ملاقات با احمدی نژاد، شرط آزادی زندانیان آلمانی

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از دیدار اجباری وزیر خارجه آلمان از تهران

جودی دمپسی

دفتر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه به انتقاد ازتصمیم وزیرخارجه این کشور برای دیدار با رئیس جمهور ایران در آخر هفته گذشته پرداخت و اعلام کرد، این بهایی بود که باید برای آزادی دو روزنامه نگار آلمانی پرداخته می شد و چیزی را درباره موضع انتقادآمیز آلمان در برابر دولت ایران تغییر نداده است.

استفن سیبرت سخنگوی صدر اعظم آلمان گفت: “در چنین شرایطی، مهم  سبک و سنگین کردن فواید و زیان هاست. ما همچنان در قبال این واقعیت که اوضاع حقوق بشر و آزادی های سیاسی در ایران به نحو غیرقابل قبولی ناگوار است، کاملاً صریح و شفاف هستیم.”

ایران به دلیل برنامه هسته ای و سرکوب مخالفانش هدف تحریم ها و انزوای سیاسی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

گیدو وسترول وزیر خارجه آلمان روز شنبه برای بازگرداندن دو روزنامه نگار روزنامه بیلد و سونتاگ به تهران سفر کرد. این دو خبرنگار از ماه اکتبر و به دنبال تلاش  برای مصاحبه با اعضای خانواده سکینه آشتیانی زنی که به اتهام زنا به سنگسار محکوم شده بود، زندانی شده بودند.

مسؤولان وزارت خارجه آلمان می گویند پس از چند هفته مذاکره، ایرانی ها در هفته گذشته به آزادی روزنامه نگار مارکوس هلویگ و عکاس جنز کخ تن دادند. شرط آزادی آنها هم دیدار آقای وسترول با محمود احمدی نژاد بود.

وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد در طول این دیدار یک ساعته موضوعات محدودی مورد بحث قرار گرفت و آقای وسترول به دفعات معضل حقوق بشر ایران را پیش کشیده است.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: “سفر وزیر خارجه هیچ هدفی جز نیت انساندوستانه نداشته است. ما آنچه را برای حل و فصل پرونده دو شهروندمان و بازگرداندن آنها به وطن پس از چهار ماه لازم می دیدیم، انجام دادیم.”

به گفته مقامات، آقای وسترول خانم مرکل را در جریان سفر خود قرارداده بود اما مرکل از قبل از دیدار وزیر با آقای احمدی نژاد مطلع نبوده است. با این حال سخنگوی مرکل تأکید کرد خانم مرکل از نتایج سفر خرسند است.

حسن قشقاوی مقام مسؤول در وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گفت دیدار آقای وسترول، “شکست سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران” را اثبات کرد. بر اساس سیاست این اتحادیه، به وزاری خارجه اتحادیه اروپا توصیه شده مگر به دلایلی خاص و محدود، از سفر به ایران صرفنظر کنند. آقای قشقاوی گفت: “دیدار آقای وزیر پایانی است برای تصمیم اتحادیه اروپا.”

گروه های مخالف ایران در خارج این سفر را محکوم کردند و گفتند آلمان در برهه ای به تشویق ایران دست زده که نیروهای امنیتی در حال سرکوب معترضان دموکراسی خواه بودند.

منبع: نیویورک تایمز- 21 فوریه