روز به روز

محمد صفریان
محمد صفریان

گزارش مراسم افتتاحیه ی جشنواره فیلم های ایرانی لندن

ویترینی برای دیده شدن استعدادهای جوان

سرانجام پس از ماه ها انتظار، عصر روز جمعه نوزدهم نوامبر جشنواره فیلم های ایرانی لندن آغاز به کار کرد  تا نخستین جشنواره اختصاصی سینمای ایران در این شهر قدیمی اروپا شکل و شمایل رسمی به خود بگیرد و نام ایران را هم در کنار دیگر کشورهای صاحب جشنواره اختصاصی در لندن بر سر  زبان اهالی سینما بیاندازد.

مراسم افتاحیه این جشنواره که در سینما آپولوی میدان پیکادلی لندن برگزار می شد با حرف های پژمان دایی آغاز شد. مدیر جشنواره لندن پس از خوش آمد گویی به حاضرین در سالن با ابراز خرسندی از این رویداد مهم گفت که پس از یکسال کار مداوم او و همکارانش سرانجام فیلم های ایرانی این جشنواره در لندن به روی پرده می آیند و ضعفی که سالها احساس می شد حالا به همت این جشنواره پوشش داده می شود.

او در ادامه ی حرف هایش به استقلال فکری و مالی این جشنواره اشاره و تاکید کرد که این جشنواره از هیچ ارگان و  نهاد هنری و یا دولت های سیاسی کمک مالی نگرفته و اصل بر این بوده است که استقلال این جشنواره در هر شرایطی حفظ شود.

دانایی همچنین درباره ی تعداد فیلمهای ارسالی و نحوه ی گزینش آنها گفت که پس از اعلام موجودیت جشنواره حدود 480 فیلم به دفاتر جشنواره در تهران و لندن ارسال شد که هیات انتخاب جشنواره در تهران و لندن پس از بررسی های لازم، سرآخر سی و پنج فیلم را در قالب های کوتاه و بلند داستانی و مستند برای پخش انتخاب کردند. وی همچنین توضیح داد که هیات انتخاب جشنواره از دو داور ایرانی و دو داور اروپایی تشکیل شده  و این چهار نفر به مدت شش ماه مشغول دیدن فیلم ها و انتخاب برترین ها بوده اند.

مدیر جوان جشنواره لندن پس از اتمام سخنانش از مجتبی میر تهماسب، پاتریک تاکر و زوران ولیکوویچ، که در سالن حضور داشتند تقدیر به عمل آورد و نشان یادبود جشنواره را بدیشان تقدیم کرد. حسین خسروجردی از اعضای هیات انتخاب جشنواره ی عکس و تصویر سازی نیز در سالن حضور داشت و به همراه هیات داوران بخش سینما بر روی سن رفت و نشان یادبودش را دریافت کرد. گفتنی است دو داور ایرانی دیگر این جشنواره، کامپوزیا پروتوی در بخش سینما و صیف الله صمدیان در بخش تصویر می باشند که این دو به دلایل متفاوت از حضور در جشنواره باز مانده بودند.

پس از مراسم تقدیر از هیات انتخاب، قسمت های متفاوت برنامه ی افتتاحیه با اجرای زنده ی موسیقی داوود آزاد خواننده ی موسیقی عرفانی ایران ادامه پیدا کرد. داوود آزاد که در غالب کارهای اخیرش سازهای غربی و شرقی را به هم آمیخته، این بار نیز صدای سازهای متفاوت ایرانی اش را با سازهای کوبه ای هند و کنترباس غربی آمیخته بود تا باز مثال همیشه همراه این صدای متفاوت اشعاری از ادبیات عرفانی ایران را بخواند.

اجرای زنده ی داوود آزاد، پایان بخش قسمت نخست برنامه ی افتتاحیه بود تا پس از وقت استراحت بیست دقیقه ای، نخستین فیلم جشنواره به روی پرده رود و جشنواره ی  فیلم های ایرانی لندن را افتتاح کند.

” کشتزارهای سپید “  ساخته ی ” محمد رسولف “ فیلمساز جوان و مولف سینمای ایران به رای هیات انتخاب و مدیریت جشنواره در حالی  به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره به روی پرده رفت که این فیلم در ایران نه مجوز ساخت داشته است و نه مجوز اکران. اینگونه است که بحث سینمای مستقل ایران که در سالهای اخیر حرف بیشینه ی جشنواره های غربی بوده، در جشنواره فیلم های ایرانی لندن نیز مصداق پیدا کرد و فیلمی از  سینمای ایران به روی پرده رفت که جدا از سینمای حکومتی و با فکر و سرمایه ی مستقل ساخته شده است.

محمد رسولف، فیلمسازی که چندی پیش به همراه عده ای دیگر از فیلمسازان و سینماگران ایران، به بهانه ی ساختن فیلمی ضد انقلاب در منزل جعفر پناهی بازداشت شد، با همین اولین فیلم بلندی که ساخته استعداد ناب فیلمسازی اش را به مخاطبین شناسانده و نشان داده که دغدغه های به واقع سینمایی را هنوزهم می توان  در میان سینماگران ایران سراغ کرد.

مدیران و اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم، بارها در گفت و گوهای مطبوعاتی و جلسات پرسش و پاسخ پیش از آغاز جشنواره متذکر شده بودند که این جشنواره بیشتر به منظور معرفی سینماگران جوان و سینمای مستقل ایران شکل گرفته است. بنابراین شاید انتخاب “ کشتزارهای سپید ” به عنوان فیلم افتتاحیه ی جشنواره را بتوان مهرتاییدی براین ادعای مسئولین جشنواره دانست.

این جشنواره تا بیست و ششم نوامبر در سه سینمای مرکزی لندن ادامه خواهد داشت و طی آن فیلم های مهم و شناخته شده ای همچون “ آکاردئون ” ساخته ی جعفر پناهی و “ تینار ” ساخته ی مهدی منیری به روی پرده خواهند رفت. این جشنواره در دور اول جنبه ی رقابتی ندارد بنابراین سوای از هیات انتخاب گروه داوری و قضاوتی در جشنواره حضور ندارد و این جشنواره مراسمه اختتامیه نیز نخواهد داشت.

بخش عکاسی و تصویر سازی جشنواره هم که پیشتر بنا بود در کنار و به موازات جشنواره ی فیلم برگزار شود طبق اعلام رسمی مدیران جشنواره به ماه های اولیه ی سال آینده ی میلادی موکول شده است. حسین خسروجردی از اعضای هیات انتخاب این جشنواره در گفت و گو با روز عنوان کرد که عکاس ها و تصویر سازهای ایرانی، این طور ترجیح داده اند که کارشان در حاشیه ی جشنواره ی فیلم قرار نگیرد و برای نمایش عکسهایشان رویداد مستقلی ترتیب داده شود. وی همچنین با پراهمیت دانستن بخش تصویری این جشنواره اظهار امیدواری کرد که بخش تصویر سازی این جشنواره به زودی در لندن آغاز به کار کند.