گزارش پارازیت ها به حسن روحانی

نویسنده
مریم کاشانی

» تشعشعاتی علیه سلامت مردم

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران درباره نارضایی سازمان محیط زیست نسبت به وضعیت تشعشعات و پارازیت های ماهواره ای، گفت: “از یکسال گذشته تاکنون این موضوع در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در هشت نوبت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی بطور سرزده از نقاط مختلف تهران تهیه شد.” به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او اضافه کرد: “پس از اندازه گیری های لازم در آخرین جلسه که طی دو ماه گذشته در این وزارتخانه با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و روسای سازمان های انرژی اتمی و محیط زیست تشکیل شد، اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن پس از جمع بندی به رییس جمهوری تقدیم گردید.”

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز چند روز پیش به خبرگزاری ایسنا گفت: “فراکسیون محیط زیست با همکاری مرکز پژوهش‌ها موضوع پارازیت و تأثیرات آن بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها را مورد بررسی قرار داده است. قرار است در جلسه چهارشنبه هفته جاری فراکسیون محیط زیست موضوع پارازیت با حضور همه مسئولان مربوطه در دستگاه‌های اجرایی بررسی شود و نتیجه پیگیری‌های قبلی در این رابطه مشخص شود.”

موضوع ارسال پارازیت بر روی امواج شبکه های ماهواره ای یکی از موارد اختلاف جناح های سیاسی در ایران بوده است. پس از بحران انتخابات سال ۸۸، ارسال پارازیت بر روی برنامه های ماهواره ای شدت بیشتری گرفت. جمهوری اسلامی با ارسال پارازیت های عمودی بر روی ماهواره ها تلاش می کرد که پخش برنامه ها را کاملا مختل کند. این اقدامات موجب تحریم تلویزیون دولتی ایران شد و شبکه های برون مرزی صدا و سیما از روی ماهواره های یوتل‌ست و اینتل‌ست حذف شدند. حذف شبکه های برون مرزی ایران که هزینه های هنگفتی برای راه اندازی آنها شده بود و آرزوی تاثیرگذاری ایدئولوژیک در منطقه را داشت، آنچنان سنگین بود که جمهوری اسلامی چندی بعد ناچار شد تعهد دهد که قوانین “سازمان ارتباطات ماهواره‌ای بین‌المللی” را رعایت می کند و دیگر پارازیت عمودی به ماهواره ها ارسال نخواهد کرد.

به این ترتیب ارسال پارازیت های عمودی متوقف شد، اما ارسال پارازیت های افقی که بر روی گیرنده ها ادامه یافت. اما نگرانی از تاثیر امواج پارازیت بر روی سلامت مردم، اتفاقا مربوط به تشعشعات افقی بود و نه پارازیت های عمودی که بر روی فرستنده ها ارسال می شد.

ارسال پارازیت نیز مانند “بنزین آلوده” به عرصه ای برای رویارویی دولت روحانی و مخالفان آن تبدیل شده است. شایعاتی که در این سالها میان مردم درباره اثرات مخرب پارازیت ها بر سلامتشان منتشر می شد، بارها توسط کارشناسان و متخصصان نیز تایید شده است.

در مهرماه سال ۱۳۹۱ دکتر ابوطالب صارمی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم خبر داده و گفته بود: “به نظر می رسد با توجه به افزایش پارازیت ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده ایم. در حالی، میزان سقط غیر عمدی جنین در فروردین تا مرداد سال ۸۹ در این مرکز درمانی ۳۸ مورد گزارش شده که در مدت مشابه سال ۹۰ این آمار به ۶۷ مورد و در سال ۹۱ به ۱۱۴ مورد افزایش یافته است.” او معتقد بود: “تشعشعات در اطراف محیط زندگی چه در قالب آلودگی های صوتی یا پارازیت ها می توانند، روی سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک بدن و به ویژه روی لوله های رحمی تاثیر منفی بر جای گذاشته، سبب حرکت های نامنظم دودی لوله ها برای انتقال جنین به داخل رحم شود.”

در دی ماه سال ۱۳۸۸ نیز دکتر محمد رضا رزاقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفتن در معرض تابش انواع امواج را از علل افزایش ناباروری در ایران دانسته بود. او تاکید داشت: “این امواج از امواج ساده رادیویی تا امواج تلفن همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود.”

حسن اصیلیان معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست هم به سایت خبرآنلاین گفته بود: “منبع انتشار امواج الکترومغناطیس به طور عمده دکل های BTS و پارازیت ها هستند. بنابراین با توجه به عوارض و تاثیرات سوء خونی و مغزی و افزایش میزان ناباروری باید از نصب این دکل ها و ارسال پارازیت جلوگیری کرد.” او اضافه کرده بود: “طی تحقیقی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم، افراد در معرض تشعشعات دکل های تلفن همراه و پارازیت ها مبتلا به اختلال ناباروری پیشرفته هستند.”

