تردد بهارستانی ها بین پاستور ـ بهشت

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» دیدارهای تدارکاتی برای ریاست جمهوری یازدهم

هنوز مجلسی‏ها بار انتخابات رئیس قوه مقننه در دور جدید را بر زمین نگذاشته‏اند که انتخاب رئیس قوه‏ مجریه، آنها را به این طرف و آن طرف می‏کشاند؛ یک عده راهی خیابان بهشت و دفتر شهردار تهران اند و عده‏ای دیگر هم رهسپار خیابان پاستور. این اما تمام تلاش اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیست، مهمترین تلاش‏ها در دل همین مجلس‏ در جریان است؛ آنجا که خیلی‏ها انتخاب رئیس مجلس را به عنوان تدارکی جدی برای پرتاب فرد منتخب، از کرسی ریاست ساختمان بهارستان به دفتر خیابان پاستور می‏دانند؛رئیس جمهور بعدی.

روز گذشته همزمان خبر رسید که50 نفر از نمایندگان مجلس به دیدار باقر قالیباف خواهند رفت. در خبری دیگر مشخص شد که دولتی‏ها هم چندان بی‏کار ننشسته‏اند. عصر دیروز تعدادی از منتخبان مجلس نهم در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی با رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کردند؛ البته در غیاب برخی نمایندگان فعلی که مجوز ورود به مجلس نهم را هم به دست آورده‏اند. چرا که به گفته محمد رضا باهنر “دولت تنها از منتخبین جدید مجلس نهم دعوت کرده بود تا با آنها جلسه‌ای داشته باشد”.

هدف از دیدار اولی “مروری بر عملکرد مجلس هشتم و قانونگذاری درباره مدیریت شهری و بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس در این زمینه”، و دلیل دیدار دومی هم “آشنایی هرچه بیشتر منتخبان مجلس نهم با مسائل مهم کلان کشور، از جمله مسائل اقتصادی و سیاسی کشور و تعامل هرچه بیشتر بین دولت و مجلس” ذکر شده است. در حالی که زمان دیدار 50 نماینده با محمد باقر قالیباف عصر امروز اعلام شده است، دیدار منتخبان جدید مجلس نهم با محمود احمدی نژاد شب گذشته برگزار شد. با این حال تا دیروز هیچ گزارشی از محتوای بحث‏های صورت گرفته و اظهارات مطرح شده در این جلسه منتشر نشده بود. تنها خبرگزاری ایسنا گزارش داد که در این مراسم علاوه بر رییس‌جمهور، تعدادی از وزرا، معاونین رییس‌جمهور و همچنین استانداران حضور داشتند و بر اساس قرار قبلی رییس‌جمهور و تعدادی از منتخبین مجلس نهم و همچنین وزرا به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

دولت در پی سفید نمایی اوضاع اقتصادی

پیش از برگزاری این جلسه اما محمد رضا باهنر گفته بود قرار است محور بحث های این جلسه موضوعات اقتصادی باشد. مهمترین موضوعی که دولت باید در راستای اجرای آن ارتباط مناسبی با مجلس نهم برقرار کند، موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است که البته قصد بر این بود تا در مجلس هشتم عملیاتی شود که با مخالفت نمایندگان مجلس هشتم، این پرونده به مجلس نهم سپرده شد. بر این اساس پیش بینی می‌شود محور اقتصادی این جلسه معنایی جز راضی کردن نمایندگان مجلس نهم برای صدور مجوز برای دولت در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی ندارد. چیزی که می‏تواند وجه مکمل تلاش دولت برای وزن کشی سیاسی در مجلس نهم و نهایتا قدرتمند کردن لابی خود برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.

از معدود واکنش‏ها به این جلسه، اظهار نظر غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس بود در مصاحبه با خبرگزاری مهر: “دولت قصد دارد گزارش مثبتی را از وضعیت اقتصادی کشور برای همراهی مجلس نهمی ها با قوه مجریه ارائه دهد تا ذهنیت مساعدی را برای همراهی آنها با دولت در مجلس نهم فراهم کند”.

وی همچنین در ارزیابی خود از این جلسه و امکان تلاش دولت برای تاثیر گذاری بر نمایندگان جدیدالورود مجلس تصریح کرد: “دخالت در کار مجلس خلاف رویه و عرف رابطه دولت و مجلس است، دولت نباید روی رای نمایندگان تاثیر گذار باشد”.

 

تلاش دولت برای تشکیل فراکسیون در مجلس

اما این تنها اقدام دولت در ارتباط با نمایندگان مجلس نهم نبود چرا که روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس هم تشکیل زودهنگام فراکسیون دانشگاهیان با درخواست وزیر علوم را سئوال‌برانگیز خواند. اسفندیار اختیاری، با اشاره به اقدام وزیرعلوم مبنی بر برگزاری چندین جلسه با برخی نمایندگان منتخب مجلس نهم تصریح کرد: “دیدگاه وزارت علوم از پیشقدم شدن برای تشکیل زود هنگام فراکسیون دانشگاهیان رفع مشکلات آموزشی دانشگاه‌هاست اما به نظر نمی‌آید که این اصل داستان باشد، البته اینکه گروهی از نمایندگان با دغدغه مشترک و به دور از سیستم اداری و مدون مجلس دور هم جمع شوند، حرکت بسیار خوبی است”.

