تذکر تند رییس مجلس به دولت

نویسنده

gholamalihadadadel452.jpg

کوروش سلیمی

غلامعلی حداد عادل در تندترین عتاب دوره ریاست خود، واکنش شدیدی نسبت به گفته سخنگوی دولت که سخنانش نشان از سرپیچی دولت از قانون مصوب مجلس داشت نشان داد و طی تذکری تند گفت دولت ناگزیر است از اول خرداد بنزین صد تومانی را سهمیه بندی کند.

واکنش حدادعادل که تاکنون کوشید به پیروی رهبر جمهوری اسلامی از دولت حمایت کند و نادیده گرفتن قانون توسط دولت را نادیده بگیرد، نشان از آن دارد که اعتراض به عملیات خودسرانه دولت تا دور ترین عمق محافظه کاران رفته است.

ابراز تردید سخنگوی دولت در مورد اجرای قانون کوپنی شدن بنزین در حالی اتفاق می افتد که دولت احمدی نژاد در حدود یک سال است مجلس را بازی داده و با گفته های ضد و نقیض کوشیده تقصیر گران شدن بنزین را به گردن مجلس بیندازد، در حالی که به گفته یک نماینده مجلس توزیع اعتباراتی که مجلس توزیع کرده همه باید به حساب رییس جمهور گذاشته شود. همه اینها در حالی است که نمایندگان هم قصد گرفتن رای از مردم داریند و انتخابات نزدیک است.

اما تندترین عمل دولت وقتی بود که بعد از تصویب مصوبه بنزین که به درخواست خود دولت صورت گرفت، از ابتدای مسوولان اجرای سال زمزمه هائی را شروع کردند که نشان می داد قصد دارد قانون را اجرا نکنند. آخرین این واکنش ها مربوط به مصاحبه دو روز قبل علامحسین الهام بود که که زمان سهمیه بندی بنزین را قطعی ندانست و تاکید کرد که مجلس آمادگی همراهی با برنامه دولت درباره بنزین را نداشته است. این حرف برای مجلسی که باید مستقل باشد گران است که دولت منتخب مجلس را هماهنگ با خود می خواهد نه دولت را هماهنگ با مجلس.

اختلاف جدید دولت و مجلس درست در زمانی اتفاق می افتد که سخنگوی دولت کار دیگری هم کرد و آن زیر سوال بردن مرکز پژوهش های مجلس بود که در گزارشی نشان داده است تورم و بیکاری در سال آینده به مراتب بیش از آن خواهد بود که بانک مرکزی اعلام کرده است. استدلال الهام این بود که اساس، آمار بانک مرکزی است. این در حالی است که در موارد بسیاری مانند احکام قوه قضاییه درباره وزارت ارشاد و تصرف شرکت توسعه فرهنگ، یا دخالت بانک مرکزی در مدیریت بانک پارسیان، چنین استدلالی در باب “اصل” بودن احکام قضایی از سخنگوی دولت که در عین حال وزیر دادگستری هم هست صادر نمی شود.

حداد عادل در جلسه علنی چهارشنبه با اشاره به سخنان الهام گفت: باید به دولت تذکر دهیم که موظف است سهمیه بندی بنزین را از اول خردادماه سال جاری انجام دهد. رئیس مجلس گفت: شب گذشته در اظهارات سخنگوی دولت شنیدم که دولت نسبت به تعیین قیمت بنزین، هر لیتر 100 تومان موافقت کرده است که از این بابت خوشحالیم و تشکر می کنیم. حداد عادل در عین حال افزود؛ اما سخنگوی دولت در مورد اجرای سهمیه بندی بنزین از اول خردادماه اظهار تردید کرد که اگر اظهارات وی، نظر رئیس جمهوری و دولت باشد، باید به دولت تذکر داد. رئیس مجلس با تاکید بر اینکه دولت موظف است سهمیه بندی بنزین را از اول خرداد ماه انجام دهد، گفت: خواهش می کنم رئیس جمهوری مراقبت کنند که داستان سال گذشته تکرار نشود.

نظر واقعی نمایندگان مجلس را باید در واکنش آن ها به این سخن رییس مجلس دید که ناگهان صدای احسنت همه جا پیچید. حداد عادل افزود: سهمیه بندی بنزین، حرف جدیدی نیست و از ابتدای سال 86 این حرف مطرح نشد. قرار بود از اول فروردین ماه سال گذشته، دولت خود را برای سهمیه بندی بنزین آماده کند.

مجلس سال گذشته گفته بود پس از شش ماه از تصویب، سهمیه بندی بنزین باید انجام شود اما دولت عذر آورد که امکانات لازم وجود ندارد و اشکالاتی وجود دارد و سهمیه بندی بنزین مدام به تاخیر افتاد که تا پایان سال 85 این سهمیه بندی در کشور عملی نشد و مجلس هم چشم خود را بست. حداد عادل دیروز تاکید کرد: مجلس در قانون بودجه سال 86 عملاً اول خردادماه سال جاری را برای اجرای سهمیه بندی بنزین تعیین کرد تا با مسافرت های فروردین ماه متقارن نشود. اما تاخیر بیش از این جایز نیست زیرا اگر در خرداد ماه عملی نشود، در تیرماه مسافرت های تابستانی شروع می شود و تقاضا بالا می رود و مشکلات دیگر پدید می آید.

حدادعادل در خاتمه با یادآوری این که “وقتی یک مصوبه مجلس، قانون شد و به تایید شورای نگهبان رسید و به دولت ابلاغ شد، دیگر اظهار تردید درباره آن در محافل عمومی و رسانه ها سودی ندارد، جز اینکه مردم را سرگردان کند” ابراز امیدواری کرد: “دیگر شاهد این تردیدها و اما و اگرها نباشیم”.

آن چه رخ داد نشان می دهد همچنان که روزنامه اعتماد نوشته، بنزین در ایران این روزها به یکی از کالاهای اساسی سیاسی تبدیل شده است، به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران عنوان می کنند سرنوشت رقابت های انتخاباتی امسال در پمپ بنزین ها رقم خواهد خورد. چرا که افزایش قیمت بنزین و از آن مهمتر کوپنی کردن این کالای حیاتی و مورد نیاز مردم می تواند تاثیر مستقیمی بر جهت گیری رای دهندگان ایرانی داشته باشد.