جالب آنکه مقامات دولتی هیچگاه حاضر به پذیرش مسئولیت ارسال پارازیت نبودند. در همان سال ۱۳۸۸ نیز مدیرعامل وقت شرکت مخابرات با رد این اتهام که پارازیت های ارسالی توسط مخابرات مدیریت می شود، گفته بود: “ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای بسیار هزینه‌بر است و بودجه محدود شرکت مخابرات اجازه ارسال این پارازیت‌ها را به ما نمی‌دهد.”

گفته می شد که نهادهای امنیتی-نظامی وابسته به سپاه پاسداران وظیفه ارسال پارازیت را بر عهده دارند و هزینه های سنگینی برای وارد کردن وسایل ارسال پارازیت از چین و روسیه صورت گرفته است. در آبان سال ۱۳۹۰ خبری منتشر شد که بر اساس آن کنستانتین بیریولین، قائم مقام سازمان همکاری نظامی و فنی روسیه رسما اعلام کرده بود که روسیه به دنبال فروش پارازیت اندازهای کامیونی “آوتوبازا” به ایران است. او گفته بود: “این یک سیستم دفاعی است. صحبت از جت و زیردریایی یا موشک اس ۳۰۰ نیست. ما درباره تامین امنیت حکومت ایران صحبت می کنیم.” به این ترتیب مشخص بود که معامله صورت گرفته با طرفهای نظامی در ایران بوده است.

به همین دلیل بود که تمامی تریبون های وابسته به سپاه پاسداران، مدعی بودند که ارسال پارازیت هیچ خطری برای سلامت مردم ندارد. برای نمونه خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی که اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ منتشر کرد، ارتباط پارازیت با سقط، سرطان و نازایی و ناباروری را شایعه دانست و نوشت: “یکی از راهکارهای آشکار غرب در برابر شکست برنامه‌های تهاجمی در حوزه حملات فرهنگی و جنگ نرم یا در حوزه جنگ سرد؛ رواج شایعه است. از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به بعد مساله jamming یا به قول ما ایرانی‌‌ها ارسال پارازیت بر امواج برخی شبکه‌های ماهواره‌ای برای  بعضی از کشورهای غربی اهمیت بالایی یافته است.” نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “دولت‌های فرانسه، آمریکا، انگلیس و هلند به گونه‌ای با این موضوع مواجه شدند که گویی ایران مبدع روش مبارزه با امواج ناخواسته ورودی به مرزهای کشور است و این موضوع فاقد هرگونه سابقه جهانی است. علاوه بر آن با پخش گزارشات مغرضانه و فاقد پایه‌های علمی در فضای مجازی و رسانه‌های وابسته به شایعات و نگرانی‌های موجود در حوزه سلامت دامن زدند.” خبرگزاری فارس مدعی بود: “طبق تحقیقات متعدد انجام شده در سطح جهان تاکنون عوارض قابل ملاحظه، تکرارپذیری که وابسته به اختلالات امواج رادیویی– نه میزان تششعات یونیزان و غیریونیزان- باشد در مراکز تحقیقی معتبر ثبت نشده که اگر چنین اتفاقی سبقه علمی داشت مطمئنا تاکنون بارها با استناد به آنها قوانینی ضددولت‌های مطرحی مثل چین، رژیم اشغالگر قدس، کره‌جنوبی، کره‌شمالی، آمریکا، لیبی، انگلستان و… که جملگی در موارد و مقاطعی از تاریخ گذشته و حال ارسال پارازیت بر امواج ناخواسته را در دستور کار قرار داده‌اند، تصویب می‌شد.”

با وجود تمام تلاشهایی که نهادهای امنیتی-نظامی برای کنترل ماهواره ها در ایران انجام داده اند، استفاده از ماهواره در ایران گسترشی بی سابقه داشته است. چند روز پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره وضعیت ماهواره در ایران منتشر کرد که در آن آمده بود: “همچنان بخش قابل توجهی از نیاز رسانه ای از طریق ماهواره ها تامین می شود. اگرچه تا نیمه دهه ۱۳۸۰ مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، اما در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه های ماهواره همچنان وجود دارد.”

اکنون آن طور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده، گزارش مربوط به پارازیت ها در اختیار حسن روحانی است. از آنجا که ارسال پارازیت ها از جایی دیگر صورت می گیرد، باید منتظر ماند و دید که دولت چه اقدامی می تواند در این زمینه انجام دهد.