دشمن آمارها را زیر سئوال می برد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» واکنش به سخنان خاتمی

یک روز پس از آنکه سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت اصلاحات، به ارایه آماری درباره موفقیت های دولت خود در کاهش تورم، تک نرخی شدن ارز، رشد صنعت و کشاوزی پرداخت، مدیرکل سیاسی دفتر احمدی نژاد اعلام کرد که دشمن از طریق برخی افراد داخل کشور آمارهای دولت را زیر سئوال می‌برد.

مجید امیدی شهرکی در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی، در واکنش به اظهارات خاتمی که به ظن وی “تشکیک درباره آمار اشتغال و رشد اقتصادی کشور است”، گفت: “این سخنان فقط نشانه بی توجهی به زحمات دولت در خصوص تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.”

به گفته این وابسته دولت “امروز دولت حتی در سال آخر با تمام توان برای سازندگی هر چه بیشتر کشور تلاش می کند و این در حالی است که برخی در سال های آخر دولت را رها کرده بودند، اما امروز و در این دولت ما خلاف این قضیه را شاهد هستیم.”

وی در ادامه افزوده است: “در صورتی که فشارهای فراوان قدرت های استکباری در تحریم همه جانبه کشور درکار نبود، به طور حتم دولت به توفیقات فراوانی دست می یافت. متاسفانه ما شاهد این هستیم که استکبار جهانی از طریق برخی شخصیت ها به دنبال زیر سئوال بردن اقدامات دولت در بین خواص است.”

مدیرکل سیاسی دفتر احمدی نژاد در ادامه گفته: “دشمن از طریق برخی افراد داخل کشور آمارهای دولت را زیر سئوال می‌برند تا فشارهای موجود کشورهای خارجی را موثر جلوه دهند.”

خاتمی طی سخنانی در جمع آزادگان دوران هشت ساله جنگ در گزارشی آماری به مقایسه وضعیت اقتصادی دولت اصلاحات با دولت های نهم و دهم پرداخته بود.

 رییس جمهور سابق ایران گفته بود: “در دوران اصلاحات با بودجه ۲۰ میلیارد دلاری ما رشد اقتصادی ۴ ممیز ۷ درصدی را تجربه کردیم، اشتغال ۶۰۰ هزار نفری را تجربه کردیم. در حالی که خشکسالی، زلزله و رسیدن قیمت نفت به زیر ۱۰ دلار را داشتیم و گاهی درآمد سالانه‌مان ۱۰ میلیارد دلار بود در حالی که بودجه را با ۱۹ میلیارد دلار بسته بودیم.”

خاتمی با انتقاد از وضعیت اقتصادی دولت نهم و دهم به ادعای احمدی‌نژاد درباره ایجاد ۲ میلیون شغل اشاره کرده و افزوده بود: “الان با این همه درآمد تورم بالا می‌رود و بیکاری زیاد شده است. ما با رشد صنعتی ۱۴ درصدی و رشد کشاورزی ۱۱ درصدی و رشد بالای سرمایه گذاری توانستیم ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم. اما الان چطور ممکن است رشد اقتصادی زیر ۲ درصد باشد اما ۲ میلیون شغل ایجاد شود؟! مگر اینکه معجزه شود!”

پیش از این نیز نمایندگان مجلس هشتم نسبت به آمارهای احمدی نژاد و همچنین اعضای کابینه در خصوص نرخ تورم، بیکاری، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و… ابراز تردید کرده بودند. احمد توکلی که آن زمان رییس مرکز پژوهش های مجلس بود در خصوص آمارهای دولت این را پرسش را مطرح کرده بود که “چرا دولت به دستگاه‌های تهیه‌ک ننده آمار فشار می‌آورد که رقم رشد اقتصادی را منتشر نکنند؟” به گفته این نماینده اصولگرا دولت آخرین نرخ آماری که منتشر کرده مربوط به سه ماهه دوم سال ۸۷ است. دولت نهم و دهم همواره نرخ رشد را با یک فصل تاخیر ارائه کرده، اما در دو سال و نیم گذشته هیچ رقمی ارائه نکرده است.

واکنش نمایندگان به ادعای احمدی نژاد در خصوص شکسته شدن رکود اشتغال در سال ۹۰ با ایجاد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار بود. احمدی‌نژاد پیش بینی کرده بود اگر همین وضعیت ادامه یابد در سال ۹۱باید برای دو میلیون نفر ایجاد اشتغال شود.

