وضعیت کروبی خطرناک است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» محتبی واحدی در مصاحبه با روز:

با انتشار خبر دستگیری علی کروبی، حصر فاطمه کروبی، و حمله لباس شخصی ها به منزل مهدی کروبی که همراه با پرتاب چند نارنجک صوتی به ساختمان مسکونی وی بوده، حصر رهبران جنبش سبز وارد فاز تازه ای شده است.

مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی به “روز” گفته است که خانم کروبی از یک هفته پیش در حصر خانگی قرار گرفته و نمی تواند از منزل خارج شود.مهدی کروبی، خود از ۱۴ روز پیش در حصر خانگی قرار گرفته، تلفن های ثابت و همراه و اینترنت او قطع شده بود  اما فاطمه کروبی امکان خروج از منزل و دیدار با فرزندانش را داشت که از هفته گذشته او نیز همراه با مهدی کروبی در حصر قرار گرفته و اجازه خروج از منزل و دیدار با خانواده اش را ندارد.

دفتر آقای کروبی توسط ماموران امنیتی اشغال شده و به گفته آقای واحدی پس از حمله نیروهای لباس شخصی در بامداد دوشنبه، محدودیت های آقای کروبی نیز بیشتر شده به طوریکه امکان تردد و یا خروج از واحد مسکونی اش را ندارد.

مهدی کروبی در ساختمانی 8 واحدی در منطقه فرمانیه سکونت دارد. یکی از واحدهای این ساختمان دفتر وی بوده که اکنون توسط ماموران امنیتی اشغال شده. به غیر از واحدی که مهدی کروبی در آن سکونت دارد سایر واحدها خالی است و به گفته مجتبی واحدی، صاحبان این واحدها به دلیل ناامنی هایی که لباس شخصی ها ایجاد میکنند تاکنون به این ساختمان نقل مکان نکرده اند.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورداز روز 25 بهمن در حصر قرار گرفته اند و بعد از صدور پیام موسوی درباره اعتراضات مردمی 25 بهمن، این حصر کامل شده است. میر حسین موسوی تاکنون تنها دو تماس کوتاه تلفنی با خانواده خود داشته و از وضعیت جسمانی او و خانم رهنورد هیچ خبری در دست نیست.

عزل محافظان  موسوی و تامین مواد غذایی او و زهرا رهنورد توسط ماموران امنیتی بر نگرانی ها درباره سلامتی رهبران جنبش سبزافزوده است.

وب سایت کلمه روز گذشته عکسی از کوچه محل سکونت آقای موسوی و خانم رهنورد منتشر کرده که نشان میدهد ماموران امنیتی در حال نصب دری آهنین در سر کوچه آنها هستند.

 

رزم سیدعلی توسط لباس شخصی ها

وب سایت سحام نیوز روز گذشته از حمله بیش از 30 نفر از لباس شخصی ها با شعار “سیدعلی می رزمد کروبی می لرزد” به منزل مهدی کروبی خبر داد و اعلام کرد”نیروهای خودسر با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات، به شکل همه‌جانبه به منزل مهدی کروبی حمله کرده‌اند”.

براساس این گزارش “نیمه شب یکشنبه نیروهای اطلاعاتی با تخلیه کامل کوچه و مسدود نمودن آن، شرایط را برای حمله وحشیانه نیروهای خودسر و اراذل و اوباش فراهم نمودند و آنان نیز با شکستن شیشه‌های ساختمان، اقدام به پرتاب سه عدد نارنجک صوتی به داخل ساختمان نمودند”.

مجتبی واحدی با تایید این خبر به “روز” می گوید حال آقای کروبی و همسرش خوب است و هیچ آسیبی به آنها وارد نشده.

او می افزاید: محدودیت ها را بیشتر کرده اند. سرایداری که در آنجا کار میکرد برای گذاشتن آشغال بیرون آمده بود اما دیگر نگذاشته اند به داخل ساختمان برگردد. دفتر آقای کروبی توسط نیروهای امنیتی اشغال شده و ایشان درهمان واحد مسکونی شان  هستند و امکان خروج از این واحد را ندارند.

