پلیس همه جای شهر

نویسنده

» گزارش فیگارو از تهران

به گفته شاهدان محلی، درحالی که دانشجویان بسیاری درحال تجمع در اطراف دانشگاه های تهران بودند، نیروی انتظامی نیروهای خود را در مرکز شهر و خیابان های منتهی به دانشگاه ها مستقر کرده بود.

یکی از شاهدان به فرانس پرس اظهار داشت: “صدها نیروی پلیس در اطراف دانشگاه تهران و برخی خیابان های اطراف مستقر شده بودند. نیروی انتظامی همچنین موانعی را در پیاده روها نصب کرده بود تا بهتر بتواند عبور و مرور و ورود دانشجویان به دانشگاه را کنترل کند.”

بسیاری از مخالفان حکومت در سالروز تظاهرات سنتی ضد امریکایی به مناسبت “روز ملی دانشجو” مجدداً به خیابان ها آمدند و اعتراض خود را نسبت به انتخاب سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹ نشان دادند.

گروهی از دانشجویان صبح روز تظاهرات این فراخوان را در اینترنت گذاشتند. در این سایت ها نوشته شده بود: “دانشجویان سبز ایران در ساعت ۱۲ در دانشگاه ها گردهم خواهند آمد و مردم در ساعت ۳ بعداز ظهر در برابر درب دانشگاه ها به آنها ملحق خواهند شد.”

در متن این فراخوان آمده است: “مردم و دانشجویان دانشگاه ها اعتراض خود را نسبت به کودتای انجام شده توسط دولت احمدی نژاد نشان خواهند داد.”

روز ملی دانشجو به مناسبت مرگ سه دانشجو که در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۵۳ طی یک تظاهرات ضد امریکایی توسط پلیس شاه کشته شده بودند برگزار می شود.

دولتمردان جمهوری اسلامی که از زمان انتخابات محمود احمدی نژاد هر بار معترضان و مخالفان را به شدت سرکوب کرده اند، هرگونه تجمع و گردهمایی در اطراف دانشگاه ها را “ممنوع” اعلام کرده و به شدت به کسانی که این ممنوعیت را نقض می کنند هشدار داده اند.

بسیاری از سایت های اینترنتی مخالفان فیلتر شده و هرگونه پوشش خبری از تظاهرات احتمالی نیز برای گزارشگران و روزنامه نگاران خارجی ممنوع اعلام شده است. به همین دلیل، کارت های خبرنگاری این گزارشگران به مدت ۴۸ ساعت تحت توقیف بود.

 

منبع: فیگارو، ۷ دسامبر