خامنه‌ای: خدا نگذاشت فکر کنم تصمیمات مال من است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دعا کنید پیمودن راه خدااستمرارپیدا کند

در حالی که تاکنون کمتر پیش آمده سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با علما و مراجع‌تقلید در قم منتشر شود، یک وب‌سایت اصول‌گرای متعلق به شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی، دست به انتشار جزییاتی از دیدار اخیر رهبر جمهوری‌اسلامی با آیت‌الله مصباح یزدی زد.

رهبر جمهوری اسلامی طی چند ماه اخیر بیش از۵ بار به قم سفر کرده و با برخی مراجع تقلید، دیدار و گفتگو داشته است. متن و محور بسیاری از دیدار‌های وی با مراجع تقلید تاکنون منتشر نشده و این برای نخستین‌بار است که بخش‌هایی از دیدار‌های وی با روحانیون قم به صورت گزینشی منتشر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکات مطرح شده در این دیدار، که توسط سایت بی‌باک نیوز نقل شده، این است که: “این را  الحمدلله من می‌دانم و خداوند متعال نگذاشته من اشتباه کنم و تصور کنم که این مربوط به شخص من است”.

وی همچنین اضافه کرده است: “توقع ما از این مجموعه محترم و عزیز این است که دعا کنند تا منشا این محبت‌ها که توجه به خدا و پیمودن راه خداست در ما استمرار پیدا کند و باقی بماند”.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار، درباره مصباح‌یزدی هم چنین سخن گفته است: “بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می‌دانم. واقعا می‌دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه‌ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را – حالا به این تعبیر بگوییم – خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا”.

این البته نخستین بار نیست که رهبر جمهوری‌اسلامی به تمجید و تعریف از مصباح‌یزدی – که در افواه عمومی به عنوان یک روحانی تندرو شناخته می‌شود – می‌پردازد. وی پیش از این نیز، در زمانی که بحث‌های مصباح در نمازجمع با انتقادات تند اصلاح‎‌طلبان مواجه شده بود، وی را “مطهری زمان” نام داده بود.

 

 

گفتنی است پیش از این سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، پاسخ وی به استفتایی پیرامون “التزام به ولایت فقیه” رامنتشر کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی التزام به این اصل را “واجب شرعی” دانسته و “ولی فقیه” را  “مجتهد جامع‌الشرایط”، “جانشین امام زمان در زمان غیبت” و همچنین “شعبه‌ای از ولایت ائمه‌ اطهار” و “رسول‌ خدا” نامیده و خاطرنشان ساخته بود که اطاعت از دستورات حکومتی، نشانگر “التزام کامل به ولایت فقیه” است.

 پاسخ رهبر جمهوری‌اسلامی به طور گسترده در رسانه‌های داخل و خارج از کشور منعکس شد و برخی  آن را به عنوان نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره اختیارات نامحدود خود در عرصه حکومتی و نفی اراده و خواست مردم در تاثیر گذاری بر سرنوشت خود مورد انتقاد قرار دادند. در حالی که رسانه‌های طرفدار حکومت نوشتند محور اصلی این پاسخ، لازم ندانستن اعتقاد قلبی و شرعی به ولایت‌فقیه به عنوان شرط التزام به این اصل بوده است.

در همان زمان مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که: “اختیارات و دامنه ولایت فقیه آن‌قدر توسعه داده شد که بعید می‎‌دانم در مواردی، این مقدار اختیار از سوی خداوند به پیامبران و ائمه معصومین نیز داده شده باشد و حتی گمان نمی‌کنم که خدا چنین حقی برای چنین برخوردی با بندگان را برای خودش در نظر گرفته باشد.”

این جنجال‌ها باعث آن شد که سایت دفتر خامنه ای با انتشار یادداشتی تلاش کند به ابهامات پیرامون این قضیه پاسخ دهد: “ین استفتا، استمرار سیره و سلوک سیاسی رهبر انقلاب اسلامی از منظر فقهی بود”.

 بسیاری از اطرفیان رهبر جمهوری‌اسلامی بارها سخن از روابط ویژه وی، با امام دوازدهم شیعیان، به میان آورده بودند: “در تمام مشکلاتی که برایش پیش می‌‌‌آید قبلش یا بیابان می‌رود و با حضرت خلوت می‌کند یا جمکران می‌رود و یا حرم حضرت رضا می‌رود، آنجا را در بغل می‌گیرد و کلید را از آنها می‌گیرد و درب‌ها را باز می‌کند. حضور در بیابان‌ها یا در مسجد جمکران برای رفع مشکلات سیره مستمر زندگی حضرت آقا بوده و هست”.

