متکی: عاشقتم، مالکی: ولم کن

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

امروز با حضور وزیر بهداشت داروی مداوای ایدز که ریشه گیاهی دارد، معرفی شد. تولید این دارو که یک سال پیش اعلام شده بود که ده سال قبل آغاز شده و دیروز گفته شد که پنج سال قبل آغاز گشته است، وارد بازار می شود. تا کنون سیزده واکسن جدید در هشت کشور جهان تولید شده است. از طرف دیگر رئیس جمهوری گامبیا نیز اعلام کرد که با استفاده از داروهای سنتی و گیاهی در طول سه روز ایدز را درمان می کند. وزیر سلامت گامبیا نیز از او حمایت کرد. آگاهان پیش بینی می کنند که احتمالا چاوز هم تا یکی دو روز دیگر اعلام می کند که داروی درمان ایدز را خودش با همکاری برادر کاسترو کشف کرده و این دارو می تواند در عرض دو ساعت بیماران را مداوا کند.

ایران، لبنان و فلسطین

اوضاع لبنان و فلسطین فعلا قروقاطی است. در اثر تندروی های این دو گروه در ترجیح منافع ایران به منافع ملی خودشان، در لبنان هم مسیحی ها، هم اهل سنت و هم شیعیان به اعتراض علیه حزب الله پرداختند. البته چنین واکنشی طبیعی است. فقط قسمت ناراحت کننده قضیه این است که ما عادت نداریم که بشنویم که به کسی گفته اند مزدور و جیره خوار جمهوری اسلامی، معمولا می گویند مزدور آمریکا، فعلا حال حسن نصرالله در لبنان اصلا خوب نیست. از طرف دیگر فتح نیز اعلام کرد که شش نفر از ایرانی هایی را که به حماس کمک می کردند دستگیر کرده است. لاریجانی هم که با نماینده جهاد اسلامی که خودش دو میلیون مشکل بدتر از حماس دارد، ملاقات کرده بود، این موضوع را تکذیب مرد و گفت: « دستگیری هفت ایرانی دروغ است.» علی لاریجانی هم در حالی که یکی باید بیاید مملکت را از دست دولت احمدی نژاد نجات بدهد، گفت: « از تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین حمایت می کنیم.» وی در مورد تشکیل یک دولت وحدت ملی در ایران گفت: اصلا، مگر اینکه از روی نعش ما رد بشوند. علی لاریجانی برای نشان دادن منظورش از نعش دراز کشید و چند دقیقه در همان حال باقی ماند.

متکی: عاشقتم، مالکی: ولم کن

یک اسمش متکی است، یکی اسمش مالکی است. یکی گیر داده که می خوامت، عاشقتم، منو با خودت ببر خونه تون، آن دیگری می گوید که نمی خوام، برو، دست از سرم بردار. باباجان! عزیزم، عشق که زورکی نمی شود. به زور می خواهیم عراق را از دست آمریکا نجات بدهیم و مشکلات این کشور را حل کنیم، آنها هم با اشاره می گویند برو، نمی رویم، بعد یواشکی می گویند لطفا بروید بیرون، بعدا تشریف بیاورید، نمی رویم، بعد با صدای بلند می گویند اگر بیرون بروید بهتر است، نمی رویم، بعد طرف عصبانی می شود و مثل مالکی داد می زند و می گوید: برو گمشو بیرون!

دیروز منوچ متکی، عضو شریف وزارتخارجه، با عبدالعزیز حکیم دیدار کرد. حکیم بلافاصله و قبل از اینکه متکی مثل سریش بچسبد، گفت: « حامل هیچ پیامی نیستم.»، متکی هم در حالی که دست های حکیم را محکم گرفته بود که طرف از جلوی دوربین فرار نکند، از موضع وزیر خارجه عراق گفت: « آمریکایی هاباید رویکردشان را در عراق تغییر دهند و هرچه سریع تر دیپلمات های ما را آزاد کنند.» متکی که احساس می کرد عضو کابینه مالکی است، گفت: « مسوولیت امنیت عراق باید به دست دولت نوری مالکی سپرده شود.» نوری مالکی هم تعارف را بکلی کنار گذاشت و در مصاحبه با سی ان ان در حالی که کل مهرش را حلال و جانش را آزاد اعلام کرده بود، گفت: « من اطمینان دارم و باز اطمینان کامل دارم که ایران نظامیان آمریکایی در عراق را نشانه گرفته است، اما اجازه نمی دهم کشورم به میدان نبرد شما تبدیل شود… ما از ایران و آمریکا می خواهیم مشکل خود را در مکان دیگری حل کنند… نه به ایران بخاطر شیعه بودن مردمش اجازه می دهیم سیاستهای خود را در عراق پیاده کند و نه به کشورهای عربی اجازه می دهیم که به دلیل همزبان بودن با ما، در امور داخلی کشور دخالت کنند.» آگاهان اعلام کردند که بعد از شنیدن اظهارات مالکی، متکی گفته است که اظهارات متکی را نمی پذیرد، چون این اظهارات به معنی دخالت در سیاست های عراق است و نخست وزیر عراق حق ندارد در مسائل داخلی و خارجی عراق دخالت کند.

