بهمن به انفرادی رفت، بقیه ممنوع الملاقات شدند

لیلا طیری
لیلا طیری

» دور جدید فشار بر زندانیان سیاسی و مطبوعاتی؛

انتقال مجدد بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار به سلول انفرادی و قطع تماس های تلفنی زندانیان بند 350 با خانواده هایشان در حالی صورت می گیرد که یک روز قبل دادستان تهران در زندان اوین حضور یافته و با زندانیان سیاسی و مطبوعاتی دیدار کرده بود. از سوی دیگر در حالیکه بنا بر اخبار منتشره، قاضی پرونده احمد زیدآبادی، سه بار تاکنون حکم آزادی این روزنامه نگار را به زندان اوین فرستاده اما همچنان از آزادی او ممانعت به عمل آمده است.

 

انتقال  احمدی امویی به انفرادی

یک روز پس از آنکه خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در نامه‌ای به دادستان تهران نسبت به وضع نامناسب بند350  زندان از جمله شیوع آنفلوانزا، نبود مراقبت های بهداشتی و سرمای بند اوین اعتراض کردند، بهمن احمدی امویی به سلول انفرادی منتقل شد و تماس تلفنی سایر زندانیان بند 350 قطع شد.

بر اساس گزارش ها، “از سوی مسئولان زندان اوین به زندانیان سیاسی حاضر در بند 350 اعلام شده که از این پس می‌بایست شماره تلفن‌های مورد نظرشان را به زندان بدهند تا از سوی زندان با خانواده‌هایشان تماس گرفته شود.” امری که با اعتراض شدید زندانیان سیاسی مواجه شد و در پی این اعتراض، بهمن احمدی‌امویی، به سلول انفرادی منتقل شد.

طی روزهای گذشته بیش از 100 نفر از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات به بند 350 منتقل شده اند، بندی که به بند کارگری معروف است.

محمد اولیایی فرد، وکیل تعدادی از متهمان رویدادهای پس از انتخابات دراین زمینه به سایت هم میهن گفته است: از 10 روز پیش به این سو بخش بزرگی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زیر زمین بند 350 تجمیع شده اند. این در حالی است که بند یاد شده از نظر استانداردهای بهداشتی دچار مشکلات و نارسایی های بسیاری است که به طبع این نارسایی ها در زیر زمین بند دوچندان است.

وی افزوده است: تا 3 روز پیش امکان 5 دقیقه مکالمه تلفنی روزانه برای هریک از زندانیان این بند وجود داشته که نسبت به زمان مجاز مکالمه در سایر بندها بسیار ناچیز است. به همین دلیل تعدادی از موکلین اینجانب نسبت به این امر اعتراض کرده اند اما ظاهرا آقای صداقت مسوول زندان در پاسخ به این اعتراض ها گفته اند به دستور دادستان زمان مکالمه تلفنی زندانیان سیاسی از این پس تنها 2 دقیقه در هفته آن هم با حضور مامور خواهد بود که متاسفانه ظاهرا این مساله در حال اجرا است وتماس های موکلین اینجانب با خانواده ها و و کیل خود در روزهای گذشته تقریبا قطع شده است.

 

زندان اوین دستور قاضی را نمی پذیرد

احمد زیدآبادی در حالی همچنان در بازداشت به سر می برد که وثیقه این روزنامه نگار توسط خانواده او تودیع شده است.

مهدیه محمدی، همسر این روزنامه  در این زمنیه توضیح داده است که: “قاضی شعبه بیست و شش به من و وکیل مدافع احمد زید آبادی گفته است که تاکنون سه بار نامه آزادی زید ابادی را برای مسوولان زندان اوین ارسال کرده است، اما زندان اوین مانع آزادی او می شود. من می خواهم بدانم این «زندان» کیست و چیست که می تواند حکم قاضی را اجرا نکند و مانع آزادی همسرم شود؟ اینها چه کسانی هستند که قانون را به راحتی زیر پا می گذارند؟ زندان این قدرت غیرقانونی را از کجا آورده است؟”

خانم محمدی افزوده است: “قاضی پرونده از هفته پیش تاکنون چند جور حرف زده اند. یکشنبه هفته پیش به ما گفتند وثیقه بیاورید. دوشنبه وقتی نامه کارشناسی سند را به دادگاه ارائه دادیم گفتند که فعلا دست نگه دارید! سه شنبه به ما گفتند شرمنده هستیم تا فردا دست نگه دارید. چهارشنبه گفتند که هنوز نامه از ثبت نیامده است. شنبه این هفته گفتند نامه از ثبت آمده است و نامه آزادی اش را هم همین امروز می فرستیم. قاضی این پرونده یا استقلال ندارد و یا آدم متزلزلی است که چنین رفتار می کند”.

