احمدی نژاد به دستور خامنه ای به جلسه برگشت

نویسنده
نازنین کامدار

» پایان قهر ازشورای عالی انقلاب فرهنگی

همزمان با افزایش دامنه جدال محمود احمدی نژاد با هاشمی رفسنجانی و علنی تر شدن این شکاف، روز گذشته فاش شد که احمدی نژاد به دستور آیت الله خامنه ای پس از هفتاد روز مجبور به بازگشت و شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.

احمدی نژاد به دنبال درگیری ها بر سر دانشگاه آزاد و پس از آنکه آیت الله خامنه ای از یک سو وقف دانشگاه آزاد را لغو کرد و ازسوی دیگربا تغییر ترکیب هیات امناء این دانشگاه مخالفت کرد ـ آنطور که اولین بار سایت هاشمی رفسنجانی و به فاصله یک روز سایت الف فاش کردندـ به نشانه قهر از شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی خودداری کرده بود.

رجانیوز، سایت حامی احمدی نژاد روز گذشته طی گزارشی شرکت احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را  نشانه “ولایت پذیری” او دانست و اینچنین نوشت: رئیس‌جمهور در جلسه سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یافت و این شورا پس از حدود دو ماه و نیم به ریاست وی تشکیل جلسه داد.دکتر احمدی‌نژاد که در هشت جلسه اخیر این شورا حضور نیافته بود، پس از آنکه هفته گذشته رهبر انقلاب، حضور در این جلسات را به وی گوشزد کرده است، با بیان دلیل حضور نیافتن خود در جلسات قبلی، تأکید کرده است که بنا به امر ایشان، در جلسه شورا حاضر خواهد شد.اگرچه سفرهای استانی یکی از دلایل حضور نیافتن دکتر احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود اما گفته می‌شود نظر وی در مورد بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد نیز در این زمینه مؤثر بوده است”.

رجا نیوز این گزارش را با حمله به هاشمی رفسنجانی ادامه داد: “آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای این دانشگاه در آستانه اعلام نظر نهایی رهبر معظم انقلاب در مورد وقف دانشگاه آزاد، به‌طور غیرمنتظره برای افتتاح یکی از واحدهای دانشگاه آزاد به بابل رفت و در آنجا ادعا کرد، وقف دانشگاه آزاد منعقد شده و کسی که بخواهد آن را بر هم بزند، باید از خدا قوی‌تر باشد. این اظهارنظر، واکنش آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه را به‌دنبال داشت و او با صراحت اعلام کرد که وقف این دانشگاه از ابتدا منبطل بوده و نیازی نیست کسی آن را بر هم بزند. وی اظهارات هاشمی را ناشایست و اشتباه خواند”.

در همین زمینه سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، چهره محافظه کار منتقد دولت، علت دیگر حضور مجدد احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیشنهاد های لاریجانی دانسته و نوشته است: “موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد در جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس جمهور به دلایل مختلف در آن حضور نداشته، مطرح نشده است اما در این بین علی لاریجانی رئیس مجلس که در غیاب احمدی‌نژاد ریاست یکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشت، پیشنهاد داد که 3 عضو هیات امنای دانشگاه آزاد که قرار بود به پیشنهاد شورا معرفی شوند، در روشی متفاوت توسط هیات موسس دانشگاه آزاد و از بین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند”.

“الف” افزوده است که در صورت تامین نظر لاریجانی، فرصت هرگونه سهم خواهی بیشتر دولت از دانشگاه آزاد از بین می رفت؛ موضوعی که موجب بازگشت احمدی نژادبه جلسات شده است.

سایت الف در ادامه علت قهر احمدی نژاد را ناکامی وی در سهم خواهی بیشتر در دانشگاه آزاد دانسته و نوشته است: “آنچه باعث شده است چند هفته ای رئیس جمهور که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارد، در جلسات حاضر نشود، تغییر ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد و احتمالا کوچک شدن سهم دولت در این هیات است”.

گفتنی است در آبانماه گذشته، طی یک برنامه سازمان یافته تبلیغاتی از سوی رسانه های افراطی حامی دولت و سپس راه اندازی تجمعی از لباس شخصی ها از سوی حمید رسایی و روح الله حسینیان در برابر مجلس که طی آن شعارهایی بر ضد علی لاریجانی، عبدالله جاسبی و هاشمی رفسنجانی سر داده شد، جریان حامی دولت تلاش کرد جبهه جدیدی در برابر هاشمی رفسنجانی و به بهانه وقف اموال دانشگاه آزاد بگشاید.این طرح پس از مداخله آیت الله خامنه ای، هنوز به نتیجه نرسیده است.

گفتنی اینکه تلاش احمدی نژاد برای دولتی کردن دانشگاه آزاد و بی اعتبار نشان دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام  که دو محور فعلی جدال او با هاشمی رفسنجانی محسوب می شوند، دیروز به محور دیگری گره خورد که به ماجرای بلوکه کردن 2 میلیارد دلار اعتبار متروی تهران که فرزند هاشمی ریاست آن را بر عهده دارد، مربوط می شود. این مسئله با تهدید علی مطهری به طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن علنی مجلس، بار دیگر در صدر اخبار داخلی قرار گرفت.

احمدی نژاد در حالی با “گوشزد” آیت الله خامنه ای به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بازگشته که کماکان از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت خودداری می کند.