با این حال چندی پس از بحران آمارهای دولت که از سوی اصولگرایان مطرح شده بود، رهبر جمهوری اسلامی در یکی از سخنرانی های خود تاکید کرد که هیچ کس حق ندارد در آمارهای رسمی تشکیک ایجاد کند. وی آمارها را نشانه دستاوردهای اصیل نظام دانست که برخی‌ به بهانه مخالفت با دولت این اقدام را انجام می‌دهند: “متأسفانه پروژه تشکیک در آمارهای رسمی طی دو سال اخیر بشدت گسترش یافته است.”

به گفته رهبر جمهوری اسلامی “آمارهای رسمی باید از طریق دستگاه مسئول که مرکز آمار ایران است، اعلام شود و سپس دستگاهها براساس آن آمارها اطلاع رسانی و یا برنامه ریزی کنند.”

پس از اظهارات آیت الله خامنه ای، اصولگرایان عضو مجلس یا نهادهای نظارتی در خصوص آمارهای ارایه شده از سوی دولت سکوت کردند. این درحالی بود که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از نهادهای متعلق به دولت در خصوص تورم، مسکن و… تناقض های چند درصدی با یکدیگر داشتند.

 

بازگشت خاتمی به رسانه ها

انعکاس سخنان خاتمی در رسانه ها و خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی در نوع خود یکی از نشانه های تعامل حاکمیت با اصلاح طلبان تلقی می شود. ممنوعیت انتشار اظهارات یا بیانیه های خاتمی، موسوی و کروبی که از سوی شورای عالی امنیت ملی پس از اعتراض های مردمی سال ۸۸ به رسانه ها ابلاغ شده بود پیش از این به شدت کنترل می شد.

خبرگزاری اصولگرای فارس با انتشار اظهارات اقتصادی خاتمی، سخنان رییس دولت اصلاحات را تامل آمیز دانست.

این خبرگزاری همچنین در واکنش به آن بخش از سخنان خاتمی که گفته بود “ما می خواهیم جریان اصلاحات را نقد کنیم”، طی یادداشتی جداگانه نوشت: “آقای خاتمی! نقد اصلاحات پیشکش؛ با فتنه مرزبندی کنید.” در این یادداشت که نام نویسنده آن هم درج نشده آمده: “براستی اصلاح طلبانی که اینچنین فضای آزاد را مورد تاخت و تاز قرار داده، از قانون عبور کردند و سیاست‌های اصولی نظام را در روز قدس و 25 بهمن به استهزاء گرفتند و حتی تصویر امام راحل(ره) را به دستان ناپاک برای پاره شدن سپردند، چگونه است که هوس مشق دوباره دمکراسی کرده اند!”

روزنامه کیهان هم ستون گفت و شنود خود را به اظهارات خاتمی اختصاص داده بودهر چند در قالب طنز: “یکی از سران داخلی فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ خطاب به نظام گفته است؛ بیائید فضا را باز کنید! ما می خواهیم اصلاحات را نقد کنیم! می خواهند اصلاحات را نقد کنند یا چک ملک عبدالله آل سعود را؟! وگرنه چه کسی جلوی نقد اصلاحات را گرفته است؟!”

حسین شریعتمداری پیش از این خاتمی را متهم به دریافت یک میلیارد دلار از ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی برای هزینه انتخابات سال ۸۸ کرده بود.

خبرگزاری ایسنا ارگان جهاد دانشگاهی هم که مدیرعامل آن پیش تر مدیرکل رسانه های دولت احمدی نژاد بود، با حذف سخنان اقتصادی خاتمی، آن بخش از اظهارات وی درباره نقد اصلاحات و همچنین وضعیت امام موسی صدر را منتشر کرده است.

تغییر رفتار سید محمد خاتمی و ارسال نشانه های مختلف به حاکمیت از طریق شرکت در انتخابات مجلس نهم یا حضور در انتخابات ریاست جمهوری علیرغم حبس رهبران جنبش سبز و همکاران سابق وی، باعث اعتراض بخشی از اصلاح طلبان و حامیان جنبش سبز نسبت به رفتار رییس دولت اصلاحات شده است.

همزمان گروه های میانه رو اصلاح طلب با گمانه زنی در خصوص کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، روی افرادی چون عارف، جهانگیری، مهرعلیزاده و زنگنه مانور می دهند.

در همین حال جریان های نزدیک به هاشمی رفسنجانی از تشکیل مثلث خاتمی، هاشمی و ناطق برای ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان روی چهره ای چون ناطق نوری با شعار “دولت آشتی ملی” و کابینه ائتلافی فعالیت می کنند.

تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان در حالی جنبه رسانه ای به خود گرفته که اصولگرایان شرط بازگشت اصلاح طلبان به فعالیت سیاسی را “توبه” از فتنه ۸۸ اعلام کرده اند.