عراق در انفجار دائمی

اوضاع عراق وحشتناک بحرانی است. من فکر می کنم با این اوضاع اگر آمریکا از عراق خارج شود، حداقل چهار میلیون از جمعیت عراق به اردن فرار می کنند، بقیه هم همدیگر را منفجر می کنند. مشکل اینجاست که عراق هم مثل لبنان سالن بوکس همسایگان کشورش شده است. پریروز در یک حمله انتحاری در بازار مود غذایی بغداد 52 نفر کشته و 122 نفر زخمی شدند. دیروز هم در یک انفجار در یک منطقه مسکونی 121 نفر کشته و 226 نفر زخمی شدند. الوطن نوشته است که جیش المهدی از شهرک صدر عقب نشینی کرده و به طرف ایران آمده است. اما ایران همه چیز را تکذیب کرد. از طرف دیگر هاشمی رفسنجانی دیروز با عبدالعزیز حکیم دیدار کرد و مثل همیشه یک پاسخ « اکبرگونه» که به هیچ جایی و هیچ چیزی برنخورد به حکیم مورد نظر داد و گفت: « در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، آماده هرگونه همکاری برای سازندگی عراق هستیم.»

احمدی نژاد فاضلاب اصفهان را افتتاح کرد

احمدی نژاد فعلا مشغول کارهای عمرانی است و قرار است تا هفت روز دیگر ایران را به قله های اتمی برساند. دیروز رئیس جمهور به یک کار نسبتا مفید که در آن برخلاف سیاست خارجی و داخلی و اقتصاد تخصص دارد پرداخت و فاضلاب شمال اصفهان را افتتاح کرد و گفت: « مردم سرمایه گذاری کنند، دولت حمایت می کند.» آگاهان توضیح دادند که احتمالا احمدی نژاد با سرمایه های مردم همان برخوردی را خواهد کرد که با سرمایه های کشور کرده است. وی که هنوز موفق نشده است با دوستان دو ماه قبل خود به یک نظر واحد برسد، گفت: « امروز باید همه ایران یک تن، یک قلب و یک اندیشه باشد.» مردم ایران هم گفتند: چشم، حتما این کار رو می کنیم، منتهی بگذار برای سه سال بعد. احمدی نژاد که پریروز به بشاگرد رفته بود، درآنجا به آمریکا گفت: « دوران استیلای شما به پایان رسیده است و ملت ایران همه موانع را از پیش پای خود برداشته است.» آگاهان توضیح دادند که مردم نگران نباشند، ایشان فعلا حال شان خوب نیست و هر چیزی ممکن است بگویند. احمدی نژاد که به نظر می رسید اصلا در جریان مسائل کنونی اقتصاد و سیاست کشور نیست و تازه از سفر 28 ساله به سیبری به ایران بازگشته است، گفت: « ایران باید به عنوان الگو در عرصه جهانی مطرح شود.» وی توضیح نداد که اگر مطرح نشود چه اتفاقی خواهد افتاد. کارشناسان اعلام کردند که بعد از افتتاح سد بشاگرد و فاضلاب اصفهان پیش بینی می شود که رئیس جمهور در دو هفته آینده برای افتتاح این مراکز برود.

