سالی که نکوست

نویسنده
مهرداد شیبانی

مهرداد شیبانی

در آغاز هفته پایانی ماه اول سال که در ایران فصل رونق گل و بلبل است، آیت اله منتظری ـ یکی از بالاترین مقامات مذهبی ایران و از اولین رهروان انقلاب اسلامی ـ که سال هاست بعنوان “ضدانقلاب” مغضوب قدرت و خانه نشین است، سال گذشته را چنین تصویر کرد: “سال شعار، تنش جهانی، فشار اقتصادی، سکوت و سانسور.”

رویدادهای ماه اول سال نشان داد که سال به سال دریغ از پارسال. حمله همه جانبه نیروهای امنیتی ـ نظامی “طالبان ساکن ایران” برای استقرار هر چه بیشتر سکوت و سلطه هر چه وسیعتر سانسور ادامه یافت. درهمان حال که آزادی 2 سوئیسی دستگیر شده نشانه نگاه صرفا “بشر دوستانه” دولت احمدی نژاد تبلیغ می شد، دستگیری معلمان ـ حتی در کلاس درس ـ یورش نظامی به کارگران، ربودن دانشجویان، احضار گسترده فعالان جنبش برابری زنان دامنه وسیعتری گرفت. به مردم خبر داده شد که ارتش بزرگی از ماموران انتظامی سوار بر بنزهای چند میلیونی الگانس در چهار راه ها حضور خواهند یافت تا مراقب زنان و جوانان باشند. همزمان انصار حزب الله هم طی بیانیه ای اعلام کردند که برای مبارزه با بدحجابی راهپیمائی خواهند کرد.

عیسی سحر خیز گفت: “نهادهای صنفی و مطبوعات در لیست امنیتی براندازان نرم قرار داده شده اند”. این اصطلاح را محسنی اژه ای بعد از سخنان رهبری در مشهد فرموله واعلام کرده بود.

معصومه ابتکارهم ختم زندگی نوزاد به دنیا نیامده ای به نام “شوراها” را باطلاع همگان رساند. نوزادی که با محدودکردن اختیاراتش به سرای باقی شتافت تا تنها اصل اجرا شده قانون اساسی در زمان محمد خاتمی هم به بایگانی سپرده شود.

دیدار بیش از صد نماینده مجلس با محمدین- کروبی و خاتمی ـ و اعلام دیدار نزدیک این دو نفر باهاشمی رفسنجانی، آتش توپخانه ارگان امنیتی ـ نظامی که خود را روزنامه می نامد، متوجه مهدی کروبی کرد. حملات بی سابقه روزنامه ضد ایرانی کیهان به کروبی و روزنامه او اعتماد ملی، در واقع نخستین خاکریز برای فتح انتخابات آینده است.

فشار اقتصادی بازهم بیشتر شد. در سراسر ایران معلمان گرسنه به خیابان آمدند و کارگران هم درچند شهر دست از کارکشیدند و همه جا باهجوم روبرو شدند. این تازه مقدمات گرانی هولناکی است که با اجرای سهمیه بندی بنزین از اول خرداد از راه خواهد رسید.

سیاست ماجراجوئی و تنش جهانی هم ادامه یافت. درحالیکه آمریکائی ها اسنادی رامنتشر کردند که جمهوری اسلامی سازنده بمب های جاده ای مرگبار بکارگرفته شده در عراق و ارسال کننده سلاح برای طالبان است، مقامات سیاسی ودولتی رجز خوانی راوارد فاز تازه ای کردند.

پرویز داودی نژاد، معاون احمدی نژاد در مشهد گفت: “دشمن حتی به لحاظ روانی هم جرات خود را از دست داده است. ما قدم به قدم که جلو می‌رویم، دشمن عقب نشینی می‌کند.”

فرماندهان ارتشی به مناسبت روز ارتش، دست به تهدیدات حیرت آوری زدند. سرتیپ”قرائی آشتیانی” جانشین فرمانده کل ارتش، “ارتش را فدائی رهبر” اعلام کرد و گفت: “ارتش امروز یکی از قدرتمندترین، زبده‌ترین و کارآمدترین ارتش‌های دنیاست و هر نوع تهدید و ماجراجویی را به شکل کوبنده جواب می‌دهد؛ در واقع این نظر کارشناسان نظامی خارج از کشور است.”

سرلشکر فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بعنوان جمع بندی سخنان جنگی چند روز اخیر فرماندهان ارتش که به بهانه روز ارتش طرح شده بود، در یک مصاحبه خبری گفت: “کسانی که بدون داشتن ارزیابی درست نظامی از توان دفاعی، ما را تهدید نظامی می کردند، متوجه شده اند که ایران کشوری قدرتمند است و نمی توانند با آن مواجهه کنند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تجهیزات مدرنی دارند که دشمنان، هنوز نام آنها را نشنیده اند و حتی در صورت شنیدن، باور نمی کنند و آنچه که در رزمایش های گذشته به نمایش درآمد، گوشه ای از توانایی نظامی ایران به شمار می آید. ارتش ایران امروز از مقتدرترین ارتش های منطقه است.”

فرمانده کل ارتش، سرلشگر عطاء الله صالحی نیز گفت: “ما کاری به کسی نداریم، اما اگر یقه ما دریده شود روزگاری برای دشمن نخواهیم گذاشت و دشمن هم این را می داند.” و سخنان خود را با تهدیدی به پایان برد: “دشمنان چه حمله کنند و چه حمله نکنند نابود هستند.”

این سخنان در پیوند با خبر خوش جدید هسته ای که حتی محمدالبرادعی عم در صحت آن تردیدکرده است، سبب شد تا یک کارشناس اتمی روسیه درمصاحبه بانشریه پر تیراژ فوکوس مقامات جمهوری اسلامی را “گزافه گو” بخواند.

در روزهای پایانی هفته در حالیکه همه منتظر بودند تا در رژه روز ارتش سلاح های مدرنی که حتی دشمن اسم آنها رانشنیده به نمایش گذاشته شوند، محموداحمدی نژاد به پاسارگاد رفت تا برای نشان دادن ضد ایرانی بودن خود سد سیوند را شخصا آبگیری کند و گرانبها ترین میراث تاریخ رازیر آب بفرستد. کاری حتی طالبان افغانی هم نکردند.

یک ضرب المثل قدیمی ایرانی می گوید: سالی که نکوست از بهارش پیداست.