دیدار

نویسنده
مرضیه حسینی

گفت و گو با مریم بخشی

حال وهوای تلخ بازیگری

مریم بخشی متولد 1360 تهران، فارغ التحصیل زبان ایتالیایی است. وی از سال 1378 در کلاسهای هنری شرکت و فعالیت سینمایی خود را در سال 1382 با بازی در فیلم سینمایی «بله برون» آغاز نمود.بخشی این روزها در سریال قهوه تلخ ایفاگر نقش “اخترالملوک ” است.گفتگویی است با وی درباره این نقش و این سریال…

ازمیان همه بازیگران ،چطور شد که شما برای این نقش انتخاب شدید؟

آقای مدیری از علاقمندان به تئاتر هستند.اصلا ایشان همه اندوخته های خود را مدیون دوران فعالیت در تئاتر می دانند .بازیگران تئاتری هم برای ایشان ارزشمندی های زیادی دارند.ضمن اینکه من هم خود را به عنوان یک بازیگر تئاتر معرفی کرده بودم.درباره نقش حرف زدیم و سپس مرحله تست بازیگری و اجرا.

 

بازیگری را از تئاتر شروع کردید.به نظر شما تا چه اندازه تجربه های تئاتری شما درارائه نقش “اخترالملوک” به شما کمک کرده است؟

بسیار زیاد.همه لحظات بازی کردن در تئاتر در این سریال به کارم آمد به دلیل اینکه بخش عمده ای از این نقش با زبان و رفتار تاریخی طراحی شده و برای این کار نیاز بود تا اندکی در نوع ارائه نقش اغراق های تئاتری را هم با خود به همراه داشته باشم.

 

خود را بازیگر طنز می دانید؟

شاید.دراین راه تجربه می کنم ببینم چه تا چه اندازه برای مردم جذابیت دارد.این نوع فعالیت هاست که ناگهان مسیر زندگی یک بازیگر را در کارش و گونه های بازیگری تغییر می دهد.

 

بازیگری طنز و جدی چه تفاوتی با هم دارند؟

بازیگری مساله شوخی و جدی ندارد.همه آن چه به عنوان بازیگری مطرح می شود جدی است.حتی کمیک ترین و خنده دارترین لحظات و موقعیت های یک نقش.بازیگری طنز شناخت عکس العمل های آنی یک کاراکتر درموقیعت های ویژه ای است که یک نویسنده و کارگردان در اختیارش قرار می دهند.برای انتقال واکنش های طنز باید دارای ویزگی های رفتاری مهمی بود.بازیگر طنز علاوه بر همه ی اینها دارای روحی طناز و خوش مشرب است که برای تماشاگران جذابیت دارد.این روح جذابیت را در بازی های چارلی چاپلین می توان یافت. یا در کارهای نیل سایمون و لرل و هاردی.

 

 

درمیان همه زن های کاخ ،اختر الملوک کمی جدی تر به نظر م یآید.این جدیت از کجا نشات می گیرد؟

تاکید آقای مدیر در مورد این نقش اینچنین است.او خود را خانم باوقار و با روحیه ای خشن در میان زنان می داند.شاه کمی از وی حساب می برد .ضمن اینکه در ادامه سریال همین نوع رفتار اختر الملوک است که بخشی از داستان را تغییر می دهد.

 

تا چه اندازه در بازی خودتان اجازه دارید تا بداهه گویی کنید؟

به دلیل گستردگی کار وحضور بازیگران زیاد در سکانس های این سریال اغلب میزانسن ها به شکل دکوپاژ شده به صحنه آورده می شود.همه اتفاقات در تمرینات می افتد و پیشنهادات بازیگران و عوامل دیگر در تمرین رخ می دهد.بعد از آن فقط ضبط است و کسی اجازه درشت نمایی ندارد.

 

معمولا هرسکانس چه زمانی را برای ضبط می برد؟

بستگی به حضور و حال و هوای بازیگران و عوامل پشت صحنه دارد.برخی از سکانس ها با درک درست بازیگران همراه می شود و برخی دیگر دچار اشکالات فنی می شود و کشدار می شود.بستگی به اقبال تهیه کننده دارد(می خندد)

 

از اینکه در این سریال گریم های سنگین مانع از تصویر برداری از رخ کامل صورت شما می شود ناراحت نیستید؟

خیر.این مساله در مورد خانم های بازیگر در قهوه تلخ کمتر رخ داده است.آقایان که و ضعیتشان بدتر است.به هرحال اقتضای این مجموعه در نوع گریم وآرایش چهره ها همین گونه است.

بیشترین جذابیت های این سریال برای شما به عنوان بازیگر کدام قسمت هاست؟به عبارتی چه عناصری در روند تکمیل نقشتان در این سریال به شما یاری می رساند؟

هدایت های آقای مدیری.فیلمنامه.بازیگران روبرو وعلی الخصوص طراحی صحنه بسیار زیبای ایم مجموعه.

 

نظرتان درباره نوع پخش این سریال چیست؟

ابتدا از اینکه به شکل هفتگی و به مغازه ها انتقال داده می شود کمی دلخور بودیم.به دلیل اینکه این روش تا به حال در مورد مجموعه های ایرانی تجربه نشده بود.اما الان همه خوشحالیم که می بینیم مردم به  شکل خوبی با آن ارتباط برقرار کرده اند و دیسک های سریال را می خرند.

 

آیا خودتان هم آن ها را می خرید؟

(می خندد)خیر.بله. ما هم می خریم اما با زمان اعلام یارانه ها باید تقاضای سهمیه کنیم.