـ مرکز مشاوره کاخ سفید آمریکا ـ گفت: “این موسسه گزارشی 164 صفحه‌ای برای تغییر رژیم ایران پیشنهاد کرده که در آن از همه گزینه‌ها نام برده شده است”.

به گفته وی، حمله نظامی به ایران، بمباران هوایی نیروگاه‌های هسته‌ای و تغییر به صورت انقلاب مخملین، گزینه‌های اصلی این طرح بودند.

عباسی ادامه داد: “در این گزارش 164 صفحه‌ای از رفرمیست‌ها، روشنفکران سکولار، جنبش دانشجویی، زنان، کارگران و سلطنت طلبان به عنوان 4 دسته عوامل انقلاب مخملین در ایران یاد شده تا در فرصت مغتنم وارد عرصه خیابانی شوند و مانند گرجستان رئیس‌جمهور را تغییر دهند”.

او در ادامه سخنانش با اشاره به کودتای 28مرداد و سقوط دولت مصدق بر اساس طرح “آژاکس یک”، صحبت از طرح “آژاکس‌2” به میان آورد که طراحان آن در نظر داشتند با مانور روی انتخابات ریاست جمهوری دهم و از طریق اعتراضات خیابانی، انقلاب مخملین را در ایران محقق کنند و در نهایت نظام را تغییر دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انتقال “آنفلوآنزای فرهنگی و فکری نیویورکی” به ایران خبر داد و با اشاره به شعارهای الله اکبر و بازسازی مدل ابتدای انقلاب از سوی حامیان موسوی،  گفت: “استفاده از اسلام برای سرزنش اسلام، استفاده از هویت ایرانی برای شماتت ایرانیت، استفاده از نظام جمهوری اسلامی برای شماتت جمهوری اسلامی و شماتت مسؤولان برای ایجاد نفرت از آنان اثرات این آنفلوآنزاست تا در آن مردم ایران از حکومت خود بیزاری جویند”.

 

بی بی سی رسانه انقلاب

وی نسبت “دروغ” دادن به تمامی سخنان احمدی نژاد و همچنین دستگاه‌های نظارتی، از جمله شورای نگهبان را یکی دیگر از بخش‌های این توطئه برشمرد.

رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رسانه‌های خارجی در به نتیجه رساندن انقلاب مخملین در ایران پرداخت و از بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا، بخش فارسی وب سایت وزارت خارجه اسرائیل، فیس بوک و توئیتر به عنوان رسانه‌های کودتای مخملین در ایران یاد کرد و گفت: دشمن از طریق این رسانه‌ها خواستار تحقق پروژه “آژاکس 2”، برای ایجاد انقلاب مخملین در ایران است.

حسن عباسی با بیان اینکه طرح شایعه و برجسته کردن استراتژی فشار از پایین، چانه زنی از بالا از القائات این شبکه‌ها است، طراحی این رسانه‌ها را به یک “گازانبر” تشبیه کرد که با تهییج مردم و شخصیت‌های سیاسی برای حضور در اعتراضات، مسؤولان رده بالای نظام را تحت فشار قرار دهند و در نهایت به ابطال انتخابات دست یابند.

 

تئوریسین راست امنیتی

از سابقه حسن عباسی که عضو سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات است، اطلاعات چندانی در دست نیست. تنها چیزی که مورد اطمینان است اینکه او در سپاه و وزارت اطلاعات در دوره های مختلفی حضور داشته است.

اسم حسن عباسی در دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مطرح شد؛ بسیاری در آن زمان گمان می کردند او از افراد منصوب به علی لاریجانی است، چرا که به عنوان کارشناس محوری صدا و سیما پای ثابت بسیاری از برنامه ها بود. او در این برنامه ها چهره خشنی از خود ارائه داد.هرگز در مورد سوابقش صحبتی نمی کرد وفقط می گفت تنها استراتژیست ایرانی است و مدعی تحصیل در آمریکا  بود. او همچنین مدعی ریاست موسسه ای تحت عنوان “مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز” است که کسی از وجود آن خبری ندارد.

