خاتمی باید ممنوع‌ُالبیان والتصویر شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تذکر نمایندگان جبهه پایداری به دولت:

عده‌ای از اصول‌گرایان مجلس در تذکری کتبی، از وزارت دادگستری خواستند که حکم ممنوع‌الخروجی، ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی سیدمحمد خاتمی را جدی بگیرد و آن را اجرا کند.

ده تن از نمایندگان اصول‌گرا و عمدتا نزدیک به جبهه پایداری در تذکر کتبی خود خطاب به مصطفی پورمحمدی، خواستار رعایت این مسایل شدند. آن‌ها مدعی شده اند که حکمی از سوی قوه‌قضاییه برای “ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان” بودنِ خاتمی وجود دارد.

در دولت احمدی‌نژاد بحث‌هایی درباره ممنوع‌الخروجی خاتمی و همچنین ممنوعیت درج خبر یا تصویر او در نشریات انجام شده بود، گرچه هیچ‌یک از آن‌ها در آن زمان به طور رسمی تایید نشد.

خاتمی اما سال گذشته خود تایید کرد که بعد از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ ممنوع‌الخروج بوده است.

اما این نخستین بار است که برخی مقام‌های رسمی جمهوری‌اسلامی خبر از حکم قضایی برای “ممنوع‌البیان” بودنِ سیدمحمد خاتمی می‌دهند.

جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، حسینی، فاطمه آلیا، مهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش نمایندگان تذکردهنده به پورمحمدی هستند.

این تذکر اما با واکنش برخی اصلاح‌طلبان مواجه شد. جلال جلالی‌زاده، نماینده مجلس ششم، در گفت‌وگویی چنین تذکرهایی را “توهین به ملت” توصیف کرد و گفت: “اگر در کشوری دموکراسی و قوانین اخلاقی حاکم باشد، باید به هر حزب و جریانی به اندازه ظرفیت و پایگاه اجتماعی‌اش بها داد… این تذکرها، توهین به ملت و رای مردم و تخریب سرمایه‌های اجتماعی و نمادین کشور است”.

اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که خاتمی، در کنار موسوی و کروبی، از رهبران اعتراض‌ها به نتایح انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بوده و قوه‌قضاییه باید با وی برخورد کند.

در دوره دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، نشریات اصلاح‌طلب کمتر خبر یا عکسی از خاتمی منتشر کردند. آن زمان گفته می‌شد که این مساله به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است.

پس از اعلام ممنوع‌الخروجی خاتمی دردولت احمدی‌نژاد و رفع آن در دولت روحانی و سپس تکذیب این مساله توسط محسنی‌اژه‌ای، علی لاریجانی گفته بود که دولت احمدی‌نژاد مسوول ممنوع‌الخروجی خاتمی بوده.

رییس مجلس نهم در گفت‌وگویی با روزنامه لوموند، گفته بود که “من فکر می کنم که دولت احمدی نژاد در برخی موارد عادات بدی داشت که این هم یکی از آن‌ها بود و فکر می کنم که این مساله به آسانی قابل حل است”.

با این حال محمود احمدی‌نژاد در واکنش به چنین خبری گفت: “ممنوع الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم. محمد خاتمی ۸ سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به‌هرحال فردی رئیس کشور بوده و اینکه رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد… این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم”.

بحث ممنوع‌الخروج شدن سید محمد خاتمی، سال ۸۹ برای نخستین بار مطرح شد. گرچه این خبر از سوی وکیل خاتمی تکذیب شده بود، اما خاتمی امکان سفر به ژاپن برای برای شرکت در یک سمینار را پیدا نکرد و بحث ممنوع‌الخروجی وی مطرح شد.

آن زمان محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خاتمی، گفته بود: “تا جایی که اطلاع دارم، لغو سفر خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است. ممنوع الخروج کردن یک فرد نیازمند حکم قضایی است، در حالی که تاکنون هیچ پرونده قضایی برای خاتمی تشکیل نشده و به هیچ شعبه بازپرسی نیز احضار نشده است”. خبر ممنوع‌الخروجی خاتمی را حیدرمصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، نیز تکذیب کرده بود.

همان زمان اما حمید رسایی، نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس، گفته بود که دلیل ممنوع‌الخروج شدن خاتمی به دلیل شکایت بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس بوده است.

سال گذشته اخباری پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی وی منتشر شده بود. برخی رسانه‌ها آن زمان به نقل از “یک مقام آگاه امنیتی” نوشته بودند که “مشکلاتی که بر سر راه سفرهای خارجی آقای خاتمی قرار داشت حل شده است و ایشان ممنوع الخروج نیست و برای سفرهای خارجی مشکلی ندارد”.

با این حال پس از انتشار این اخبار، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی خاتمی، گفته بود: “کسانی که در جریان فتنه ۸۸ ظلم کردند از جمله کسی که شما اسم بردید در ارتباط با وی اتفاق خاصی نیافتاده است”.