آمریکا به دنبال تحریم کامل ایران؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تشدید تحریم‌ها؛ از سرگیری مذاکرات

در حالی که گمان می‌رفت باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از انتخاب مجدد از میزان تحریم‌ها علیه ایران بکاهد، وزارت خزانه داری بلافاصله پس از انتخابات این کشور هفده مقام و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را به دلیل سانسور و نقض حقوق بشر تحریم کرد. در همین روز رئیس جمهوری آمریکا، فرمان وضعیت اضطراری در برابر ایران را که نخستین بار در نوامبر ۱۹۷۹ صادر شد، برای یک سال دیگر تمدید کرد.؛ فرا‌تر از آن خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آگاه از تنظیم یک بسته تحریمی جدید از سوی نمایندگان کنگره آمریکا خبر داده که صادرات همه کالاهای خارجی به ایران را ممنوع خواهد کرد.

این تحریم‌ها به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده‌اند؛ فعالیت‌هایی که بنا بر تازه‌ترین اظهار نظر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز نمی‌توان غیر نظامی بودن آن را تائید کرد. گیل تیودور، سخنگوی این آژانس روز جمعه، ۱۹ آبان اعلام کرد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد.

روز جمعه مقامات آمریکایی از تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران خبر دادند. خبرگزاری آسوشیتدپرس که منتشر کننده این خبر بوده نوشته است که محتویات این بسته دایره تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی را با محدودیت شدیدی روبه‌رو می‌کند.

مسدود کردن دارایی‌های ایران در خارج از کشور و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران از جمله اهداف این بسته تحریمی جدید است که علاوه بر ایران کشورهای نقض کننده این تحریم‌ها را هم با محدودیت‌هایی روبرو می‌کند.

این بسته از سوی سنانتورهایی مطرح شده که پیش‌تر در جریان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تاثیرگذار بوده‌اند.

تحرک سناتورهای آمریکایی در حالیست که روز ۱۸ آبانماه، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم ۱۷ فرد و نهاد حکومتی در جمهوری اسلامی را به خاطر مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول دور دیگری از تحریم‌ها کرد.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که افراد تحریم شده شامل وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، رضا تقی‌پور، که به عنوان مسوول صدور دستور برای اختلال در برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و محدودیتهای اعمال شده بر اتصالات اینترنتی شناسایی شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای نظارت بر مطبوعات آن هم که از طریق تعطیلی روزنامه‌های متعدد و محبوس کردن روزنامه نگاران آزادی بیان را محدود کرده‌اند، در میان تحریم شدگان هستند.

خانم نولند گفته است ایالات متحده علاوه بر این افراد، نهادهای کلیدی مسوول برای کمک به حکومت در سرکوب و سانسور کردن مردم ایران را نیز تحریم کرده است.

 

اوباما از شدت تحریم‌ها می‌کاهد؟

تحریم‌های ایالات متحده در ادامه تحریم‌های بین المللی علیه ایران بیشتر به دلیل احتمال نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد.

پیش‌تر نیز آمریکا تحریم‌های شدیدی علیه خرید نفت و مناسبات بانکی ایران وضع کرده است. جمهوری اسلامی بار‌ها نظامی بودن فعالیت‌های خود را رد کرده است.

بسیاری از کار‌شناسان پیش بینی کرده بودند که با پیروزی مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، ‌ از شدت تحریم‌ها کاسته شود.

 اما سایت بازتاب امروز، نزدیک به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی با”اتهام آمیز” خواندن بیانیه خانم نولند گفته است که این اقدام گمانه زنی برخی که معتقد بودند اوباما در صورت انتخاب مجدد از فشارهای خود بر ایران می‌کاهد را منتفی ساخته است.

با این حال در روزهای گذشته تحلیل های مختلف دیگری در مورد احتمال کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران و حتی مذاکرات مستقیم این دو کشور با یکدگیر مطرح شده است.

 

گفتگو برای حل و فصل اختلافات

همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای از برگزاری دور جدید مذاکرات در ماه آیند خبر داد.

گیل تیودور، گفته است این گفتگو‌ها که به قصد حل و فصل اختلاف موجود بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد در تهران برگزار خواهد شد.

این درحالیست که اوایل هفته گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی، در گزارشی که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داد گفت که که ایران از همکاری لازم با این نهاد خودداری می‌کند. 

به گفته دو طرف در ماه‌های اخیر نیز گفتگوهای هسته‌ای ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ آخرین بار در خرداد ماه در مسکو مذاکره کردند که به نظر می‌رسید نتیجه مطلوبی برای دو طرف در بر نداشته است.

کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در گروه ۱+۵ عضویت دارند.

بر اساس گزارش‌های غیر رسمی این گروه به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی در دور بعدی مذاکرات قصد دراند پیشنهاد کاستن از تحریم‌ها را در مقابل متوقف کردن غنی سازی اورانیوم مطرح کنند.