اما پیش از این او کارش را از کلاس های “نخبه پروری بسیج” و نیز کلاس های جنگ روانی که در سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار می شد آغاز کرد.

حسن عباسی به مرد سخنرانی ها معروف است. او تا مدتی قبل چنان درگیر سخنرانی بود که تقریبا فرصت کار دیگری نداشت.

او در اواخر دولت خاتمی به علت موضع گیری هایش برای مدتی ممنوع التصویر شد  و پس از آن دیگر پا به تلویزیون نگذاشت.شاکی اصلی او در آن زمان نه دولت خاتمی و اصلاح طلبان، بلکه بخش سنتی و قدیمی وزارت اطلاعات بود. معروف بود که شاکی او آن بخش از وزارت اطلاعات است که حتی با خاتمی زاویه دارد اما از آنجا که عباسی را فردی مشکوک می داند از صدا و سیما خواسته تا تصویر او را پخش نکند.

پس از آن عباسی به دانشگاه رفت و به سخنرانی های متعددی پرداخت. برای سخنرانی های او حجمی عظیم از تبلیغات در وبلاگ ها و ایمیل ها، به ویژه در “مجمع وبلاگ نویسان مسلمان” که بعدها حامی احمدی نژاد شدند و به وسیله “سعید قاسمی” رئیس خانه آمریکای لاتین در دولت احمدی نژاد حمایت می شوند، انجام می شد.او در سخنرانی های خود ازهر کسی انتقاد می کرد.، جز دو نفر: علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد.

 

بازداشت

اما او سرانجام چند روز مانده به انتخابات 22 خرداد 1388 بازداشت شد. این خبر بسیار عجیب بود؛ چرا که پس از 5 سال با مشخص شدن وابستگی عباسی به محمود احمدی نژاد از طریق “کلهر، مشائی و ثمره هاشمی” و خط گیری او از ستاد کل نیروهای مسلح، در اوج قدرت این جریان، بازداشت شد.؛هر چند این بازداشت بیش از چند ساعت طول نکشید. بازداشت اوروز 16 خرداد و توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح صورت گرفت، که این خود دلیلی بر سابقه نظامی و امنیتی عباسی بود.

با این حال ابتدا اعلام شد او با شکایت حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی بازداشت شده است، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام  این موضوع را تکذیب کرد.از سوی دیگر همان روز سازمان قضایی نیروهای مسلح طی اطلاعیه ای در خصوص بازداشت حسن عباسی اعلام کرد: “نامبرده با وجود ممنوعیت قانونی دخالت نظامیان در تبلیغات انتخاباتی، بر اساس ماده ‪ ۴۰قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با سخنرانی در مجامع سیاسی و مصاحبه با مطبوعات به عرصه تبلیغات انتخاباتی و مناقشات سیاسی وارد شده، به همین لحاظ از سوی دادسرای نظامی تهران تحت تعقیب قرار گرفته است”.

اما عباسی با قرار وثیقه در 17 خرداد آزاد شد. و همراه با این گمانه زنی که علت اصلی و بهانه بازداشت ئی سخنرانی “مثلث ما نمی توانیم” بود.

 

مثلث ما نمی توانیم

حسن عباسی روز 3 خرداد در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی در جمع وبلاگ ‌نویسان حامی احمدی‌نژاد که در سالن سید الشهدای میدان 7 تیر برگزار شده بود در حضور هاشمی ثمره به سخنرانی پرداخت و گفت: “میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی در جریان دفاع مقدس «مثلث ما نمی‌توانیم» بودند و این عده جام زهر را به حضرت امام نوشاندند”.

وی سپس با جاسوس نامیدن برخی نمایندگان مجلس ششم افزود: “آنها می‌خواستند خاک ایران را به توبره ببرند و در قضیه هسته‌ای به رهبری نامه نوشتند و می‌گفتند به انرژی هسته‌ای نیاز نداریم.”

