همه نمایندگان از این رشوه ها گرفته اند

نویسنده
فیروزه متین

» تهدید افشاگران فساد رحیمی از سوی حداد عادل

در حالی که ماجرای رشوه محمدرضا رحیمی به ۱۷۰ نماینده اصولگرای مجلس، همچنان یکی از سوژه های خبری مورد توجه رسانه هاست، حداد عادل، نماینده ای که الگوی هواداران احمدی نژاد تلقی می شد اما پایداری ها هم از وی دوری جستند، در مقام دفاع از معاون اول سابق و مخالفت با حکم دادگاه های جمهوری اسلامی اعلام کرد دریافت این رشوه ها از سوی نمایندگان “عادی” است.

او درست در روزی این اظهارات را بر زبان آورده که قدرت الله علیخانی، مشاور هاشمی رفسنجانی نیز در یک جدال رسانه ای با حسین شریعتمداری، این اقدام نمایندگان را نشانه ناپاکی جریان اصولگرا دانسته است.

بر اساس این گزارش، حداد عادل دیروز گفته است: “نمایندگان که خبر نداشتند این پول از کجا آمده، بلکه آنها به عنوان کمک به هزینه های انتخاباتی خود این مبلغ را گرفته اند و این کاری است که در هر جناحی با نمایندگان موافق صورت می گیرد. اینکه این پول منشا آن کجا بوده را نمایندگان خبری نداشته اند اما کمک جریانات سیاسی برای پیروزی در انتخابات از نظر کمک انتخاباتی امری بوده که از روز اول انقلاب تا امروز رسم بوده و هیچ نماینده ای را نمی شود به دلیل دریافت کمک انتخاباتی از یک جریان مورد سرزنش قرار داد. این نمایندگان تصور این را داشته اند که منشا این پول سالم است بعدا این اتفاقات رخ داد”.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از بزرگان مجلس از این مسئله آگاهی داشته اند و امضای لازم را پای اسناد مربوطه کرده اند، گفته است: “اگر منظورتان از بزرگان مجلس، رئیس مجلس است، خیر. همچین مسئله ای نیست. این اقدام انجام شده از سوی نمایندگان یک امر عادی است. همین افرادی که نسبت به این ۱۷۰ نماینده مجلس هشتم انتقاد دارند، همان ها به نمایندگان طرفدار خودشان در مجلس هشتم حتما پول داده اند و زیاد اصرار کنند آن منابع مالی هم فاش می شود. اینها نوعی فضا سازی سیاسی است و اینکه منشا این پول سالم بوده یا خیر؟ یک بحث است که تشخیص آن بر عهده قوه قضاییه است اما پول گرفتن نمایندگان برای کمک به امر انتخابات امری جاری و مرسوم در همه دوره ها بوده چراکه نمایندگان سرمایه دار نیستند که بتوانند هزینه های لازم در مسیر انتخابات خود را تامین کنند بالاخره از یک جایی کمک می گیرند و این یک امر بدیهی است”.(لینک

بر اساس این گزارش، سخنان حدادعادل، سایت های خبری اصلاح طلب را برآشفته به طوری که سایت بهارنیوز در مطلبی با عنوان “واقعا چه چیزی عادی شده است آقای حداد” خطاب به رییس پیشین مجلس که روزگاری نماینده آیت الله خامنه ای در قوه قضاییه خوانده می شد نوشته است: “این کار نمایندگان عادی است، یعنی اینکه در این مملکت اگر تمام حوزه‌های قدرت با این پول‌ها که در همه دنیا به پول کثیف معروفند پایه‌گذاری شوند، اقدام و روالی عادی است؟ این مرثیه برای انقلاب نیست؟! این سخن شما و توجیه شما چوب حراج زدن به همه باورهای یک ملت آرمانخواه نیست؟! آقای حداد عادل؛ باور کنید اگر در این باره سکوت پیش می‌ساختید شاید به نحوی می‌شد ناشی از شرمساری‌تان قلمدادش نمود و از آن عبور کرد و اگر در مذمت این دادوستدها یک جمله کوتاه می‌گفتید همیشه نامتان به نیکی برده می‌شد.

