هیچ کدام زیاد صبر نمی کنیم

نویسنده

» تحلیل گاردین از اظهارات نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خطاب به لابی هوادار اسرائیل در واشنگتن، آیپک، با زنده کردن نام آشویتس گفت در برابر ایران که به دنبال سلاح هسته ای است “هیچ کدام از ما نمی توانیم مدت زیادی صبر کنیم.”

وی که پس از ملاقاتی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سخن می گفت، بر بیفایده بودن تحریم ها در منصرف کردن ایران از ادامه برنامه هسته ای خود تاکید کرد؛ این در حالی است که اوباما گفت باید به دیپلماسی فرصتی دوباره بدهیم.

نتانیاهو در کاخ سفید در برابر سخنان باراک اوباما مبنی بر بیهوده بودن سخن پراکنی ها در باره جنگ با ایران، مجددا از “حق اسرائیل در دفاع از خود” سخن گفت.

وی با ابراز تردید نسبت به این دیدگاه که می گوید ایران هنوز به بمب هسته ای دست نیافته است گفت: “جای تعجب است که بعضی ها نمی خواهند ببینند که ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای است.”

وی گفت: “خوشبختانه اوباما وتمام رهبران جهان درک می کنند که این ایده که ایران تولید بمب هسته ای را دنبال نمی کند مسخره است.”

این در حالی است که اوباما مرتبا تکرار کرده است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا شواهدی در دست ندارند که ایران تصمیم به تولید بمب هسته ای گرفته باشد. واشنگتن معتقد است حتی اگر ایران تصمیم به تولید سلاح هسته ای بگیرد این کار حداقل به یک سال زمان نیاز خواهد داشت.

اوباما درکاخ سفیر دوباره بر لزوم فرصت دادن به تحریم ها تاکید کرد. نتانیاهو آشکارا با این نظر مخالف بود.

او گفت: “جامعه بین المللی چندین دهه دیپلماسی را آزمایش کرده است. به جایی هم نرسیده است. شش سال است که جامعه بین المللی به اعمال تحریم ها دست زده است. این اقدام هم موثر نخواهد بود. من از تلاش های اخیر اوباما در تشدید تحریم ها استقبال می کنم. این تحریم ها در حال اثر گذاشتن بر اقتصاد ایران هستند. ولی متاسفانه برنامه هسته ای ایران همچنان به پیش می رود.”

وی افزود: “اسرائیل صبورانه در انتظار حل مساله توسط جامعه بین المللی بوده است. ما منتظر نتایج دیپلماسی بوده ایم. ما منتظر نتایج تحریم ها بوده ایم. هیچ کدام از ما نمی توانیم بیشتر از این منتظر بمانیم.”

نتانیاهو به قصد راضی کردن اوباما به اقدام نظامی علیه ایران، در صورت عبور از خط قرمز های برنامه هسته ای، به واشنگتن سفر کرد، تا از این طریق مانع ادامه غنی سازی اورانیوم ایران شده و جلوی فعالیت های سایت فردو گرفته شود.

مقامات آمریکایی گفتند رئیس جمهور قصد چنین تعهداتی ندارد، هرچند که وی گفته است که تمام گزینه ها قابل بررسی هستند.

معلوم نیست که آیا نتانیاهو این موضوع را در نشست دربسته با اوباما مطرح کرده است یا نه.

او گفت “من به شما نخواهم گفت اسرائیل چه کارخواهد کرد. من هیچ گاه در این باره صحبت نمی کنم”.

اوباما در دیدار خود با نتانیاهو در کاخ سفید گفت “ماه های سختی” در پیش است.

وی گفت: “این عمیقا به نفع آمریکاست که از دست یابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند. به همین دلیل است که ما تحریم های شدید و فلج کننده ای را علیه ایران پیش بینی کردیم.” ولی ما معتقدیم که هنوز راهی برای دیپلماسی وجود دارد؛ ولی این بستگی به رژیم ایران دارد که تصمیم بگیرد در این مسیر حرکت کند.

ولی نتانیاهو به نشست آیپک گفت: “حرف های زیادی در باره هزینه های متوقف کردن ایران گفته شده. من فکر می کنم اکنون باید از هزینه های متوقف نکردن ایران سخن بگویئم.”

وی گفت که نامه ای را از کنگره یهودیان جهان دریافت کرده که در آن از آمریکا در سال 1944 خواسته شده بود که اردوگاه مرگ آشویتس را بمباران کند.

آمریکا به دلیل دشواری های عملیاتی از این اقدام خودداری کرده است.

وی گفت: “ما امروزه در وضع مشابهی قرار داریم. هدف دولت اسرائیل حفاظت از یهودیان است. ما از اتحاد میان دو کشور آمریکا و اسرائیل استقبال می کنیم. ولی زمانی که نوبت به ادامه حیات اسرائیل برسد ما باید خودمان سرنوست خودمان را در دست بگیریم.”

منبع: گاردین – 6 مارس