وی در بخش دیگری از سخنانش مدیریت دائم‌العمر حزب کارگزاران بر متروی تهران، مدیریت دائم‌العمر بر دانشگاه آزاد و مدیریت دائم‌العمر بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را مثال زد و گفت: “مرکز تحقیقات استراتژیک 17 سال سابقه ثبات تصمیم‌گیری دارد اما در این مدت 17 استراتژی از آن بیرون نیامده است.این افراد بگویند آیا برنامه استراتژیک و استراتژی برای اداره کشور داشته‌اند یا خیر.”

وی ادامه داد: “یکی از موارد مدیریت‌های مدام‌العمر، مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام است. این مجمع در تعیین نقشه کشور چه جایگاهی دارد؟”

عباسی همچنین با اشاره به اظهارات میر حسین موسوی مبنی بر اینکه کشور طرح و برنامه ندارد، گفت: “من از کسی که 20 سال در صحنه اجرایی کشور نبوده اما در 4 جایگاه عضو ثابت بوده است، سؤال می‌کنم در این مدت چند سیاست کلان استراتژیک و طرح برای اصلاح فرهنگی کشور ارائه کرده‌اید؟”

او تاکید کرد: “مدیریتی که سال های آخر دفاع مقدس مثلث «ما نمی توانیم» را تشکیل داده بودند، در سال 83 نیز به مقام معظم رهبری نامه نوشته و به ایشان فشار آوردند که اگر روی پرونده هسته ای پافشاری کنید جنگ پیش می آید و ما نیز شکست می خوریم بنا براین شما مجبور می شوید همچون امام راحل(ره) جام زهر را بنوشید پس هم اکنون اقدام به این کار کنید.”

در پی این سخنرانی فرهنگستان هنر پاسخی صادر کرد و همه ادعاهای عباسی را مردود دانست. همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در 4 خرداد ماه با صدوربیانیه ای خواستار پیگرد قضایی مطالب مطروحه توسط حسن عباسی شد.

در پی بازداشت او مرکز تحت مدیریتش بیانیه ای صادر و علت بازداشت او را چنین اعلام کرد:“جناب آقای حسن عباسی رییس محترم مرکز بررسی‌های دکترینال به اتهام موارد ذیل از سوی شعبه 5 بازپرسی دادسرای نظامی احضار و بازداشت شدند.

1- مصاحبه‌ی ایشان تحت عنوان “چرا می‌خواهند احمدی‌نژاد نباشد؟” در روزنامه‌ی وطن امروز به تاریخ 3 خرداد 1388.

2- سخنرانی سوم خرداد 1388 در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران تحت عنوان “20 سال خامنه‌ایسم و جمهوری دهم” که به تبیین مهندسی سیاسی پرداخته شد.

3- سخنرانی روز دهم خرداد در تالار سیدالشهداء تهران با موضوع “مهندسی افکار عمومی”.

 

سخنران جنجالی

حسن عباسی اساسا سخنرانی جنجالی است. او 7 ماه قبل در زمان بحران غزه نیز در جمع دانشجویان متحصن در فرودگاه مهرآباد ضمن حمایت از مواضع دانشجویان اعلام کرد: “حمله به غزه برای بازسازی حیثیت از دست رفته رژیم صهیونیستی است”.

او در 21 اردیبهشت ماه در جلسه ای که با عنوان “جمهوریت دهم” در دانشگاه اصفهان برگزار شد با اشاره به دولت هفتم و هشتم  مدعی شد: “افراط گری های این دولت سبب شد 250 نفر به تلویزیون های لس آنجلسی رفته و مصاحبه کنند و به دستگاه جاسوسی غرب بپیوندند.”

او همچنین افزود: میرحسین باید تکلیفش را با جریانی که 250 نفرش جاسوسی می‌کنند، مشخص کند.

وی دولت میر حسین را جمهوری سوم نامید و روی کار آمدن او را روی کارآمدن جریانی خواندکه نه لیبرال مثل بنی صدر و نه اصولگراست، بلکه چپ سنتی است و افزود: “از ویژگی های این دولت، می توان به اعتقاد به اقتصاد متمرکز دولتی و بسته، تعلیق خصوصی سازی و در حوزه مناسبات اجتماعی تاکید بر زاد و ولد زیاد اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این تفکر دنبال کردن سیاست خارجی تهاجمی و تجزیه نیروهای مذهبی بود. در این دوره راست مدرن از جمله نهضت آزادی و جبهه ملی از قدرت کنار گذاشته شد تا جریان در دست سنتی دین گرا بماند.”