در ادامه این مقاله آمده: “یعنی چه که دیگران هم گرفتند و می‌توانید افشایشان کنید! چون دیگران هم گرفتند پس کار این ۱۷۰ نفر را هم باید عادی دانست. چه کسی از شما خواسته آن بقیه را افشا نکنید؟ اتفاقا خواسته آحاد جامعه از امثال شما این است که همه چیز را فاش کنید تا سیه روی شود هر که در او غش باشد! راست باشد، چپ باشد هر که باشد. افشایشان کنید تا دل آزرده انقلابیون واقعی و از آن مهمتر، جوانان ۴۰ ساله ازدواج نکرده، کارتن‌خواب‌های بینوا، دختران و زنان رهیده از فقر خانواده و متوسل شده به خیابان‌ها و…، میلیون ها جوان بیکار، میلیون‌ها خانواده زیر خط فقر و… کمی خنک شود”.(لینک)

در هین حال، هفته نامه “صدا” هم از قول سعید حجاریان، پول اعطاء شده از سوی رحیمی به نمایندگان را مصداق “رشوه” دانسته است. این هفته نامه این تیتر را برای شماره این هفته خود برگزیده است: “رحیمی با رشوه مجلس را به توپ بست”.(لینک)

در همین حال، ایرنا ارگان خبری دولت هم با بررسی سابقه خبر ماجرای رشوه دهی به این نمایندگان، نوشته است: “مسوولان قضایی و قانونگذاری کشور در روزهای گذشته بر لزوم رسیدگی صریح و شفاف به این پرونده تاکید کرده اند و از این رو اراده ی شکل گرفته برای پاسخ گویی به پرسش های ایجاد شده در اذهان عمومی می تواند اطمینان مردم به مسوولان نظام را پررنگ تر و محکم تر سازد. مساله ی دیگر لزوم وضع سازوکارهای قانونی و شفاف در زمینه فعالیت های انتخاباتی است تا به عنوان معیاری برای تعیین پاک دستی منتخبان مردم مانع از گشوده شدن پرونده هایی مشابه شود”.(لینک)

بر اساس این گزارش، انتشار یک خبر ویژه در روزنامه کیهان که قدرت الله علیخانی را تلویحا یکی از افراد دریافت کننده پول از رحیمی معرفی کرده بود نیز با واکنش تند وی مواجه شده است.

کیهان نوشته بود: “علیخانی که امروزه به پرونده رحیمی به عنوان سند فساد دولت قبل یاد می‌کند، جزو امضاکنندگان نامه ۲۲۰ نماینده مجلس در تجلیل از خدمات رحیمی به عنوان معاون اول احمدی‌نژاد بوده و معلوم نیست وی جزو ۱۷۰ نفر هم بوده یا نه!؟”(لینک)

او دیروز در جوابیه اش به مدیر روزنامه کیهان نوشت: “تصور نمی کردم که اتهام پرداخت پول از سوی آقای رحیمی به «نامزدهای اصولگرا در انتخابات مجلس هشتم» را به صورت سوال و کنایه به بنده و حتی برخی دیگر از اصلاح طلبان درکیهان و برخی سایت های همسو مشاهده کنم. اولا، طبق اعلام آقای رحیمی و براساس حضور وی در ائتلاف جبهه متحد، نامزدهای اصولگرا دریافت کننده کمک بودند و نه رقبای اصلاح طلب آنان”.

این روحانی که به نزدیکی با هاشمی رفسنجانی معروف است در ادامه نامه خود به شریعتمداری نوشته “جنابعالی که ظاهرا دامنه اشراف تان به همه اسرار و وقایع تا بدان حد است که گاه پیش از وقوع، از آنها خبر می دهید، چگونه است که این بار به جای اشاره به اسامی واقعی به سوال و کنایه و طرح آدرس اشتباه می پردازید؟ آیا بهتر نیست اگر اطلاعی از این موضوع ندارید، بهجستجوی نام ۱۷۰ نفر در میان لیست جبهه متحد اصولگرایان بپردازید و یا همانند ما، شما نیز از قوه قضاییه بخواهید تا این نام ها را افشا نماید.”

به نظر می رسد اشاره به نام علیخانی در “خبر ویژه” کیهان، بخشی از اجرای همان تهدیدی است که از سوی حداد عادل مطرح شده است: “زیاد اصرار کنند آن منابع مالی هم فاش می شود”.