مشاور مهدی کروبی سپس با اشاره به خالی بودن سایر واحدهای این ساختمان مسکونی می گوید: از زمانی که آقای کروبی به این ساختمان نقل مکان کردند ناامنی ها و حملات شروع شد و صاحبان سایر واحدها به دلیل این ناامنی ها تاکنون نتوانسته اند به خانه های خود اسباب کشی کنند.

آقای واحدی وضعیت فعلی آقای کروبی را خطرناک توصیف می کند و می گوید: ما نگران تامین مواد غذایی برای آقای کروبی و خانم کروبی هستیم و میدانیم که اگر مواد غذایی از سوی نیروهای امنیتی تامین شود آنها به هیچ عنوان اعتماد نخواهند کرد و لب به این مواد غذایی نخواهند زد.

او سپس به تجمع لباس شخصی ها در مقابل منزل کروبی و حملات آنها به ساختمان مسکونی دبیر کل حزب اعتماد ملی اشاره می کند و می گوید: آقای کروبی در یک منطقه مسکونی زندگی میکند و ما واقعا نگران هستیم. یک مشت لات بی سر و پا هر موقع اراده می کنند هجوم میبرند و 24 ساعت فحاشی می کنند و همین باعث ناراحتی آقای کروبی هم شده که همسایگان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

وب سایت سحام نیوز گزارش داده است که آقای کروبی با احضار محافظان خود، از آنان خواسته است تا ساختمان را ترک کنند و وی و همسرش را تنها بگذارند.

براساس این گزارش آقای کروبی خطاب به محافظانش گفته است: شما که توانایی مقابله با این افراد را ندارید و در صورت برخورد با آنها از سوی مقامات بالاتر خود مؤاخذه می‌شوید، بهتر است ساختمان را ترک کنید و ما را تنها بگذارید.

مجتبی واحدی در این مورد می گوید که محافظان آقای کروبی ساختمان را ترک نکرده اند: محافظان حضور دارند. پیش از این در حمله لباس شخصی ها در نوزدهم ماه رمضان هم آقای کروبی به محافظانش گفته بود که بروید چون جانتان در خطر است. اما محافظان نرفتند. اکنون نیز گفته است که شما کاری نمی توانید بکنید و هر اتفاقی که بیفتد شما را مواخذه خواهند کرد پس بهتر است بروید. اما محافظان نرفته اند و حضور دارند.

آقای کروبی براساس گزارش سحام نیوز که ارگان رسمی حزب اعتماد ملی است و دیدگاههای او را منتشر میکند، در واکنش به حمله لباس شخصی ها به منزلش و پرتاب نارنجک صوتی گفته است: اینان بیایند و با حکم قضایی اقدام به ورود به ساختمان کنند، نه اینکه بیایند و با رفتارهای وحشی و به دور از عقلانیت و انسانیت موجب آزار و اذیت مردم و همسایگان شوند!

کروبی افزوده است: طی چند ماه اخیر شاهد درگیری‌های فراوانی در منطقه خاورمیانه و آفریقا بودیم، اما هیچ وقت گزارشی از این نوع برخوردها که خود حکومت در رابطه با مخالفانش انجام دهد، نشنیدیم. این نوع رفتارهای قرون وسطایی و نخ‌نما شده به آبروی این مردم و کشور لطمه می زدند. دیگران می گویند مگر مملکت اینها قانون ندارد؟ مسئول ندارد؟ این رفتارهاست که باعث بی‌آبرویی می‌شود.

او سپس از محافظانش خواسته:  “به آنها بگویید یا باید با حکم قضایی و دادگاهی عادل وارد شوند و یا جنازه‌ی مرا از این خانه بیرون ببرند، و تا آخرین لحظه و قطره‌ی خون خواهم ایستاد”.

