اصولگرایان اصلاح طلب محکوم به شکست است

نویسنده

morteza_talaeeb.jpg

حسن موحد

مرتضی طلایی فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران بزرگ در خصوص دلیل انتخاب نام”اصولگرایان اصلاح طلب” برای ائتلاف انتخاباتی مورد حمایت خود و محمدباقر قالیباف گفت:” این نام ازفرمایشات مقام معظم رهبری طی یک سال گذشته برگرفته شده است. ایشان به صراحت و بارها فرمودند که تقسیم بندی اصلاح طلب و اصولگرا صحیح نیست.”

همان روز که طلایی این سخنان را در جمع خبرنگاران عنوان کرد، محمدرضا طورانی عضو ائتلاف “جمعیت خدمتگزاران” و سخنگوی “جبهه مردمی ایران اسلامی” که از حامیان سرسخت احمدی نژاد رییس جمهور است، شانس پیروزی حامیان قالیباف در انتخابات شوراها را صفر دانست و گفت:‌ “عنوان اصولگرایان اصلاح طلب به علت این که در لبه تیغ جریان اصلاح طلب با جریان اصولگرایی قرار دارد، نمی تواند چهره های شاخص دو جریان را جذب کند. بنابراین محکوم به شکست است. “

طورانی علاوه بر انتقاد به “اصولگرایان اصلاح طلب” (که در حال حاضر متشکل از گروه های “حزب سبز”، “خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی”، “آبادگران جهادی”، “‌جبهه نسل سوم” و “جهادگران انقلاب اسلامی” است) به عبور از جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز اشاره داشت و تاکید کرد چهره هایی مانند عسگراولادی، فدایی و باهنر، دیگر هویتی برای ادامه فعالیت سیاسی در اصولگرایان محسوب نمی شوند.

مواضع طورانی به این شایعه قوت بخشید که شورای معتمدین که گفته می شود از بزرگان اصولگرایان همچون عسگراولادی، فدایی، توکلی، حدادعادل، باهنر، و… تشکیل شده، حاضر به اعلام موجودیت نیست. زیرا اعضای مهم این جناح قصد دارند هزینه به وحدت نرسیدن اصولگرایان را کمتر پرداخت کنند. اما در همین حال، یک نظرسنجی که درسایت بازتاب منعکس شده است نتایج تامل برانگیزی را ارائه می کند. این سایت که درباره میزان محبوبیت احمدی نژاد رییس جمهور نظر سنجی کرده از میان تعداد کل نظرات اعلام شده که حدود 28 هزار و 240 نفر است نتایج مهمی به دست داده است. براساس این نظر سنجی 7/76درصد اعلام کرده اند که محبوبیت احمدی نژاد خیلی کمتر از گذشته شده است، 715 درصد اعلام کرده اند که این محبوبیت کمتر شده است، و5/7 درصد نیز اعلام کرده اند که این محبوبیت خیلی بیشتر، بیشتر، و همان اندازه است. آیا شورای معتمدین برای به دست آوردن وحدت اصولگرایان، به دنبال درک شرایط ازسوی هواداران احمدی نژاد است؟

در واکنشی جداگانه در همین ارتباط، عسگراولادی اخیرا در گفت وگو با آینده نو براداره کشور توسط دو جناح عمده درکشور تاکید کرده بود. یک منبع نزدیک به علی لاریجانی نیز شرط حمایت علی لاریجانی از ستادهای حامی احمدی نژاد را “حمایت شورای بزرگان اصولگرا به ویژه عسگراولادی وباهنرازاین ستادها” اعلام کرده است. این منبع بلافاصله خبر حمایت علی لاریجانی ازستادهای حامی احمدی نژاد درانتخابات شورا ها را تکذیب کرد و آن را دروغ رسانه ای سایت های نزدیک به احمدی نژاد دانست. ولی شکاف میان اصولگرایان را امیررضا واعظ آشتیانی، عضو اقلیت شورای شهرتهران که حامی احمدی نژاد است، با متهم کردن برخی گروه های جریان اصولگرا به برهم زدن معادلات درونی اصولگرایان، مورد تایید قرار داد. وی گفت که دلیل به وحدت نرسیدن اصولگرایان، سهم خواهی آنان است، اما اعلام نکرد که چرا افراد باسابقه ای چون چمران وشیبانی به دلیل حمایت سال گذشته آنان از قالیباف، تنبیه شده و داخل لیست انتخاباتی قرار نگرفته اند. سایت آفتاب در اشاره ای به لیست انتخاباتی حامیان احمدی نژاد آورده است که در صدر آن “پروین احمدی نژاد” خواهر رییس جمهورقرار دارد و شهردار آن نیز صادق محصولی، احمد خورشیدی یا بذرپاش خواهند بود.

منتجب نیا عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است که درنهایت عقلای جریان سنتی و جریان جدید (حامیان رییس جمهور) با هم به تفاهم وتعامل می رسند وغیرممکن است یک فرمان تشکیلاتی صادر نشود وآنان میدان را به اصلاح طلبان وگروه های دیگر بسپارند. وی درادامه تاکید می کند که تنها کسی که تسلیم این فشار نمی شود قالیباف است. شاید به همین دلیل است که طاهرنژاد عضوشورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته است: “جبهه اصلاحات و گروه‌هایی که در درون جبهه هستند، ائتلاف دارند و برخی دوستان اصلاح طلب نیز معتقدند که با جناح اصولگرایان اصلاح طلب که منتسب به قالیباف است، مذاکره صورت گیرد ولی این مساله هنوز عملیاتی نشده است… آنچه در جلسات اصلاح طلبان بیشتر قابل توجه است این که اگر اصلاح‌طلبان اکثریت کرسی‌های شورا را در تهران در اختیار داشته باشند قالیباف را به عنوان شهردار معرفی خواهند کرد. “

این همه درشرایطی صورت می پذیرد که خاتمی رییس جمهور پیشین تاکید می کند در انتخابات شوراها هنوز رقابتی نسبی وجود دارد و باید ازاین موقعیت در جهت تحکیم جمهوریت نظام اسلامی استفاده کرد و داوری را به مردم واگذاشت. به عقیده وی انتخابات پیش رو و انسجام نیروها در این انتخابات بسیار مهم است.

ولی آیا چنان که منتجب نیا تاکید کرده، سرانجام با یک دستورتشکیلاتی، افتراق اصولگرایان به وحدت دوباره تبدیل خواهد شد؟ آیا آن گونه که سایت آفتاب گزارش کرده، براساس اطلاعیه ای که حامیان دولت درروزنامه های جناح راست منتشر کرده اند، اصولگرایان می توانند با برگزاری یک همایش بی سابقه برای اولین بار درطول تاریخ انتخابات ایران، اقدام به معرفی چهره های برترخود کنند؟ تحولات آینده پاسخ این سوالات را خواهد داد.