پنجره دیپلماسی همیشه باز نمی‌ماند

نویسنده

» گزارش ای بی سی از دیدار جان کری و فیصل

آمریکا و عربستان سعودی روز دوشنبه موضع متحدی را در قبال ایران و سوریه اتخاذ کردند. آن‌ها به بشار اسد هشدار دادند اگر از قدرت کناره‌گیری نکند حمایت از مخالفان را افزایش خواهند و به رهبری ایران نیز اعلام کردند زمان برای راه‌حل دیپلماتیک بر سر مسئله هسته‌ای در حال پایان یافتن است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از چند دیدار با همتای خود شاهزاده سعود الفیصل در ریاض در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت، اسد باید درک کند که جامعه بین‌المللی نمی‌تواند حملات موشکی اخیر علیه مخالفان رژیم را تحمل کند و او تمامی مشروعیت خود برای رهبری سوریه را از دست داده است.

عربستان سعودی که گفته می شود به مخالفان سوری سلاح می‌رساند عنوان کرده است که نمی‌تواند وحشیگری اسد علیه مردمش که در دوسال گذشته جان حدود 70 هزار نفر را گرفته است نادیده بگیرد. وی گفت تاریخ تا به حال رژیمی را به خود ندیده است که علیه مردم خودش از موشک‌های استراتژیک استفاده کند. وی افزود این موضوع نمی‌تواند ادامه یابد.

وی گفت در گفت‌وگو با کری “اهمیت توانمند ساختن مردم سوریه برای دفاع از خود در مقابل ماشین کشتار رژیم را خاطر نشان کرده است.” وی همچنین این واقعیت را که اسد از طرف‌های سومی سلاح دریافت می‌کند تقبیح کرد. اشاره وی به روسیه و ایران بود که در این درگیری از رژیم اسد حمایت کرده‌اند.

وی گفت: “عربستان سعودی هر چه در توان دارد به کار خواهد بست. ما معتقدیم اتفاقی که در سوریه در حال رخ دادن است قتل عام است، قتل عام بی‌گناهان؛ نمی‌توانیم ساکت بمانیم؛ از لحاظ اخلاقی مسئول هستیم.” دولت اوباما به درخواست مخالفان برای فرستادن سلاح پاسخ مثبت نداده است، چون بیم آن دارد این سلاح‌های به دست اسلام‌گرایان تندرو بیافتد. کری، ایران، حزب‌الله و روسیه را به خاطر دادن سلاح به رژیم اسد مورد انتقاد قرار داد.

کری هفته گذشته برای اولین بار گفت، به مخالفان رژیم اسد کمک غیرنظامی می‌کند. کشورهای اروپایی مثل انگلیس و فرانسه قرار است به زودی برای شورشیان تجهیزات دفاعی نظامی بفرستند و کری عنوان کرد کمک‌ها می‌تواند شرایط را برای مخالفان تغییر دهد.

کری گفت: “آمریکا با کمک دوستان خود به توانمند ساختن مخالفان سوری ادامه می‌دهد تا به یک راه‌حل صلح‌آمیز دست یابند، در غیر این صورت فشار را بر اسد زیادتر خواهد کرد. اسد در حال نابود کردن کشور خود و همچنین مردمش است تا به قدرتی چنگ بزند که دیگر از آن او نیست.”

کری به مقامات ایران یادآوری کرد باراک اوباما قول داده که نگذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و به این منظور تمام گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را روی میز باقی می‌گذارد.

وی گفت، پنجره برای راه‌حل دیپلماتیک “طبق هیچ تعریفی نمی‌تواند تا ابد باز بماند. از آن‌جا ایرانی‌ها برای همکاری بیشتر با گروه 1+5 آماده می‌شوند هنوز فرصت برای حل این مسئله باقی است. اما مذاکرات تنها به خاطر مذاکرات ادامه نمی‌یابد و نمی‌تواند تبدیل به ابزاری برای تاخیر شود و شرایط را خطرناک‌تر کند.”

وزیر خارجه عربستان که کشورش به همراه دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند نیز عنوان کرد که زمان برای مذاکرات در حال اتمام است.

منبع: ای بی سی - 3 مارس