 

پیام فیض الله عرب سرخی

فیض اله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی روز دوشنبه در ملاقات با خانواده، ازمهندس میرحسین موسوی به دلیل دیدار با خانواده اش و پیگیری وضعیت وی تشکر کرد.

فاطمه عرب سرخی، دختر این فعال سیاسی در این مورد به سایت نوروز گفت: پدرم گفته که برای من پیگیری مهندس میر حسین موسوی بسیار مهم بوده و مهندس موسوی قطعاً واقف است که برخی محدودیت های احتمالی برای زندانیان، نباید مانع از پیگیرهای ایشان از وضعیت خانواده های زندانیان سیاسی شود.

خانم عرب سرخی، وضعیت پدرش را بسیار عالی توصیف کرد و گفت که پدرم در این دیدار تاکید کرد که “ تا آخر پای همه ی اعتقاداتم ایستاده ام”.

 

دادگاه صفایی فراهانی، تاج زاده و میردامادی

وکیل مدافع محسن صفایی فراهانی از برگزاری دادگاه موکلش در اوایل هفته آینده در شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت غیرعلنی خبر داد.

هوشنگ پوربابایی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت:پیش از این بیست‌وسوم آبان ماه قرار بود پرونده موکل در شعبه مذکور مورد رسیدگی قرار گیرد که به دلیل عدم انتقال وی از زندان اوین، جلسه رسیدگی تجدید و به وقت دیگری موکول شد.

وی هم چنین در مورد برگزاری دادگاه سید مصطفی تاج زاده و محسن میردامادی گفت: هنوز مطالعه کافی بر روی پرونده این دو موکل انجام نشده و تعیین وقتی نیز از سوی دادگاه صورت نگرفته است.

 

توضیح خانواده دکتر ملکی

خانواده دکتر محمد ملکی با ارسال توضیحی درباره اخبار منتشره برخی سایت ها در باره این زندانی سیاسی توضیحاتی ارائه کردند.

در این توضیح آمده است: “عصر امروز مورخ 26 آبان 88 خبری بر روی سایت های خبری با عنوان «انتقال دکتر محمد ملکی به بند 350 زندان اوین» قرار گرفت. لازم به توضیح است که از ابتدای بازداشت دکتر محمد ملکی، خبررسانی درباره وضعیت ایشان تنها توسط اعلام رسمی خانواده و یا در مصاحبه های همسر ایشان انجام میگرفت و این مطلب در توضیحی پیشتر نیز اعلام شده بود. در پی تماس تلفنی امروز دکتر ملکی از زندان، خانواده اطلاع پیدا کرد که ایشان را به بند عمومی منتقل کرده اند اما درباره بندی که ایشان در آن هستند، صحبتی نشد. تا قبل از این نوشته، خانواده در این ارتباط خبری رسما منتشر نکرده بود و مشخص نیست که خبر فوق چگونه و توسط چه منبعی بر روی برخی سایت ها قرار گرفته است. همچنین در بخش دیگری از خبر انتشاریافته آمده بود که: “دبیر شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران در اولین ماه بازداشت خود هر روز به مدت 5 الی 6 ساعت تحت بازجویی قرار داشته و بازجویی‌های وی با توهین و هتاکی همراه بوده است.” گذشته از اینکه عنوانی که برای دکتر محمد ملکی ذکر شده نامتعارف میباشد، اما درباره نحوه بازجویی دکتر ملکی ادعایی در این خبر است که هرگز خانواده چنین ادعایی را مطرح نکرده است. اگر چه خانواده همواره به ذات دستگیری ایشان و انجام بازجویی، در شرایطی که دکتر ملکی از بیماریهای متعدد رنج میبرد، معترض بوده، اما هرگز خبری در تایید یا رد توهین و هتاکی درحین بازجویی نداشته است.

بدین وسیله ضمن قدردانی از تمامی سایتهای خبررسانی که در این مدت یاریگر خانواده های زندانیان سیاسی بوده اند، خانواده ملکی اعلام میکند که تنها خبر انتقال دکتر ملکی به بخش عمومی را تایید کرده و ادعاهای دیگر در محتوای خبر فوق توسط خانواده تایید نمیشود.

لازم به تاکید مجدد است که بر طبق روال قبلی، هرگونه خبری درباره وضعیت دکتر محمد ملکی تنها از طریق خانواده ملکی و یا در مصاحبه همسر و یا فرزندان ایشان اعلام میگردد.”