وب سایت سحام نیوز حمله کنندگان به منزل مسکونی آقای کروبی را “اوباش حکومتی” خوانده و خبر داده است که اوباش حکومتی در پایان متنی قرائت کردند که بر اساس آن، این عملیات را بخش کوچکی از حکم جهاد آقای خامنه ای اعلام کردند. در این قطعنامه با صراحت گفته شد منتظر فرمان نهایی ایشان برای بریدن سر کروبی و همسرش از سوی رهبری هستند و آویزان کردن آنها در میادین شهر هستند.

 

تداوم تجمعات خیابانی

از مشاور مهدی کروبی می پرسم اکنون چه خواهید کرد؟ آیا تجمعات خیابانی ادامه خواهد یافت یا روش دیگری در پیش خواهید گرفت؟ می گوید:

 درخواست زیادی از طرف مردم برای ما آمده که تجمع برای رفع حصر سران جنبش برگزار شود و تجمعات ادامه یابد ما هم داریم روی این موضوع کار و برنامه ریزی میکنیم. ولی با مراقبت و این احتیاط که اگر مردم بیایند ممکن است اراذل و اوباش به آقای کروبی یا آقای موسوی صدمه ای بزنند و آن را گردن مردم بیندازند لذا باید محتاط باشیم و با تدبیر پیش برویم. متاسفانه ما با حکومتی مواجه هستیم که هر کاری از او ساخته است لذا با همفکری دوستان قدمی برمیداریم که دستاورد مثبت آن بیشتر از پیامدهای منفی باشد.

واحدی در عین حال تاکید میکند که: در مورد تجمعات بنا بر تداوم است منتهی زمان و مکان و چگونگی این تجمعات در دست بررسی است.

مشاور مهدی کروبی سپس می افزاید: خود اقای کروبی و آقای موسوی هم با اینکه مردم به خاطر آنها به خطر بیفتند همیشه به شدت مخالف بوده اند. ما نیز این مساله را مد نظر داریم. در عین حال با توجه به اوضاع فعلی میدانیم که باید حتما کاری بکنیم.

اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی نیز روز گذشته به وب سایت کلمه گفته بود: در حال حاضر، رفع بازداشت خانگی و حصر موسوی و کروبی، تبدیل به خواسته‌ی جدی جنبش سبز شده است که بر آن پافشاری خواهیم کرد.

“تشکیلات راه سبز امید” دیگر مساله ای است که از آقای واحدی می پرسم. اعضای این تشکیلات چه کسانی هستند و آیا از سوی شما به عنوان مشاور آقای کروبی و آقای امیرارجمند به عنوان مشاور آقای موسوی تشکیل شده است؟

آقای واحدی پاسخ میدهد: این تشکیلات با هماهنگی من و آقای امیر ارجمند تشکیل شده و کارهایی که میخواهند انجام دهند با ما مشورت می کنند. فعلا همین موضوع را نیز داریم بررسی می کنیم که آیا اسامی اعضای آن را اعلام کنیم یا خیر.

 

فشار بر فرزندان مهدی کروبی

فرزندان مهدی کروبی نیز به نوعی دیگر تحت فشار قرار گفته اند. روز گذشته وب سایت های طرفدار محمود احمدی نژاد از بازداشت علی کروبی، پسر کوچک مهدی کروبی خبر دادند؛ خبری که تا لحظه تنظیم این گزارش تایید نشده بود اما مجتبی واحدی به روز می گوید: هیچ بعید نیست برای جبران حقارتی که روز یکشنبه نصیب شان شد و نتوانستند خانم فائزه هاشمی را نگه دارند و ناچاربه آزادی او شدند، اکنون بخواهند این گونه عقده گشایی  و علی را بازداشت کنند.

رسانه های حکومتی روز گذشته با انتشار خبر بازداشت علی کروبی، “اتهام او را جاسوسی و ارتباط با دستگاه های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس” ذکر کردند.

ماموران وزارت اطلاعات پیش از این نیز به منزل حسین کروبی، فرزند دیگر مهدی کروبی یورش برده بودند.