1) کارخانه تولید کود شیمیایی قزل تپه

2) افتتاح کارخانه لوله باز کنی شاه عبدالعظیم

3) افتتاح تعاونی کشبافی چمن آباد ازندریان

دوربین ها را خاموش و روشن کنید

شما فکر می کنید چرا وقتی می توانیم کاملا منطقی کاری را انجام دهیم آن کار را نمی کنیم، بعد به زور مجبور می شویم همان کار را بکنیم و هم چوب را بخوریم و هم پیاز را؟ سه روز قبل اعلام شد که بازرسان آژانس حق ورود به ایران ندارند، دو روز قبل اعلام شد که بازرسان می توانند به ایران وارد شوند. دیروز صبح اعلام شد که دوربین های آژانس خاموش می شوند، دیروز عصر اعلام شد که دوربین های اضافی هم محض تفریح در اصفهان کار گذاشته شده است. لاریجانی گفت: « همکاری با آژانس ادامه می یابد و بازرسی ها همچنان آزاد خواهد بود. دوربین ها کار می کند.» البته یک مشکل بزرگ هم حل شد و شش نفر از نمایندگان غیرمتعهدها از « مصر، مالزی، الجزایر، سودان، کوبا و سوریه» به دعوت جمهوری اسلامی برای نشان دادن شفافیت در فعالیت های هسته ای دعوت شدند. مسوولان سازمان انرژی اتمی از این شش نفر خواستند که هر جا را می خواهند بازدید کنند، اما آنها گفتند: نه، هر جا که شما دوست دارید، ما مهمون شمائیم. قرار است این گروه شش نفره بعد از بازدید از نقش جهان و مسجد جامع اصفهان، از همه طبقات عالی قاپو بازدید کنند و سوار بر کالسکه نفری شش بار دور میدان نقش جهان بگردند.

هیلاری کلینتون: شاید به ایران حمله کنم

ایران دارد روزها را پشت سر هم از دست می دهد و مثل این یک سال گذشته هر روز بلاتکلیف تر و منفعل تر رفتار می کند. تنها کاری که ایران دارد انجام می دهد این است که بهانه های کافی را به آمریکا و سازمان ملل می دهد. نظامی ها دوست دارند جنگ بشود، راست های میانه رو مثل علی لاریجانی هاج و واج و بهت زده اند، هاشمی مثل ماهی های پشت شیشه آکواریوم فقط دهانش تکان می خورد و صدایی از آن خارج نمی شود، اصلاح طلبان هیچ کاری از دست شان برنمی آید، رادیکال ها هم پشت به تانک ها سعی می کنند اصلا به روی خودشان نیاورند که چه وضعی در انتظار همه است. این وسط تنها اقدامی که ممکن است به یک نتیجه ای برسد همین کار 40 نماینده مجلس است. از طرف دیگر آمریکایی ها هم دارند افکار عمومی کشور خودشان و جهان را برای تحت فشار دادن بیشتر ایران آماده می کنند. وزیر دفاع آمریکا برای هزارمین بار اعلام کرد که واشنگتن به فکر حمله به ایران نیست. اما هیلاری کلینتون اعلام کرد که اگر رئیس جمهور شود شاید به ایران حمله کند. شما فکر می کنید کجای کار مشکل دارد؟ دکتر خرم گفت: « هدف کوتاه مدت آمریکا این است که ایران کماکان فرصت ضرب الاجل شورای امنیت را از دست بدهد.» لاوروف هم که مثل همیشه داروی خواب آور برای کاهش اضطراب مسوولان مملکت آورده است، گفت: « آمریکا به روسیه اطمینان داده که به ایران حمله نمی کند.» از طرف دیگر مانور نظامی شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، یعنی عربستان، قطر، عمان، کویت، امارات و بحرین آغاز شد. ظاهرا علت برگزاری این مانورها ترساندن دولت بورکینافاسو است. رحیم صفوی هم برای اینکه بهانه جدیدی به دست آمریکا بدهد، گفت: « خاورمیانه اسلامی در حال شکل گیری است.»

اصلاح طلبان به هاشمی نزدیک شدند

اوضاع اگر همین طور پیش برود من امیدوارم که اصلاحات احتمالا تا 718 سال دیگر به نتیجه برسد. من فکر می کنم مشکل اصلاح طلبان این است که تا بیایند یک تصمیم بگیرند شش ماه طول می کشد و وقتی تصمیم شان را می گیرند موضوع عوض شده است. مثلا در انتخابات زمانی که مشارکت تصمیم گرفت که با جدیت وارد کارزار انتخاباتی مشترک با کارگزاران شود، احمدی نژاد شش ماه بود رئیس جمهور شده بود. دیروز جبهه مشارکت بعد از دیدار با هاشمی اعلام کرد: « به هاشمی نزدیک تر شده ایم.» آگاهان پیشنهاد کردند که: از جای تان تکان نخورید، چون تا برسید به خیابان بمباران شروع شده است.