 

انتقاد ازتصمیمات خامنه ای

در همین حال، در 20 ماه گذشته انتقادات بسیاری از آیت‌لله خامنه‌ای به دلیل اتفاقات رخ‌داده در اعتراضات پس از انتخابات شده است. پس از گذشت سه دهه از جمهوری اسلامی، از انتخابات 22 خرداد 88 شاهد 20 ماه نامه‌نگاری‌های صریح  و تاریخی در  انتقاد مستقیم از رهبر جمهوری‌اسلامی بودیم. در این مدت از یک سو خانواده‌های زندانیان سیاسی به طور مستقیم، رهبر جمهوری‌اسلامی را مورد خطاب قرار دادند و از سوی دیگر، علاوه بر آیت الله منتظری، میرحسین موسوی و کروبی، هاشمی رفسنجانی نیز برای اولین بار زبان به انتقاد صریح از علی خامنه ای گشود. همچنین بسیاری از فعالان سیاسی، با انتشار نامه‌های سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی، به انتقاد از وی پرداخته اند. دامنه این انتقادات حتی به محمد نوری‌زاد، نویسنده سابق روزنامه کیهان نیز کشیده شد.

رهبر در قانون اساسی جمهوری‌اسلامی، بالاترین مقام رسمی کشور است که توسط مجلس خبرگان برگزیده می‌شود. براساس اصل 110قانون اساسی، وی دارای اختیارات مشخصی است که باید در چارچوب آن عمل کند.

اما آیت‌الله خامنه‌ای به تدریج از این حد قانونی فراتر رفته و به اختیارات خود افزوده است.

علاوه بر نیروهای مسلح - سپاه، ارتش و نیروی انتظامی - و مجمع تشخیص مصلحت نظام که اعضای آن را مقام رهبری تعیین می‌کند، دادگاه ویژه روحانیت، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت و آستان قدس رضوی از دیگر نهادهایی هستند که به طور مستقیم زیر نظر رهبر جمهوری‌اسلامی فعالیت می‌کنندوهیچ نهادی حق تحقیق و تفحص در مورد عملکرد آنها را ندارد.

این در حالی است که عملکرد رهبر جمهوری‌اسلامی به گونه‌ای بوده که بنا به اعتراف تشکل‌های اصول‌گرا، “بسیاری از نخبگان حوزه پشتیبان رهبری نیستند”.

 مجمع مطالبه مردمی مشهد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بسیاری از نخبگان حوزوی در عمل پشتیبان ولایت فقیه نیستند و رهبری را در حد یک “نخبه سیاسی” می‌دانند. بسیاری از نخبگان حوزه و دانشگاه در جریان حوادث سال گذشته هم به خاطر “واهمه از هزینه کردن آبرو یا موقعیت‌شان” حاضر به دفاع از رهبر جمهوری اسلامی نشدند.

از سوی دیگر، بحث رابطه با امام زمان یا الطاف خداوندی نسبت به رهبر جمهوری‌اسلامی در حالی مطرح می‌شود که ماه گذشته، یک فرمانده سابق سپاه به همین دلایل، اعدام شد. در همان زمان خانواده وی اعلام کرده بودند: “نظام خود مروج افکار امام زمانی است و احمدی‌نژاد بارها از تلویزیون بطور مستقیم وغیر مستقیم از ارتباط با امام زمان گفته است. چرا فقط فرزند ما اعدام می‌شود”.

پیش از این و در طی اعتراضات رخ داده در کشورهایی چون تونس و مصر نیز چهره‌های اصول‌گرا تلاش کرده بودند آیت‌الله خامنه‌ای را در جایگاه “ولی‌امر مسلمین جهان” قرار دهند و از مردم مصر و تونس خواسته بودند از وی تبعیت کنند.

پیش از این عبد‌النبی نمازی، امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی درباره رهبر جمهوری‌اسلامی چنین گفته بود: “دنیا در نظر ولی‌فقیه حقیر است و تمام رهبران جهان به غیر ازآیت‌الله خامنه‌ای دارای پرونده‌های اخلاقی و اقتصادی هستند. کارنامه ۲۱ ساله مقام معظم رهبری کارنامه کاملا درخشانی است که در آینده کشف خواهد شد. از آن‌جا که ولی‌فقیه نایب امام دوازدهم شیعیان است، نمی‌توان برای آن حدود زمانی و مکانی تعیین کرد. همان‌طور که حکومت امام، زمان‌بردار نیست، حکومت ولی فقیه نیز زمان‌بردار نیست.”

احمد خاتمی، دیگر عضو مجلس خبرگان نیز در نماز جمعه تهران، چنین سخن گفته بود: “ما ولی فقیه خود را جانشین امام زمان می‌دانیم”.