در همین زمینه حسین کروبی به وب سایت سحام نیوز گفته بود: نیروهای امنیتی که حدودا 20 نفر بوده اند پس از مراجعه به منزل من، علی رغم اینکه کسی در منزل نبوده است اقدام به شکستن درب منزل نموده و وارد ساختمان شده اند. این افراد متاسفانه با تخریب اموال و بر هم زدن آسایش عمومی و نیز و با ایجاد رعب و وحشت در ساختمان مسکونی، اسباب ناراحتی و وحشت را در میان همسایگان فراهم کرده اند.

براساس این گزارش نیروهای امنیتی در منزل حسین کروبی مستقر شده اند. حسین کروبی سه هفته پیش نیز به دادسرای اوین احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود.

از فرزند مهدی کروبی در باره مصاحبه های او در خصوص فجایع  کهریزک بازجویی شده و بازجویان گفته بودند که شما ابروی کشوررا برده اید.

 در این بازجوئی حسین کروبی را متهم کرده بودند که بعد از حمله نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها به منزل پدرش، رهبر جمهوری اسلامی را نشانه رفته و در مصاحبه هایش رهبری را تضعیف کرده است.

علی کروبی نیز پیش از این و در 22 بهمن سال گذشته بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده بود.

فاطمه کروبی در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی از ضرب و شتم و تهدید به تجاوز فرزندش خبر داده بود.

 

کروبی: کنار مردم می مانم

با همه این اوصاف مهدی کروبی روز اول اسفند و همزمان با تجمع مردمی برای گرامیداشت جانباختگان تجمعات 25 بهمن، در نامه ای به رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهد ماند.

این نامه در وب سایت سحام نیوز منتشر شده و کروبی خطاب به صادق لاریجانی نوشته است: بنده درخواستی دارم از جنابعالی که به زودی و از طریق قانونی، وعده هایی را که در سخنرانی ها داده اند، عملی گردد و دادگاهی علنی تشکیل گردد تا کیفرخواست و دفاعیات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند.

متن نامه کروبی به رئیس قوه قضائیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آیت الله آملی لاریجانی
با سلام و عرض تحیت

متاسفانه مجدداً فجایع شب های قدر، البته با شدتی بیشتر؛ در حال رقم خوردن است. شب های متوالیست که تعداد صدنفر موتور سوار به همراه چند روحانی نما هر آنچه از دستشان برآمده و در توانشان بوده در جهت فحاشی، هتاکی و برهم زدن آسایش و آرامش مردم منطقه انجام داده اند. این افراد مراسم شان را با به کار بردن زشت ترین کلمات در رابطه با “به اصطلاح سران فتنه” و نیز برخی سران و مقامات حکومتی و خانواده آنان آغاز؛ و با دعا و طلب طول عمر برای “مقام رهبری” به پایان می رسانند! خلاصه اینکه با کف و سوت و فحاشی و سینه زنی و دعای فرج؛ به خیال خامشان در حال خدمت به اسلام و مسلمین هستند جالب است این افراد با لحظه شماری برای پایان بردن کار فرهنگی شان به دنبال ورود به ساختمان و قتل ساکنین آن هستند!

ریاست قوه قضائیه

آسایش و آرامش از مردم منطقه گرفته شده و استرس و نگرانی برای ساکنین به صورت وحشتناکی بوجود آمده است. من برای آبروی حکومت به شما می گویم که این نوع رفتار از اسلام و جمهوری اسلامی و روحانیت عبور کرده و نگران این جریان بوده و هستم.

بنده درخواستی دارم از جنابعالی که به زودی و از طریق قانونی، وعده هایی را که در سخنرانی ها داده اند، عملی گردد و دادگاهی علنی تشکیل گردد تا کیفرخواست و دفاعیات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند.

در پایان به عوامل اصلی این محرکات مذبوحانه، اعلام می کنم که به یاری خداوند هیچ گونه تزلزلی در استواری مهدی کروبی در دفاع از حقوق برحق مردم ایران بوجود نخواهد آمد و تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهم ماند.

والسلام

مهدی کروبی
۱ اسفند ماه ۱۳۸۹