عباسی در ادامه درباره دولت هاشمی گفت: “کلید واژه ها در جمهوریت ششم تغییر کرد کلمه امام به مقام معظم رهبری تغییر یافت، شهروند به جای امت و قشر آسیب پذیر به جای مستضعف نشست و مفاهیم پایه گفتمان امام تغییر کرد.”

وی در ادامه درباره دولت خاتمی گفت: “در این دوره افراطی گری هایی صورت می گیرد؛ در نتیجه این فضا، 250 نفر از عناصر جنبش دانشجویی، عناصر روشنفکری و عناصر حکومتی امروز در تلویزیون های لس آنجلسی به جمهوری اسلامی فحش می دهند.”

 ادامه این سخنرانی به علت درگیری بین دانشجویان بسیجی و حامیان موسوی مختل شد.

 

چرا احمدی نژاد را نمی خواهند؟

حسن عباسی اما همچنان به تحلیل های خود به شکل های دیگری ادامه داد و در سوم خرداد با روزنامه وطن امروز به مدیریت مهرداد بذر پاش، مساور نزدیک احمدی نژاد گفت وگو کرد. عنوان این گفت و گو “چرا می خواهند احمدی نژاد نباشد” بود.

او در بخشی از این گفت و گو گفته بود: “شما در دوره رفرمیست‌ها، یک «شورای شهر پایتخت» تعطیل شده را شاهد بودید که خودشان مجبور به انحلالش شدند. یک «شهرداری تهران» تعطیل که بر سر لجبازی‌های سیاسی ماه‌ها مدیر نداشت، یک مجلس ششم کاملا سیاسی که به بهانه‌های واهی دست به تحصن، اعتراض، اعتصاب و جنجال می‌زد و محیط و صحن قانون‌گذاری برای یک جامعه و کشور کهن را تبدیل به یک «هاید پارک» و میتینگ سیاسی کرد (!) در واقع، دولت به یک تریبون تبدیل شده بود که با نظام، معارضه داشت؛ و کار به اینجا رسید که عملا در این دو دوره ما شاهد تقابل و اصطکاک میان دولت و نظام بودیم”.

 

بازی خودی ها در زمین غیر خودی

او برای حدود یک ماه پس از این مصاحبه دیگر صحبتی نکرد تا اینکه در 3 تیر ماه دوباره به میان دانشجویان بسیجی امیر کبیر رفت و سخنرانی کرد.

او در این  سخنرانی گفت: “آنچه در زمان حاضر دردناک است، اینکه خودی‌ها با قوانین جمهوری اسلامی، خودشان را در معرض رای مردم قرار می‌دهند، اما در زمین دشمن بازی می‌کنند.”

حسن عباسی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به تحلیل وقایع بعد از انتخابات پرداخت و اظهار داشت: “همه باید موضع خود را نسبت به جبهه حق و باطل مشخص کنند. افراد مهم نیستند، بلکه مهم جبهه حق و باطل است. “

او با انتقاد از یکی از نامزدهای انتخابات گفت: “امروز شنیده ام که وی از شکایت خود به شورای نگهبان انصراف داده، ولی این کار دیگر فایده‌ای ندارد. امروز دیگر خیلی دیر شده است. هر کس در روز تاسوعا و عاشورا حضور داشته باشد، ثواب می‌برد.”

عباسی در ادامه سخنان خود در این مراسم با توصیه به دانشجویان، ادامه داد: “اگر در زندگی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی خود بر سر آدم‌ها قمار کردید، بازنده خواهید بود. شما باید بر جبهه‌ها بحث کنید نه بر سر آدم ها.”