 وی ادامه داد: “اگر افرادی که دور هم جمع می‌شوند دغدغه آموزش داشته باشند که به نوعی اصلی‌ترین دغدغه جامعه است بسیار موثر خواهد بود اما باید توجه کرد که این نوع دغدغه باید به دور از تمام مسایل سیاسی باشد، یعنی باید آموزش را آنطور که آموزش است بررسی کنیم، اگر آموزش وارد بحث‌های سیاسی شود بعضی مواقع بحث‌های جناح‌های مختلف نسبت به اصل موضوع اولویت پیدا می‌کند”.

این همه اما به آن معنا نیست که نمایندگان بازمانده از ورود به مجلس نهم از چشم دولت افتاده‏اند. چرا که به گفته موسی قربانی، یکی از نمایندگان اصولگرایی که پشت در مجلس نهم ماند “دولت برای تمام نمایندگانی که به دور نهم مجلس راه نیافتند، پیشنهاداتی دارد و به دنبال این است تا از همه آنها استفاده کند”. برنامه‏ای که شائبه تلاش دولت برای یارکشی مجدد در فضای سیاسی را تشدید می‏کند. روز گذشته بعد از انتشار این گفته آقای قربانی در خبرگزاری فارس، تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم از پیشنهادهای دولت برای بعد از دوران نمایندگی خود صحبت کرده‏اند.

 

50 نماینده در صف دیدار با قالیباف

تنها محمود احمدی‌نژاد نبود که روز گذشته منتخبان مجلس نهم را به سوی خود فراخواند. رقیب او در دور اول انتخابات سال 84 که البته طی 7 سال گذشته در سمت شهردار تهران دل چندان خوشی از دولت ندارد هم در آخرین روزهای عمر مجلس هشتم به فکر تعامل با نمایندگان کمیسیون عمران و فراکسیون مدیریت شهری افتاده است. محمد باقر قالیباف که در انتخابات سال 84 جای خود را به دلایل مبهم به محمود احمدی نژاد سپرد، تنها توانست طی این سال‏ها جای سابق رئیس جمهور فعلی را در ساختمان هشت بهشت پر کند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس از دیدار حدود 50 نماینده مجلس هشتم (اعضای کمیسیون عمران و فراکسیون مدیریت شهری مجلس هشتم) با قالیباف در مقام شهردار تهران خبر داد. به گفته مهرداد لاهوتی، حدود 50 نفر از از اعضای کمیسیون عمران و فراکسیون مدیریت شهری مجلس هشتم که برخی از آنها نیز به مجلس نهم راه‌یافته‌اند، عصر یک‌شنبه به دعوت شهردار تهران در هشت بهشت با قالیباف دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. این عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری، مروری بر عملکرد مجلس هشتم و قانونگذاری درباره مدیریت شهری و بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس در این زمینه را از محورهای دیدار این نمایندگان با قالیباف ذکر کرده و گفته این دیدار می‌تواند در ادامه کار فراکسیون مدیریت شهری در مجلس نهم مفید و مؤثر باشد. اقدام قالیباف در دعوت از منتخبان مجلس اقدامی نادر است که تا پیش از این از سوی هیچ یک از شهرداران پایتخت صورت نگرفته بود. این تصور هم وجود دارد که نمایندگان دعوت شده به خیابان بهشت - البته آن دسته که به مجلس نهم راه پیدا نکرده‌اند- در آینده‌ای نزدیک در شهرداری تهران به فعالیت بپردازند چرا که متصل شدگان به شهرداری در سال 83 پس از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به پاستور رسیدند.

 

بازی اصلی در انتخابات رئیس مجلس

در این میان اما بسیاری بر این باورند که پیش تدارکات اصلی انتخابات ریاست جمهوری، نه در خیابان‏های پاستور و بهشت که در همان میدان بهارستان و با بازی مستقیم نمایندگان مجلس انجام می‏شود؛ رقابتی میان حداد عادل و علی لاریجانی که هر چه می‏گذرد فشرده‏تر می‏شود. تا آنجا که کم کم صدای برخی نمایندگان در آمده که “نیروهای بیرون مجلس در انتخاب ریاست مجلس نهم دخالت می‌کنند”. دیروز سیدجلال یحیی‌زاده در نشست علنی مجلس در تذکری گفت: “آنچه در مورد تعیین رئیس مجلس نهم در این ایام مشاهده می‌شود بی‌سابقه بوده و باید گفت که نه در شأن مجلس هشتم نه مجلس نهم و نه در شأن دو گزینه‌ای است که بیشتر مطرحند”.

 وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای انتخاب ریاست آینده مجلس از جانب هواداران در دستور کار قرار می‌گیرد، تصریح کرد: “امیدواریم هر تلاشی در این زمینه از سر مسوولیت شرعی باشد نه منافع شخصی و جناحی”.