بازار اسلحه گرم داغ است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خرید و فروش تفنگ در تهران

فردی که برای تفریح با سه نفر از دوستانش به باغ رفته بود بر اثر اصابت گلوله به سرش به خاطر اختلافات مالی جان باخت. مردی با شلیک گلوله همسرش را از پای درآورد. ماموران آگاهی تهران مردی را که در تهران دوست صمیمی اش را با ضرب گلوله به قتل رسانده بود دستگیر کردند. مرد جوانی به بهانه دفاع از شرافت و ناموس خود با طرح نقشه قبلی، پسر جوانی را در منطقه شهرک غرب تهران به قتل رساند. زوج جوانی دو پسر جوان را به دلیل اصرار به ایجاد مزاحمت با طرح نقشه از فاصله 1400 متری در کنار رودخانه ای در فشم به گلوله بستند.

صفحات حوادث روزنامه ها و سایت های خبری ایران، هر روز از اخباری مشابه اینها پر می شوند؛ اخبار و گزارش هایی که از افزایش روز افزون قتل و جنایت در کشور به وسیله سلاح گرم یا همان تفنگ حکایت می کنند.

 حدود 30 درصد تمام قتل های رخ داده در ایران با اسلحه گرم اتفاق می افتند. 70 درصد نیز با اسلحه سرد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در نشست فرماندهان پلیس که ماه گذشته برگزار شد، از افزایش نرخ قتل در کشور خبر داده بود.

به گفته اسماعیل احمدی مقدم، این افزایش به دلایلی مانند “افزایش نزاع تابع تورم، شرایط جوی و خشکسالی و در برخی از مناطق به علت مشکلات فرهنگی و کاهش آستانه‌ تحمل” است.

احمدی مقدم در مرداد ماه 1390 در ارتباط با قتل به وسیله سلاح سرد نیز گفت: آمار قتل در این زمینه 40 تا 45 درصد و استفاده از سلاح گرم نیز 27 درصد افزایش یافته است.

با وجود اینکه فرمانده نیروی انتظامی از افزایش آمار قتل در کشور خبر داده، جانشین او یعنی احمدرضا رادان گفته که “آمار قتل در کشور افزایش نیافته است.”

به گفته وی، جرایم خشن نسبت به چندسال گذشته هیچ افزایشی نداشته بلکه در برخی از جرایم همچون گروگانگیری و گروکشی شاهد کاهش جرم هم هستیم.

رئیس پلیس آگاهی نیز در سال گذشته از وقوع سالانه 2500 قتل در کشور خبر داده بود.

آخرین آمار رسمی اعلام شده درباره قتل با سلاح گرم در ایران مربوط به سال گذشته (1389) است.

گزارش رسمی نیروی انتظامی نشان می دهد که قتل با سلاح گرم در ایران در سال 89، نسبت به سال 88 افزایش چشمگیری داشته است. افزایش سالانه 16 درصد قتل با سلاح گرم نشان می دهد سلاح گرم در بین ایرانیان، شیوع بیشتر و کشتن دیگران با تفنگ و تپانچه، افزایش یافته است.

برمبنای آمارهای پلیس در سال 88، شلیک‌های منجر به مرگ در کشور، 517 مورد بوده ولی در سال 89، این میزان به 603 فقره قتل رسیده است.

 

قیمت بازار

افزایش نرخ قتل در کشور به وسیله اسلحه گرم در حالی رخ می دهد که چندی پیش، گزارشی از تک فروشی سلاح های گرم غیرمجاز در روزنامه های کشور منتشر شد. بر اساس این گزارش، قیمت های سلاح گرم برای هفت تیر با خشاب اضافه، 150 هزار تومان و مسلسل های سبکی مانند کلاشنیکف در ازای دریافت 800 هزار تا یک میلیون تومان، است.در گزارش مزبور، قیمت سلاح گرم در استان های غربی کشور، بسیار کمتر از استانهای مرکزی کشور و پایتخت اعلام شده بود.

قتل های متعدد با سلاح گرم که توسط برخی از اهالی استان های کشور به وقوع پیوسته نشان می دهد داشتن سلاح گرم در این استانها نه تنها ناهنجار تلقی نمی شود، بلکه امری شایع است.

بر اساس گزارش ها، اکثر تفنگ ها و سلاح های گرم وارد شده به کشور از طریق مرزهای شرقی (افغانستان و پاکستان) و بخصوص مرزهای شرقی ایران (کردستان عراق) است.

این در حالی است که هرگونه خرید، فروش، حمله، استفاده و… اسلحه گرم بدون مجوز در ایران ممنوع بوده و مجازات سختی در پی دارد. همچنین بر اساس قوانین جمهوری اسلامی قاچاقچیان اسلحه در صورت مقاومت در برابر ماموران دولت به اعدام محکوم می‌شوند.

با وجود این محدودیت های قانونی، رسانه ها در ایران از خرید و فروش آزادانه انواع سلاح های گرم در تهران و دیگر نقاط کشور خبر می دهند.

سایت بازتاب امروز با انتشار گزارشی در این خصوص از یک آگهی خبر داده است: “نمایشگاه و فروشگاه انواع اسلحه برگزار می‌شود. علاقه مندان برای بازدید و خرید می‌توانند به آدرس خیابان منوچهری یا روبروی مسجد شاه در خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی یا گمرک مراجعه کنند.”

به نوشته خبرنگار این سایت، این‌ها نقاطی در تهران هستند که می‌توان در آنجا انواع اسلحه اعم از کلت کمری، شاه کش، کلت برتا و رولور را پیدا کرد.

او نوشته است که همراه با همکارش در خیابان منوچهری تهران از چند دست فروش درخواست خرید اسلحه کرده و فروشنده پس از آنکه “کمی مکث می‌کند و با نگاهی به جای خلوت‌تری دعوتمان می‌کند” به وی گفته که” الان موجود چیزی ندارد اما اگر هم قرار باشد سفارش بدهم کل مبلغ باید پرداخت شود.”

“پرسیدیم چقدر طول می‌کشد؟ که گفت دو سه روز تا از غرب کشور به تهران برسد.”

فروشنده غیر قانونی اسلحه به این خبرنگار گفته که “کلت برتا موجود است با چهار، پنج گلوله پانصدهزارتومان.”

خبرنگار بازتاب نوشته: “این قیمتی است که برای برتای دست دوم در نظر گرفته می‌شود. اگر به دنبال برتایی می‌گردید که تا به حال تیری از آن شلیک نشده و می‌خواهید گلوله اول را خودتان شلیک کنید تا حدود یک میلیون تومان باید هزینه کنید.”

او افزوده: “شاه کش، کلت کمری روسی، صدا خفه کن، اشک آور، شوکر… در محدوده گمرک مهیاست. فروشنده‌ای همه این اقلام را عرضه می‌کند اما مشتری را به حضور نمی‌پذیرد. نمایندگانش در حاشیه گمرک این مِنو را در اختیار ما قرار می‌دهند: شاه کش کارکرده 750 هزار تومان، کلت کمری روسی کارکرده 300 هزار تومان و دست اول یک میلیون تومان، صدا خفه کن 800 هزار تومان، اشک آور 20 هزار تومان و شوکر مدل موبایلی 30 هزار تومان.”