سیاست نان به نرخ روز توقیف شد

اولین بار است که من معتقدم توقیف یک روزنامه در ایران کاملا با دلیل منطقی و بجا و بموقع صورت گرفته است. روزنامه اولترا راست « سیاست روز» به دلیل اهانت به اعتقادات اهل سنت توقیف شد. این روزنامه در یک اشتباه چاپی خلیفه دوم مسلمانان را زنازاده خواند. یوسف پور، نوع کمدی از تراژدی شریعتمداری، ضمن اینکه ظاهرا هیچ ناراحتی از این حرکت وحشتناک روزنامه اش نداشت، گفت: « هنوز نمابر توقیف به ما نرسیده است.» البته سردبیر روزنامه از این کار عذرخواهی کرد و ظاهرا قرار است روزنامه که موقتا توقیف شده است، بزودی منتشر شده و اشتباهش را اصلاح کند. البته سوء استفاده نشود، من در این حالت هم معتقد به توقیف دائمی روزنامه نیستم، همین که دو سه روزی توقیف بشوند و طبیعتا به عنوان اهانت به اعتقادات یک میلیارد مسلمان مجازات شوند کافی است. ولی خودمانیم، اگر بخاطر این توهین مسلمانان جهان سفارتخانه های ایران را در سراسر جهان آتش بزنند، چه حالی پیدا می کنید؟

سایت شیعه نیوز

یکی جلوی اینها را بگیرد. فقط کافی است یک نفر از آن یک میلیارد مسلمان اهل سنت وارد این وب سایت بشود و این نوشته ها را بخواند و روز بعد بخاطر دفاع از اعتقاداتش خودش و صد نفر شیعه را منفجر کند. در سایت شیعه نیوز به نقل از کتابی به نام تاریخ بریتانیا، که من نمی دانم از کجا کشف شده است، متنی ترجمه شده است. در این متن آمده است که « در سال 685 میلادی این جا در بریتانیا آسمان خون بارید و هرجا شیر یا کره خوراکی بود، تبدیل به خون شد یا رنگ آن سرخ گردید.» در توضیح این متن نوشته شده است: « اگر زمان یاد شده( یعنی سال 685 میلادی) را به سال هجری تبدیل کنیم، این زمان با سال 61 هجری قمری مطابق خواهد بود، یعنی همان سالی که سید و سالار شهیدان و آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به همراه اصحاب و خاندانش به شهادت رسیدند. الا لعنته الله علی امه قتلت ابن بنت نبیه.»

یک توضیح ساده: روز عاشورای سال 61 هجری قمری یعنی روز شهادت امام حسین دقیقا روز دهم اکتبر 680 میلادی است. و اینکه در سال 685 در بریتانیا به چه دلیل باران خون باریده، هیچ ربطی به تاریخ روز عاشورا ندارد. چون تاریخ این باران خونین پنج سال بعد از واقعه عاشوراست.

توضیح دوم: اینکه چرا یک سایت به این عظمت از یک آدمی که سواد معمولی داشته باشد و بداند که حضرت امام حسین در چه روزی به سال میلادی شهید شده، استفاده نمی کند، برای من معلوم نیست، اما خیلی هم مطمئن نیستم که صاحبان این وب سایت جز برای کسب درآمد چنین دروغهایی بگویند.

ماجرای ابولولو فیروز

مسعود بحرینی مدیر سایت شیعه است. در این وب سایت در مورد در مورد ماجرای ابولولو نقل قول آیت الله تسخیری که گفته است « فتنه انگیزان می خواستند از ماجرای ابولولو( بابا شجاع الدین ابولولو فیروز) سوء استفاده کنند.» نقل قولی از آیت الله میرسید محمد یثربی در مورد کنفرانس دوحه کمنشر شده است. وی گفته است: « خودباختگی و فضاحت در کنفرانس دوحه مورد امضای هیچیک از دانشمندان و علمای شیعه نیست… لعنت کردن عمر به عنوان قاتل حضرت زهرا واجب است.» در این وب سایت تیترهای زیر را می توانید بخوانید: « هیتلر یهودی صهیونیست بود.»، « سگهای ولگرد جسد متعفن صدام را خوردند.»، « چهره خوک مانند صدام و بوی متعفن جسد او در هنگام تدفین.»، « چه کسی به داد شیعیان لبنان خواهد رسید؟»، « تصویر چنار خونبار زرآباد الموت که در ایام عاشورا خون از آن جاری می شود.» توضیح ضروری اینکه اصلا لازم نیست برای تحریک اهل سنت به کشتن شیعیان کسی چیزی بگوید، فقط لازم است آنها همین سایت را ببینند.

توضیح اول: این وب سایت معتقد است که دشمنی اصلی شیعیان با قاتل حضرت زهرا(س) است و قاتل این حضرت هم خلیفه ای است که همه اهل سنت به او احترام می گذارند.

توضیح دوم: این وب سایت هم معتقد است باید از یهود اجتناب کرد( نه صهیونیست ها، بلکه تمام یهودی ها) و هم معتقد است که هیتلر که به قول سعید امامی 250 هزار یهودی را کشته و به قول یهودی ها 6 میلیون نفر از آنها را کشته است، نه تنها یهودی بود، بلکه صهیونیست هم بود.