 وی تاکید کرد: “بزرگان سیاسی در انتخابات اخیر، خودشان را از چشم مردم انداختند. وقتی خودسازی نباشد، آدم جبهه‌ها را فراموش می‌کند.”

او دو هفته قبل نیز پیش از سخنرانی “کودتای آژاکس و توطئه توئیتری” در اردوی آموزش سیاسی دانشجویان پسر که توسط واحد بسیج انجام شده بود به سخنرانی پرداخت.

 

کودتای مخملی کلید خورد

عباسی در این مراسم با اشاره به حوادث اخیر بعد از انتخابات گفت: “شما امروز می‌بینید در کودتای مخملی که 2 ماه پیش در کشور ما کلید زده شد و حجم گسترده‌ای از عملیات روانی و سیاسی و سرمایه‌گذاری بر انشقاق‌های اجتماعی صورت گرفت، قدرت رهبری، سیستم واکسینه سیاسی متأثر از آن و قدرت اجتماعی مردم خود را نشان‌داد و عملاً ثابت شد که آستانه تحمل نظام چقدر بالا است، در حالی که رخدادهای مشابه در چین و امریکا از فلج شدن سیستم در مدیریت بحران خبر می‌دهد، به طوری که سال 1369 در میدان تیان من، ارتش چین وارد عمل می‌شود و جلوی دوربین‌ها، 3200 نفر دانشجو را قربانی می‌کند.”

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: “در حادثه مشابه دیگری که با قتل یک سیاه پوست از سوی پلیس امریکا در سال 1370 رقم می‌خورد و سیاه‌پوست‌ها به خیابان‌ها می‌ریزند، پلیس ایالتی، FBI، گارد ملی و نیروی زرهی یکی پس از دیگری آن قدر در مانده می‌شوند که سر انجام کار به حضور سپاه تفنگداران دریایی امریکا با توپ و تانک وسط خیابان‌های لس‌آنجلس و نیروی زمینی و ارتش 82 هوابرد می‌کشد، در حالی که ابعاد حادثه به هیچ وجه قابل مقایسه با رخدادهای ایران نبود و آن جا تلویزیون BBC فارسی و Face book و Touiter وظیفه سازماندهی اجتماعی یک انقلاب مخملی را بر عهده نداشتند.”

وی ادامه داد: “با وجود گستردگی توطئه‌ها و آگاهی از ابعاد بحران، نظام سیاسی کشور بالاترین ظرفیت را برای انتخابات در نظر گرفت و یک خودروی زرهی یا تانک در خیابان‌ها حضور نیافت، در صورتی که همان زمان در اعتراضی مسالمت‌آمیز در چین 186 نفر مسلمان کشته شدند و حجم انبوهی از تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در سطح خیابان‌ها ظاهر شدند.”

وی مدل ذهنی آیت الله خامنه ای را 3 وجهی دانست و گفت: “بر خلاف رهبرانی که در جهان تک بعدی می‌اندیشند، ذهن مقام معظم رهبری 3 وجهی است، که در راهبردها و راهکارها به خوبی نمایان است، به عنوان مثال ایشان در حوزه سیاست خارجی از 3 وجه عزت، حکمت، مصلحت نام می‌برند و در سیاست داخلی، مثلث عزت، رحمت و اقتدار را می‌سازند که این دو، در ضلع عزت با هم همپوشانی می‌کنند. حال اگر این مثلث‌ها را بیابید و ادامه بدهید، با یک ساختار و شبکه مواجه می‌شوید که دستگاه فکری و نقشه‌ استراتژیک رهبری را تشکیل می‌دهد.”

اکنون حسن عباسی دوباره وارد میدان شده است. او به گفته خودش در زمان خاتمی 400 سخنرانی و مناظره انجام داده، آن هم در شرایطی که جریان حامی او مشخص نبوده و تابلو نداشته است. اکنون حامیان او در اوج قدرت هستند.او همچنان دوست دارد مدافع احمدی نژاد و به ظاهر  تئوریسین راست های امنیتی ایران در بخش خصوصی باشد؛ چرا که کمتر کسی از سابقه امنیتی و نظامی او آگاه است.